Textieltraining in Oeganda

Docent textieldesign blogde vanuit Oeganda voor Syntra West

Na een vlucht van 16u met tussenstop in Dubai landen we veilig op de luchthaven van Entebbe in Oeganda. Het is mijn eerste bezoek aan het Afrikaanse continent, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. De komende week zullen mijn collega en ik hier in opdracht van Syntra West en Enabel training geven aan de National Instructor’s College in Abilonino.  Zij aan docenten van het landbouwdepartement, ik aan docenten van de afdeling confectie en textiel. 


Na een rit van 5u door het stralende Oegandese platteland, dropt een taxi ons aan het Pauline hotel in Lira, onze uitvalsbasis voor deze week. Lira is de derde grootste stad van Oeganda, toch zie je er nauwelijks hoogbouw, of westerse fastfoodketens. 
In een niet zo ver verleden werd deze regio geteisterd door geweld. De Lord’s Resistance Army (LRA) onder leiding van Joseph Kony was er erg actief en ontvoerde er kinderen om ze te trainen als kindsoldaten en in te zetten tegen het leger van president Museveni. Vandaag is de rust er grotendeels teruggekeerd, maar de talrijke buitenlandse hulporganisaties die we onderweg tegenkomen, herinneren aan dit woelige verleden. 

Enabel biedt kwalitatieve en praktijkgerichte trainingen i.s.m. Syntra

Ook het Belgische ontwikkelingsagentschap Enabel steunt er verschillende projecten op het vlak van gezondheidszorg en onderwijs. Oeganda heeft een zeer jonge bevolking. Dat komt door de sterke bevolkingsgroei enerzijds (3,7% per jaar) en de lage levensverwachting anderzijds (slechts 54 jaar in 2011!). 
Al die jongeren werk geven, vormt een grote uitdaging en voor een job in het buitenland zijn ze vaak ondergekwalificeerd. Er is dan ook een hoge uitval onder schoolgaande jongeren: 50% maakt de lagere school niet af en 30-40% van de volwassenen zijn analfabeet. 
Daarom werkt de overheid met buitenlandse organisaties als Enabel samen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de kansen van jongeren op de internationale arbeidsmarkt te vergroten. Enabel biedt naast materiële steun ook kwalitatieve, praktijkgerichte trainingen in samenwerking met SYNTRA


Mijn opdracht bestaat erin de docenten deze week wegwijs te maken in ‘Computer-Aided Design’, maar er staan ook workshops rond ‘mode en ondernemerschap’ en ‘duurzaamheid’ op het programma.
Op de foto zie je de docenten van de textielafdeling trots de stoffen tonen die ze in de school bewerken. Deze werd gebatikt. Voor grotere producties is het echter nodig om dit proces te automatiseren, daarom krijgen ze een introductie tot digitaal textielontwerpen. 


Voor wie in de textiel- of confectiesector werkt, is het belangrijk om stoffen te kunnen identificeren en de juiste stof aan te kunnen bevelen voor een project. De docenten leerden ook welke stoffen de beste resultaten geven bij digitale druk en hoe je ze onderhoudt. Verschillende stoffen bleken niet verkrijgbaar in Oeganda, of heel duur. Daarom kregen ze stalen die ze nu verder kunnen gebruiken tijdens hun lessen. 
De docenten leerden verschillende types prints ontwerpen met het programma Affinity Designer. Daarna leerden ze hoe je deze simuleert op kledingstukken om aan een klant te laten zien. Computerlessen zijn geen evidentie in deze regio door de frequente stroompannes. Veel Oegandezen kunnen zich bovendien geen dure computer, software of wifi veroorloven. Daarom moest er gezocht worden naar betaalbare alternatieven zoals Affinity Designer. 


Tijdens de workshop 'Fashion & Entrepreneurship’ maakte ik de docenten wegwijs in het Business Model Canvas, een tool die internationaal wordt gebruikt om de verschillende facetten van een onderneming in kaart te brengen. 
We brainstormden ondermeer over nieuwe inkomstenbronnen voor de textielafdeling en over hoe ze de productietijd kunnen controleren door gebruik te maken van een ‘Supply Chain Diagram’. 
Na 3 dagen van stroompannes namen we noodgedwongen onze toevlucht tot het manueel bedrukken van stoffen. We maakten stempels van restjes hout en schuimrubber, leerden hoe je textielverf mengt om de gewenste tint te bekomen en hoe je balans krijgt in een compositie. Maar ook het manueel drukken bleek een uitdaging omdat basisbenodigdheden zoals textielverf en penselen moeilijk verkrijgbaar zijn. Deze inkt vond ik bijvoorbeeld na lang zoeken in een piepklein zeefdrukatelier in Lira. Hij wordt er in kleine plastic zakjes tegen een woekerprijs verkocht. 

Daarnaast heeft de school geen voorzieningen om het afvalwater te recycleren. Dat belandt nu ongefilterd in de riolering en vandaar in de stroompjes waarin de lokale bevolking zich wast en drinkwater haalt.
In de school zijn ze nochtans heel begaan met ecologie. Zo worden restjes stof, karton en flessendoppen tot prachtige, stervormige ornamenten geupcycled. Van spanbanden worden dan weer handige draagtassen en manden geweven. 
We zochten ook samen met de landbouwafdeling naar creatieve oplossingen voor bestaande tekorten. Zo leerde mijn collega hen hoe je eenvoudige penselen maakt van stukjes hout en varkenshaar (in de school worden varkens gekweekt) en hoe je van simpele touwen stevige halters vlecht voor de runderen. Ze bekijken nu of ze deze ook voor de vele landbouwers in de omgeving kunnen maken.
Op de laatste dag was er tijd voor een kort bezoek aan het dorp van Mrs Ayo, de weefdocente waar we heel warm werden onthaald. Een mooie afsluiter van een geslaagde week! 

 

www.enabel.be ǀ projectbureau.syntrawest.be 
 

Cursist aan het woord

Na mijn stageperiode kreeg ik een vast contract. Ondertussen ben ik verkoopsadviseur.

Maarten

See you on