#140320
#Opleiding #Vastgoed

Frans in de bouw- en vastgoedsector - Intermediair (3 punten BIV)

Introductie

De vastgoed- en bouwsector krijgt zeer regelmatig te maken met Franstalige klanten en leveranciers. Kunnen communiceren in de Franse taal met klanten en potentiële kopers, met werfleiders/werkpartners,... biedt een belangrijke meerwaarde. In deze specifieke taaltraining leren de deelnemers de belangrijkste vakwoordenschat, zinnen, uitdrukkingen,... die in de vasgoedsector en de bouwsector gebruikt worden.

Deze opleiding is erkend voor 3 punten BIV.

Over onze taaltrainingen

Onze taaltrainingen leren u een taal effectief te gebruiken in een professionele context. Luisteren, begrijpen en spreken staan centraal in de training. U ontwikkelt uw taalvaardigheid én u krijgt evengoed meer inzicht in typische gewoontes, gebruiken, mentaliteit... van de landen waar de betreffende taal wordt gesproken.

U komt terecht in een groep met een beperkt aantal gelijkgestemde cursisten, zodat onze ervaren taalcoaches u ruim voldoende aandacht kunnen geven. Goed om weten: onze taalcoaches onderwerpen u niet aan testen (tenzij u daar zelf op aandringt) en zijn ervaren in het wegnemen van de eventuele drempel om te durven spreken.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze taaltraining is aanbevolen voor wie actief is in de vastgoed- en/of bouwsector en regelmatig in contact komt met Franstalige klanten, leveranciers, ...  en zich de kennis van het vakjargon eigen wil maken.

Voorkennis

Welk taalniveau heb ik nodig om deze opleiding te kunnen meevolgen?

Ik heb taalniveau A2 conform het Europees referentiekader*. Dat betekent dat ik zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen kan begrijpen die verband hebben met zaken van direct belang (bijvoorbeeld werk, persoonsgegevens, familie, winkelen en plaatselijke geografie). Ik kan communiceren over simpele en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling over vertrouwde en alledaagse kwesties vereisen. Ik kan in eenvoudige bewoordingen aspecten van mijn eigen achtergrond, mijn onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van diverse behoeften beschrijven.

Kan ik mijn huidig taalniveau door een taalcoach laten evalueren?

Ja, dat kunt u. Onze taalcoaches nemen graag even de tijd voor een gezellige en ongedwongen babbel, GEEN TEST! U kunt daarvoor langskomen op één van de GRATIS SCREENINGS die SBM op een aantal campussen organiseert.

<https://sbm.be/search/training/resultaten?titleMatch=1&query=Aanrader%21+Test+uw+taalniveau+%28offline+of+online%29+-+Taal%3A+Frans&locatie=&tijdstip=>

Lukt het u niet u daarvoor vrij te maken of te verplaatsen? Geen probleem, neem contact met ons op en we regelen een GRATIS ONLINE SCREENING voor u.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

  • Veelgebruikte Franse woordenschat, zinnen, uitdrukkingen,... in de vastgoed- en bouwsector
  • Kennis van de schriftelijke taal (werkdocumenten (aangeleverd door de deelnemers) worden doorgenomen)
  • Deelnemers kunnen zich redden in de meeste situaties die op het werk kunnen optreden met Franstalige contacten

Programma

Een plan voorstellen

  • het lastenboek toelichten
  • de architecturale omschrijving
  • de technische modaliteiten
  • de regelgeving omtrent het milieu e.a.

Telefoneren

  • inkomende gesprekken:
  • met de gevraagde persoon doorverbinden
  • boodschap noteren
  • noteren van getallen
  • (afmetingen, hoeveelheden, prijzen)
  • uitgaande gesprekken:
  • afspraken maken per telefoon
  • een telefonische prijsaanvraag
  • bestellen van materiaal
  • bevestigen van afspraken, prijzen en andere modaliteiten
  • klachten behandelen

Opstellen van e-mails en faxen

  • foutloos en duidelijke korte nota's opstellen en beantwoorden

Frans spreken op een werfvergadering

  • geijkte zinnen worden aangereikt om:
  • het woord te nemen
  • tussenbeide te komen
  • je standpunt uiteen te zetten
  • argumenten te weerleggen
  • tot een consensus te komen

De trainer voorziet een simulatie van een werfvergadering om de aangeleerde woordenschat toe te passen.

Veel voorkomende vragen die worden gesteld door de klant worden behandeld (aanbreng uit de groep).