Onboarding en begeleiden van nieuwe medewerkers

Van harte welkom!

  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

Wist je dat een onthaalbeleid en begeleiding van een nieuwe werknemer verplicht is? De regels werden wettelijk vastgelegd in het KB van 25 april 2007.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • de bestaande onthaal- en introductieprocedure kritisch toetsen en optimaliseren
  • professionele aanpak in het opstarten van een onthaal- en introductieprocedure voor nieuwe medewerkers

Omschrijving

Een goed onthaal is niet alleen belangrijk voor de eerste indruk die een nieuwe medewerker krijgt. Het legt tijdens de onthaalperiode de basisafspraken vast voor de verdere tewerkstelling gemaakt.

Een vastgelegde onthaalprocedure is daarbij een bijzonder handig instrument om mee aan de slag te gaan. Het garandeert dat alle nieuwe medewerkers op dezelfde manier worden onthaald. Dit is een belangrijke troef om discriminatie of uitsluiting van nieuwe medewerkers tegen te gaan.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

HR-verantwoordelijken en medewerkers die instaan voor het onthaal en de introductie van nieuwe collega's.

Methodologie

Wettelijk kader, modellen en praktijk, good practices, ervaringsuitwisselingen, ...

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

DEEL 1 - Waarom een onthaalbeleid?

  • Wettelijk kader: onthaal van nieuwe medewerkers is verplicht
  • Een psychologisch én professioneel aspect
  • Vaak voorkomende misvattingen

DEEL 2 - De organisatie van een warm en kwalitatief onthaal

  • Organiseren op drie niveaus: de organisatie, de werkvloer/het team en de functie
  • Organiseren in drie tijdsblokken: vóór de start, tijdens en na de inwerkingperiode
  • Organiseren vanuit drie brillen/doelstellingen: onthaal, opleiding en begeleiding
  • De rol van de leidinggevende versus meter/peter
  • Uitrol van een efficiënt meter/peter programma
  • Leercurve en leerstijlen
  • Praktische toepassingen bijv. welkomstbrochure, onthaaldag, buddy-systeem, …

DEEL 3 - Aan de slag

  • Hoe introduceren binnen de organisatie?
  • Integratie met het HR-beleid
  • Do’s and don’ts
  • Good practices en ervaringsuitwisselingen

Wil je graag een opleiding aanpassen op maat van je bedrijf?

Samen creëren we je perfecte opleiding!

FotoElsy Verhelle
curl effect

Contacteer onze Commercieel coördinator

Elsy Verhelle

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel je vraag

Ook interessant voor jou

  • KMO-portefeuille
In deze opleiding leer je de taken van een Chief Happiness Officer eigen maken en krijg je impact op het well being binnen jouw bedrijf.
  • icon Nog niet gekend
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend