Martijn Willaert komt praktische proef proeven van duale cursisten

Oud-duale cursist Martijn begeleidt nu zelf duale leerlingen in zijn restaurant

horecaproef

Duale trainee wordt trainer

Deze week gaven onze duale leerlingen ‘Restaurant en keuken’ het beste van zichzelf tijdens hun eind/praktijkproef. Zij werkten in teamverband op hun ‘examendag’ elk een op voorhand bedachte receptuur van een verschillend menu uit: van het samenstellen van de 'gangen', voorbereiding, bereiding, tot het serveren aan tafel volgens de etiquette met aangepaste wijnen. Iedereen had z’n rol te spelen.


Onze reporter ter plaatse schoof na de lunch aan tafel met restauranthouder Martijn Willaert (25jr, zaakvoerder restaurant Montmartre, Blankenberge), zelf een voormalige duale cursist, die op deze gelegenheid kwam proeven en evalueren.

Martijn, hoe ben je in contact gekomen met duaal leren?

Wel, als jonge gast was ik zelf vragende partij om te leren én te werken op de werkvloer. Ik had het geluk dat ik in het restaurant van mijn ouders de praktijkervaring mocht opdoen. Een leerformule die voor mij echt wel werkte. Via Syntra stroomde ik zo met duaal leren door van keukenmedewerker naar hulpkok. Ik ging 1 dag in de week naar de campus en vier dagen/week werken in het restaurant. Zo leerde ik de skills voor de zaal én keuken. In juni ’17 studeerde ik af.


Zaakvoerder van eigen restaurant

Na 3 jaar samen in de zaak te werken met m’n ouders, ben ik op m’n 19e zaakvoerder geworden en manage ik nu zelf de zaak. Een hele taak, maar ik doe het niet alleen. We hebben een sterk team en het is nog steeds een familiezaak. M’n broer verzorgt de boekhouding en springt ook nog bij.
We hebben het geluk een goede ploeg te hebben met 5 vaste medewerkers, een flexi en onze duale cursist Robbe. In de zomer werken we gewoonlijk met een 25-tal jobstudenten.

Martijn Willaert
Montmartre Robbe

Nu zelf werkplekbegeleider van duale Syntra-student Robbe

Zo’n vijf jaar geleden startte ik zelf voor het eerst een duaal contract op als werkplekbegeleider. Sindsdien leiden we jaarlijks iemand op, waarvan er 2 vast gebleven zijn.
Dit jaar hebben we Robbe Demey (18jr, Handzame) onder onze vleugels genomen. Z’n ouders waren eerst nog sceptisch, over deze voor hen nog ongekende formule. Maar na een gesprek met Syntra-verantwoordelijke Myriam in Brugge, gingen ook zij overstag. 
En we zijn blij dat hij bij ons is. Het is een jonge enthousiaste gast, die goed bijleert en wiens leerpad we dan ook als een goede ‘huisvader' trachten in goede banen te leiden. Het helpt misschien wel dat ik zelf ook nog jong ben en de duale leerlingen zich op hun gemak voelen bij mij.

Team geeft vertrouwen

In het restaurant heeft iedereen z’n plaats en z’n rol. Maar uiteraard doen we ons best om onze duale leerlingen zoveel als mogelijk te laten proeven van de verschillende elementen van een restaurant.
Robbe zit nu nog in z’n eerste jaar, en vindt momenteel héél wat vertrouwen in de barwerking. In de toekomst kan hij dan, naargelang z’n groei en gretigheid verder gaat roteren naar de voorbereidingskeuken, de koude kant, om uiteindelijk ook aan de warme kant z’n mannetje te kunnen staan.
Ons team is een hechte ploeg, die het goed doet. Misschien voelen de studenten zich hierdoor sneller vertrouwd, want ik zie dat onze duale cursisten zich welkom voelen. De meeste cursisten die we hadden, waren in het begin vrij schuchter. Het is dus belangrijk dat ze zich goed voelen om te kunnen openbloeien.
Dit najaar gaan we trouwens, naar jaarlijkse gewoonte, met het fooigeld op trip. Ook Robbes ticket werd al geboekt. Maar hij ziet het zitten om nog zo lang te blijven hoor (lacht). Hij heeft nu al verteld dat hij graag nog minimum een 4-tal jaar bij ons blijft werken om ervaring op te doen.

Pikken duale leerlingen snel praktische zaken op?

We zien eigenlijk bij al ‘onze’ duale cursisten dat ze snel het werk oppikken. Natuurlijk zijn sommige zaken moeilijk of moeilijker, maar sommige dingen (zoals b.v. een steak saignant bakken) zijn zaken die je nu eenmaal pas leert door ze veel te doen.

Waar hechten jullie extra aandacht aan?

We merken dat onze jonge studenten soms moeite hebben om op een gepaste manier om te gaan met een klant die een opmerking geeft of onbeleefd is. Daar delen we tips over. Meestal houden we 2-maandelijk ook een informele kleine meeting op vrijdagavond waarop we dan kort bespreken wat vlot of minder vlot verloopt om te leren van elkaar.

Hoe gebeurt de evaluatie?

3x per jaar geven we een online evaluatie over de leerling. De praktijkdocent komt een 3-tal keer per jaar langs, dan worden de competentiepunten overlopen. Zijn er zaken die dan nog onvoldoende aan bod zijn gekomen, dat kan dit gesignaleerd worden en kijken we hoe we dit samen met Syntra kunnen oplossen in de loop van het jaar. Bij eventuele problemen op de campus worden wij trouwens ook als werplekbegeleider gecontacteerd, zo blijft de communicatie transparant.

Win/win voor werkplekbegeleider en leerling

Sowieso is het een win dat we af en toe via onze leerlingen nieuw bloed in de groep krijgen. Da’s goed en leuk voor de dynamiek en ambiance. Het is een mooie gelegenheid om met de toekomst van de horeca te werken. Bovendien heb je een grote kans dat de cursisten ook na hun studie nog wel even bij jou blijven. Je weet dat ze de kennis en skills hebben want we hebben ze zelf mee opgeleid én ondertussen kennen ze de zaak ook. Daarnaast is het een formule die ook gunstig is voor werkgevers/werkplekbegeleiders. Wij betalen niet de volle pot als werkgever en de leerlingen verdienen toch een leuke cent terwijl ze bijleren. Da’s een mooie win/win.

 

Bekijk hier de verschillende richtingen duaal leren bij Syntra West.