#140857
#Opleiding #HRM

Communicatievaardigheden voor ingenieurs en technici

Introductie

Hoe effectief communiceert u? Komt u moeiteloos in contact met anderen en weet u zich krachtig en helder uit te drukken?
In deze training leert u hoe wederzijds begrip ontstaat door de juiste vragen te stellen en empathie te tonen. Door inzicht in gespreksstructuren en non-verbale signalen van de ander, bent u in staat gesprekken te sturen en zo het beoogde resultaat te behalen. Combineer vakkennis met effectieve communicatie en breng uw functioneren op een hoger plan.

Omschrijving

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor technici die graag hun communicatieve vermogen willen aanscherpen. Voor iedereen die binnen de technische branche werkzaam is en die de communicatie met klanten en collega's wil verbeteren, zowel aan de telefoon als in persoonlijke gesprekken, is deze cursus een aanrader.

De voorkeur van veel technisch specialisten ligt in de techniek. Het bedenken en uitvoeren van technisch hoogwaardige oplossingen voor vragen en knelpunten bij klanten geeft veel voldoening en daarmee plezier in het werk maar er is meer. Er moet met de klant op een begrijpelijke manier gecommuniceerd worden óver techniek. In deze training zal u leren vakkennis te combineren met heldere communicatie.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich naar leidinggevende technici, projectleiders en projectmedewerkers die op een gepaste wijze willen communiceren met niet-technici over technische materie. De training is bovendien een meerwaarde voor technici die problemen ondervinden in hun communicatie naar niet-technici toe. Deze training is dan ook specifiek bestemd voor deelnemers die een technische functie hebben en moeten omgaan met niet-technici. Ook in technische beroepen is de ontwikkeling van softskils en sociale vaardigheden steeds belangrijker.

Programma

  • Het communicatieproces: bewust zijn van lichaamstaal bij gesprekken.
  • Motiverend taalgebruik versus demotiverende opmerkingen.
  • Motiverende feedback geven: timing, criteria.
  • Communicatie met de verschillende generaties.
  • Communicatie bij verandering: hoe medewerkers motiveren doorheen een change, hoe weerstand vertalen in uitdaging?
  • Luisteren en doorvragen: hoe de drijfveren van de medewerker achterhalen?
  • Directief versus non-directief communiceren: hoe verhoogt u de betrokkenheid van de medewerker?
  • Hoe krijg ik technische kennis duidelijk uitgelegd aan niet-technici.
  • Hoe blijf ik constructief communiceren?

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
donderdag 13/06/2019 13:30 16:30
donderdag 20/06/2019 13:30 16:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 220
  • 8500 Kortrijk
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

Prijsinfo

KMO: met de KMO-portefeuille recupereert u tot 40% van het deelnametarief. Voor gratis advies en begeleiding kan u contact opnemen met Kevin Labens op 050 40 30 90 of kevin.labens@sbmopleidingen.be.

Not-for-profit organisatie: 25% korting

Particulier: 25% korting

Annick Defoort is afgestudeerd als industrieel ingenieur electronica - telecommunicatie. Ze heeft gedurende meer dan 10 jaar een internationale carriere uitgebouwd in de technologiesector. Haar loopbaan startte als software ingenieur bij het Telecommunication Switching Laboratory van Siemens, om vervolgens een steile vlucht te nemen bij de wereldleider van digitale cartografie Tele Atlas. Van software ingenieur naar internationale project coördinatie, management opdrachten en diverse director functies (operations - engineering) met aansturing van internationale teams.

In die periode als director coachte Annick niet alleen de managers en ingenieurs uit haar eigen internationale afdelingen, maar kwamen ook ingenieurs, (project) managers, VP's (met technische achtergrond) uit andere afdelingen haar bureau binnengewandeld voor coaching. De rode draad was groei, opstart van nieuwe afdelingen, heropbouw na collectief ontslag, integratie van teams en processen na overnames in functie van de vooropgestelde bedrijfsresultaten. Als constante : het mensgerichte aansturen van medewerkers, het opzetten en optimaliseren van processen, en het succesvol realiseren van de bedrijfsuitdagingen