#150332
#Opleiding #HRM

Leidinggeven met impact- totaaltraject


Drie modules in de groei naar effectief leiderschap

Introductie

Goed leiderschap is een kunst die je alleen kunt leren door het unieke samenspel van enerzijds theoretische bagage en anderzijds vooral het praktisch toepassen daarvan. Dit intensieve en volledige leertraject wil je ondersteunen in je verdere ontplooiing als leidinggevende.

Omschrijving

Wie effectief wil zijn als leidinggevende moet zichzelf beter kennen dan ooit. Elke leidinggevende brengt zijn eigen temperament, waarden en normen mee in zijn leidinggeven aan medewerkers. Dit maakt dat iedere leidinggevende een aantal kwaliteiten en valkuilen heeft. Door inzicht te verwerven in deze aspecten leert u wat de invloed is van je gedrag op dat van anderen en leer je ook sterktes bij anderen ontdekken, appreciëren en inzetten.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot iedereen die in zijn functie leidinggevende  taken op zich neemt en de vaardigheden geassocieerd met 'goed' leiderschap bij zichzelf beter wil ontwikkelen of aanscherpen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Methodologie

Dit leertraject is uniek door de brug die men slaat tussen kennis, inzicht en het praktisch doen. Om de leiderschapsvaardigheden effectief te verwerven en tot attitude te maken, wordt gewerkt met een langdurig en gespreid vormingsproces: deelnemers verwerven tijdens de sessies bepaalde vaardigheden via interactie, praktijkvoorbeelden en ervaringsuitwisseling. Tussen de sessies door is er telkens voldoende tijd om de aangeleerde vaardigheden te kunnen testen en toe te passen in hun reële werksituatie. Hierbij wordt aandacht besteed aan het individueel actieplan. Elke sessie laat ruimte voor ervaringsuitwisseling en feedback van de deelnemers zodat het leereffect maximaal verloopt.

Programma

Deze opleiding loopt over een traject van 3 modules. Je kan voor elke module apart inschrijven. Vul de opleidingscode in op de website om elke module afzonderlijk te bekijken.

 

Module 1 - Coachend leidinggeven (3 sessies) - opleidingscode #170619

  • Aanleidingen en situaties van deelnemers om coachend leiderschap in te zetten
  • Afweging of coachen dan wel leiding geven in de gegeven situaties effectief is
  • Het verschil tussen managen en coachen
  • Het coachgesprek: vraagstelling, waarneming en feedback geven.
  • Omgaan met dilemma's ten aanzien van de verschillende rolopvattingen t.a.v. leidinggeven en coachen
  • Oefenen in de vaardigheid van de leidinggevende als procesbegeleider (coach) en leiden/ondersteunen van de ontwikkeling in "zelfsturing"
  • Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als coachend leider
  • Uitwerken van persoonlijke thema's in het coachen zoals: belemmeringen, metacommunicatie, leerstijlen, interactiepatronen en talenten/valkuilen tussen leidinggevende en medewerker
  • Oefenen in coachen van medewerkers: vertrouwen geven/vragen, interventies in het coachen, grenzen en dilemma's in het coachen, zelfbeeld coach-gecoachte
  • Uitwerken van organisatiethema's in het coachen zoals: opzetten coachtraject voor individu en team, verschillende vormen van coachen
  • Human driven management: bijsturen van professionals
  • Invloed van organisatieculturen op coachen

Module 2 - Weerstanden en conflicten ombuigen naar een constructief samenwerken (3 sessies) - opleidingscode #170620

  • Omgaan met weerstanden
    • Wat is weerstand?
    • Waaraan kan je merken dat medewerkers weerstand hebben?
    • Wat zijn belangrijke aspecten bij gedragsverandering?
    • Hoe weerstand ombuigen naar motivatie?
    • Van weerstand naar betrokkenheid (betrokkenheidsmodel)
    • Een motiverende werkomgeving (ABC van motivatie)
  • Omgaan met conflicten
    • Soorten conflicten
    • Het conflictproces onder de loep
    • De eigen conflicthanteringsstijl
    • Omgaan met de eigen emoties en de emoties van anderen
    • Escalatie van het conflict
    • Verschillende manieren om een conflict aan te pakken
    • Beeldvorming - Oordeelsvorming - Besluitvorming (BOB-model)
    • Komen tot een oplossing door volgen en sturen
    • Bemiddelen in een conflict

Module 3  - Essentiële gesprekken voor de leidinggevende (3 sessies) - opleidingscode #170621

 

  • Het evaluatiegesprek

De werknemer op een constructieve manier evalueren over de voorbije prestaties vraagt om een doordacht ontwikkelingsplan. Deze methodiek impliceert daarom zowel de aandacht voor een kwalitatieve band tussen leidinggevende en medewerker (lange termijn) als het duidelijk feedback geven op prestaties (korte termijn).

    • Inzicht in de cyclus doelstellingsgesprek - functioneringsgesprek - evaluatiegesprek
    • Voorbereiding, invoering en opbouw van een evaluatiegesprek
    • Omgevingsfactoren en criteria bij evaluaties
    • Moeilijke situaties en valkuilen bij evaluaties
  • Het functioneringsgesprek

Wil je je verwachtingen als leidinggevende nog krachtiger overbrengen tijdens functioneringsgesprekken? Wil je je boodschap meer effect meegeven? Wil je uitblinken in het maken van duidelijke to-the-point functioneringsafspraken?

    • Acties en beloftes
    • Engageer je medewerker
    • Ga het conflict niet uit de weg
  • Het loopbaangesprek

Steeds meer bedrijven en organisaties geven loopbaanadvies om het persoonlijk ontwikkelingsplan van de werknemer te ontplooien. Niet iedere leidinggevende weet echter hoe je een dergelijke bespreking moet aanpakken. Organisaties geven verschillende invullingen aan het loopbaanbeleid. Daarom ligt in dit programma de nadruk op de gespreksvaardigheden. Wat is loopbaanmanagement en wat komt erin aan bod?

    • Hoe verhoudt het loopbaangesprek zich tot andere cruciale HR-gesprekken?
    • De belangrijkste succesfactoren en valkuilen
    • Een goede voorbereiding is het halve werk
    • Hoe achter de echte vraag van de medewerker komen?
  • Het verzuimgesprek

Deze training leert u de basisvoorwaarden en randcondities voor het voeren van effectieve verzuimgesprekken met het oog op het gedrag van de verzuimende werknemer, de frequentie, de oorzaken van de afwezigheid

    • De verschillende soorten verzuimgesprekken
    • Welk gesprek voer je wanneer?
    • Wat komt er wel/ niet aanbod in wel gesprek?

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Prijsinfo

  • KMO: met de KMO-portefeuille recupereert u tot 40% van het deelnametarief. Voor gratis advies en begeleiding neemt u contact op met Kevin Labens op 078/353.653 of kevin.labens@sbm.be
  • Not-for-profit organisatie: 25% korting
  • Particulier: 25% korting

Martine Brackx. Als leerkracht maakte Martine heel snel de overstap naar het opleiden en begeleiden van volwassenen. Vandaag heeft Martine ruim 25 jaar ervaring als coach van leidinggevenden en medewerkers, zowel in de openbare sector als in de bedrijfswereld. Haar expertise ligt binnen de domeinen van coachend leiding geven, optimaal functioneren binnen een team, communicatie-vaardigheden en talent management. Zij begeleidt mensen bij het maken van bewuste keuzes waarbij het in balans functioneren volgens eigen talent, waarden en persoonlijkheid centraal staan. Martine is MBTI en Insights Discovery gecertifieerd en is stress- en burnout coach.

Joke Six. Als HR-experte heeft ze jarenlange ervaring met competentiemanagement en het voeren van personeelsgesprekken.