Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs


3 online sessies van 1,5 uur (19u00-20u30) op 19 april, 26 april en 3 mei
#200457
#Webinar #Redactie

Introductie

Wil je één bepaald teksttype onder de knie krijgen? Bijvoorbeeld het schrijven van een webtekst, nieuwsbrief of blog? Van een persbericht, offerte of vacature?

Dan moest je vroeger kiezen tussen:

  • je steendood vervelen tijdens een algemene schrijftraining;
  • je blauw betalen aan een individuele tekstcoaching.

De SBM-oplossing? je stelt voortaan zelf uw schrijfmenje samen:

  • je leert eerst de basisprincipes van overtuigend schrijven in 3 snackable live webinars. Aan bod komen de tips, trucs en tests die voor élk teksttype gelden.
  • je diept vervolgens 'jouw' tekstsoort uit in 1 expert-workshop.

3 + 1: in vier licht verteerbare onlinesessies van 1,5 uur wordt je één bepaald teksttype meester. Of twee teksttypes in maar vijf sessies. Of liefst drie in zes – zonder overlap tussen de verschillende expert-workshops.

Omgekeerd kan trouwens ook. Volstaan voor jou de algemene schrijfvaardigheden? Dan dartel je al door jouw teksten na drie training-snacks.

Omschrijving

Stap 1: doe jouw lezer lezen met 10 meesterlijke tips

Ontnuchterend: de modale lezer zit niet te wachten op jouw communicatie. Gehaaste klanten doorploegen jouw tekst niet voor hun plezier. Nee, zij zijn lui en eisen hapklare info.

Bedien hen op hun wenken met de inhoud, vorm en stijl van uw tekst. Alleen dan rijf je klanten binnen. Vervu je hun basis-leesbehoeften niét? Dan schuif je hen ongemerkt door naar jouw concurrent. En dát wil je vast niet …

  • Waarop kicken de doorsnee lezers? Waardoor haken zij af?
  • Hoe verleid je hen om voort te lezen? Om niet weg te klikken?
  • Wanneer reageren zij op jouw aanbod?

Je voorspelt hun reactie al na drie snackable live webinars van 1,5 uur. En hanteert 10 snelle maar feilloze schrijftests voor al jouw teksten.

Op deze webpagina schrijf je je in voor de basisreeks van 3 snackable live webinars.

Stap 2: pas de kennis toe op de tekstsoort(en) van jouw keuze

Hoe vertaal je die kennis in specifieke kunde? Door je in te schrijven voor de basisreeks + één of meer van deze expertsessies:

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die schrijft: commercieel of informatief, op scherm of papier. En daar meer resultaat mee wil behalen. Ook als je geen talenknobbel hebt. Want overtuigingskracht steunt grotendeels op inhoud en vorm, en dan pas op stijl.

Wat komt niét aan bod? Spellingregels, grammatica en taalpurisme.

Methodologie

  • Standaard: 3 snackable live webinars van 1,5 uur
  • Uitdieping: 1 of meerdere online expert-workshops rond 1 teksttype

Opmerking: je kunt zich alleen voor één of meerdere expert-workshops inschrijven in combinatie met de 3 live snackable webinars. Waarom? Omdat de expert-workshops zwaar leunen op de kennis die je in de voorafgaande webinars opdoet.

klantgericht-schrijven-3-4_2020-457.jpg

Programma

De modale lezer haakt razendsnel af. Hij is egocentrisch, lui en snel verveeld. Maar gelukkig ook voorspelbaar. In deze reeks van 3 licht verteerbare live webinars leer je de beproefde technieken waarmee je zijn aandacht vasthoudt.

  • Egocentrisch? Oplossing: jouw lezer is niet jouw lezer. Je bent zijn schrijver.
  • Lui? Oplossing: bedien de lezer op zijn wenken en ruim elke leeshindernis op.
  • Verveeld? Oplossing: Grijp jouw lezer bij het nekvel met jouw manier van schrijven.

Steel tijd

Leaflet of e-mailing, webtekst of nieuwsbrief, bedrijfsmagazine of persbericht: waarom lezen klanten, journalisten of collega's ze niet echt? Omdat het tijd kost: tijd die jij van hen steelt. Tijd die ze niet willen besteden aan warrige inhoud in een doodgraversstijl. Vinden zij dat je te lui was om alles voor te kauwen? Dan haken ze af - en terecht.

Bespeel inhoud, vorm en stijl

Belandt jouw brochure in de papiermand? Wordt jouw persbericht genegeerd? Blijft jouw e-mail onbeantwoord? Dan treft uw lezer geen schuld: jij ging als schrijver in de fout.

Ja, dat is een harde boodschap. Maar ook hét inzicht dat je op het goede pad zet: maak het jouw luie lezer gemakkelijk. Dan beloont hij je en brengt jouw communicatie meer op dan ze kost.

Dan lezen jouw collega's jouw mails plots wel. Belandt jouw offerte niet in de papiermand. En blijven jouw Google-bezoekers wel op jouw webpagina hangen om te bestellen.

Grijp u vast aan 101 handvaten

Verwacht je ronkende theoretische modellen? Neem dan niét deel aan deze workshops.

Kijk je uit naar 101 concrete handvaten waarmee je meteen aan de slag gaat? Naar 10 testjes die je dodelijk precies vertellen of je de luie lezer over de streep trekt? Schrijf je dan meteen in: je zult het je niet beklagen. Beloofd!

Stel elke tekstvraag

Geen tekstvraag zo gek of moeilijk, of jouw docent beantwoordt ze. Laat je dus maar gaan tijdens de live snackable webinars en de expert-workshops!

2020-457-3-OmschrijvingDocent-1.jpg

Wim Van Rompuy is volbloed marketeer en copywriter. Hij runt sinds 2001 Schrijf.be®, toonaangevend Vlaams tekstbureau. Daar gaan jaarlijks 5000 teksten door zijn handen als kwaliteitsbewaker. En helpt hij als Schrijfdokter® bedrijven en organisaties schrijven zoals hun contacten dat verwachten.

Zoë Sohier (Marketing Officer) en Julie Bulcke (HR-manager en partner) bij Decupere & Partners: wat wij van deze training vonden: https://schrijf.be/nl/tevreden/realisaties/decupere