Hoe je brein écht leert

Waarom verbindingen in je hoofd belangrijker zijn dan uren achter je bureau

leren

Verbinden van inzichten essentieel om te leren

Leren is geen kwestie van geheugen volproppen. Het is een kwestie van verbindingen leggen. Die uitspraak van prof. dr. Wouter Duyck (UGent) vat het mooi samen. In een podcastaflevering die hij recent opnam voor Groep Syntra West, legt hij uit hoe ons brein informatie verwerkt, en vooral: wat wél en niet werkt om iets écht te leren.

In dit artikel ontdek je waarom het verbinden van inzichten essentieel is als je iets wil onthouden, begrijpen en kunnen toepassen. Of je nu net aan een opleiding begint, of jezelf wil omscholen: wie deze principes begrijpt, leert slimmer én sneller.

Wat gebeurt er in je brein als je iets leert?

Ons brein is geen lege doos die we vullen met kennis. Het is zoals een netwerk: elke keer je iets leert, maak je nieuwe verbindingen aan. Hoe meer verbindingen, hoe sterker de nieuwe inzichten blijven hangen.

Bijvoorbeeld: als kind leer je het woord “auto” elke keer er een ding op vier wielen passeert en wanneer mama “vroemvroem” zegt. Als je dan in een boekje een tekening ziet, weet jouw brein “dit is een auto”.  In het vijfde leerjaar leer je dan het woord “voiture”, dat zich nestelt bovenop de verbindingen die er in je hersenen al zijn bij het woord “auto” en het beeld ervan. 

Elke link die in je brein gelegd wordt, zelfs al denk je zelf dat je dit vergeten bent (wie weet nog alles uit de les geschiedenis van het middelbaar?), dan nog zal je brein dit ophalen op het moment dat iets nieuws geleerd wordt dat ermee te maken heeft. Op die manier kan het nieuwe inzicht zich verbinden met bestaande inzichten.

Theorie vertalen naar de praktijk

Stel: je wil inzicht krijgen in het proces van productoptimalisatie. Daar kunnen we vaktermen tegenaan gooien waarvan je hoofd gaat duizelen. 
Maar als de docent dat proces vertaalt naar een concreet voorbeeld, dan haakt het abstracte voorbeeld vast op iets dat je al begrijpt.

Stel, je wil een auto verkopen, maar je weet dat je geen banden in voorraad hebt, dan ga je je eerst toeleggen op de continue toelevering van banden, voor je aandacht geeft aan het assemblageproces. Hierdoor legt je brein een verbinding die het herkent, waardoor je dus op langere termijn het inzicht in het productoptimalisatieproces verwerft.
Je kan hier zelf actief naar op zoek gaan tijdens een les of een studeermoment. Geef je brein zoveel mogelijk 'haakjes' en een stapje voor om nieuwe inzichten aan vast te hangen.

Leer actief

Diepgaand leren (zodat het op lange termijn blijft hangen) kan alleen maar door actief met de inzichten aan de slag te gaan. Haal de info zo vaak mogelijk uit je geheugen op. 

Je leert bijvoorbeeld door jezelf vragen te stellen en te beantwoorden, door iets in je eigen woorden uit te leggen, of door het toe te passen op een concreet voorbeeld. Zo versterk je de verbindingen. Dit verankert het geleerde in je brein.
 

Wat je alleen maar herkent, ken je niet echt. Begrip komt pas als je iets zélf kan uitleggen of toepassen.

leren

Wat betekent dit voor jou als cursist?

Als je een opleiding volgt bij Syntra West, dan ben je op de juiste plek:
Onze opleidingen zijn praktijkgericht, actief en bouwen verder op wat jij al weet of meebrengt. We stimuleren je om verbanden te leggen, voorbeelden te geven en vooral: om te doen.
 

Wil je nog slimmer leren?

•    Zoek naar verbanden met iets dat je al begrijpt (zo creëer je haakjes in je brein) 
•    Leg nieuwe begrippen uit aan iemand anders (zo activeer je je brein)
•    Oefen regelmatig in korte blokjes (zo onthoud je meer)

Zelf aan de slag?

Bekijk ons aanbod aan voltijdse- en avondopleidingen, van horeca tot digitale skills, van zorg tot ondernemen.
Of luister naar de volledige podcastaflevering met prof. dr. Wouter Duyck voor nog meer inzichten over leren en je brein.