Fulltime leerkracht, parttime nagelstylist, kapper én schoonheidsspecialist!

Julie getuigt over de opleidingen Schoonheidsspecialist en Kapper

Overdag staat Julie del Cioppo voor de klas als leerkracht Frans. ’s Avonds legt ze haar klanten in de watten in schoonheidssalon ‘Instituut Avenue de beauté’.  Of je nu nood hebt aan een brushing, manicure, pedicure, brow styling of lash lift? Julie verzorgt je uiterlijk tot in de puntjes. In deze blog vertelt ze over haar ervaring met de opleidingen Schoonheidsspecialist en Kapper en over de opstart van haar eigen zaak. 

Foto van Julie del Cioppo in haar schoonheidssalon.Dag Julie, waarom koos je ervoor om je eigen schoonheidsinstituut op te richten?   

‘Van thuis uit werd ik aangemoedigd om een goede student te zijn en om hogere studies aan te vatten. Ik besloot een lerarenopleiding te volgen aan de hogeschool. Eenmaal afgestudeerd, koesterde ik echter nog steeds de droom om schoonheidsspecialiste te worden. Initieel ben ik gestart in bijberoep als nagelstyliste. Ik kreeg toen regelmatig de vraag “Kan je ook mijn haar/wenkbrauwen/wimpers/… doen?” Ik vond het vervelend om “Nee, ik doe enkel nagels” te antwoorden, dus besloot ik mijn kennis verder uit te breiden. In combinatie met mijn job als leerkracht in het middelbaar onderwijs, volgde ik de opleidingen Schoonheidsspecialist en Kapper bij Syntra West.’ 

Hoe ben je op de naam van jouw schoonheidssalon gekomen?
‘Omdat ik nagelstyling, haarstyling én schoonheidsverzorging wilde aanbieden, was ik op zoek naar een allround naam, dus niet zoiets als Julie’s nails. Ik ben zelf tweetalig opgevoed en werk als leerkracht Frans. De keuze voor een Franse naam vloeide daaruit voort. Tot slot, woonde ik op het moment dat ik mijn zaak opstartte in de Wilde kastanjelaan, en ook dat aspect wilde ik in mijn bedrijfsnaam verwerken. Vandaar het woord ‘avenue’ in “Instituut Avenue de beauté”.’ 

Hoe heb je de opleidingen van Syntra West ervaren?
‘Inhoudelijk heb ik er veel van opgestoken. De docent van ‘Pedicure’ deed ons ook outside the box denken. Ze liet ons kennismaken met likdoorns, schimmelnagels … Hoewel dergelijke zaken tot de medische pedicure behoren, moet je ze als nagelstylist wel kunnen herkennen zodat je je klanten correct kan doorverwijzen. Die insteek vond ik echt een meerwaarde. Ook de behandelingen van ‘Gelaat’ pas ik nog steeds toe, en de theorielessen over anatomie en fysiologie vond ik echt geweldig. De docent wist ons alles over de verschillende beenderen te vertellen, en dát vol passie en vuur. Via de opleidingen heb ik een grondige basis van schoonheidsverzorging verworven.’  
opsteekkapsel bij klant voor een huwelijk door kapster JulieRoze gelnagels bij klant van nagelstyliste Julielash lift bij klant van schoonheidsspecialiste JulieBrow styling bij een klant door schoonheidsspecialiste Julie.








 

Heb je ook praktijkervaring opgedaan tijdens je opleidingen?
‘Via de docent van ‘Lichaam en massage’ heb ik extra praktijkervaring kunnen opdoen. Zij baatte de wellness uit van hotel Andromeda in Oostende, en vroeg of ik daar wilde komen helpen als flexijobber in het weekend en de schoolvakanties. Ik mocht daar voornamelijk massages en gelaatsverzorgingen geven, en af en toe ook eens een manicure of pedicure. Op dat moment twijfelde ik nog of ik mijn nagelstyling business wilde uitbreiden tot een schoonheidsinstituut, dus dat was voor mij de ideale manier om te ervaren of het écht iets voor mij was. Vind ik het ook leuk om te doen bij vreemde mensen? Wat als mensen ontevreden zijn over de behandeling? Uiteindelijk heb ik daar 3 jaar gewerkt.’ 

“Je moet je werk voor zich laten spreken. 80% à 90% van de klanten komen bij mij terecht via mond-tot-mondreclame.”

Vond je het moeilijk om een vast klantenbestand uit te bouwen?
‘Dat ging eigenlijk veel vlotter dan ik had verwacht. Ik was aanvankelijk bang dat klanten mij niet zouden vinden omdat ik in het kleine dorpje Zwankendamme woon, maar intussen komt bijna heel de straat bij mij (lacht). Ze zien het van elkaar: “Ah Sandra heeft haar nagels laten doen. Ik moet ook nog eens een afspraak maken bij Julie.” Veel collega’s op school zijn ook klant bij mij. Ze herkennen zelfs elkaars wenkbrauwen! Eigenlijk moet je je werk voor zich laten spreken, want 80% à 90% van de klanten komen bij jou terecht via mond-tot-mondreclame. Ik verzorg bijvoorbeeld de voeten van mijn buurvrouw. Ze werd onlangs opgenomen in het ziekenhuis, en de verpleegsters vroegen haar wie haar pedicure deed. Nu zijn die 2 verpleegsters ook klant bij Avenue de beauté omdat ze haar voeten hebben gezien.’ 
Beauty professional Julie in haar schoonheidssalon 'Instituut Avenue de beauté'Schoonheidsspecialiste Julie geeft een gelaatsbehandeling aan een klant in haar salon.Kapster Julie knipt de puntjes van het haar van een klant.Kapster Julie knipt het haar van een klant in haar schoonheidsinstituut.








 

Je bent nagelstyliste, kapster en schoonheidsspecialiste. Wat doe je het liefst? 
‘Ik doe het allemaal even graag omdat de 3 aspecten mooi in balans zijn. Die variatie vind ik erg belangrijk. Mocht ik dag in dag uit enkel nagels doen, zou ik niet gelukkig zijn, want ik doe ook heel graag wenkbrauwstyling, lash lifts enz. Ik verzorg tevens graag huwelijken, communies … Dan kan ik iemand van 0 tot 100% in orde brengen: mooie nagels, make-up, een brushing of opsteekkapsel … Ik hou van de instant gratification die ik krijg als ik iemands grijze haren een kleurtje geef of iemand een mooie manicure bezorg! Toen ik startte als schoonheidsspecialiste, heb ik zelfs nog een tijdje massages aangeboden omdat ik het echt allemaal leuk vond om te doen. Uiteindelijk moet je keuzes maken, want je kan niet alles aanbieden met evenveel kennis en ervaring.’

Tot slot, wat zijn jouw ultieme tips voor startende Beauty professionals?

  1. Wil je graag een schoonheidssalon starten? Investeer dan meteen in kwalitatief materiaal, en ga niet voor de goedkopere starterspakketten. Aanvankelijk is dat een grote kost, maar het zal er wel voor zorgen dat je je zaak sneller kan uitbouwen. 
     
  2. Neem een boekhouder. Toen ik uitsluitend nagelstyling deed, deed ik mijn boekhouding nog volledig zelf. Zodra ik begon uit te breiden, heb ik wel onmiddellijk een boekhouder onder de arm genomen. Ik heb nu één zaak met 3 aparte segmenten en dat maakt het behoorlijk complex.
     
  3. Vraag direct een correcte prijs, ook al ben je een beginner. Veel starters maken de fout om slechts €20 te vragen voor een manicure, maar dan gaan je klanten dat blijven verwachten. Vraag liever €60 en geef er een gratis handmassage bij omdat je een starter bent, dan dat je €20 vraagt en er zelf niets aan verdient (kostprijs producten, werkuren …). Twijfel je over hoeveel je moet vragen? Doe dan een vergelijkende studie. Hoeveel vragen concurrenten in jouw buurt? Werken zij met gelijkaardige merken? Tijdens de opleiding leer je hoe je een goed businessplan opstelt.
     
  4. Bouw een netwerk uit van gelijkgezinde ondernemers. Via mijn opleidingen heb ik vriendinnen gemaakt die ook aan de slag zijn als zelfstandige schoonheidsspecialist of kapper. Onlangs zijn we nog samen naar de Estheticabeurs gegaan. Als je een opleiding volgt, ontmoet je eigenlijk automatisch een pool van mensen waar je vragen aan kan stellen. Met welke producten of apparaten werken jullie? Met sommige medecursisten heb ik nog wekelijks contact, en we volgen elkaars zaak natuurlijk ook via sociale media.
     
  5. Leer je grenzen stellen. Het voordeel van een job als beauty professional in bijberoep is dat je veel flexibiliteit hebt. Die flexibiliteit kan echter ook een valkuil zijn. Beslis echt voor jezelf “Wanneer wil ik werken? Wanneer mogen klanten langskomen?” Ik probeer bijvoorbeeld zaterdag volledig vrij te houden zodat ik meer tijd met mijn zoon kan spenderen. Als ik één keer een klant laat langskomen op zaterdag, verwachten ze al snel dat ze altijd op zaterdag kunnen komen. Aanvankelijk was ik bang dat ik klanten zou verliezen als ik duidelijke grenzen stelde, maar ik heb gemerkt dat klanten het net appreciëren als je er eerlijk over communiceert.
     
  6. Volg perfectie-trainingen. Ook na je beroepsopleiding moet je jezelf voortdurend blijven bijscholen. Leer nieuwe technieken, verken andere producten, volg een social media training … Dergelijke cursussen zorgen ervoor dat je je werk nog beter en efficiënter kan uitvoeren. Investeer in die perfectionering, want uiteindelijk levert het jou en je zaak enkel winst op. 

Wil je ook aan de slag als allround beauty professional?