#131064
#Opleiding #Toerisme

Hygiëne in hotels en grootschalige logies NIEUW

OPLEIDING KAN OOK OP MAAT VAN UW HOTEL OF VERENIGING VAN UITBATERS - vraag vrijblijvend inlichtingen

Introductie

Hygiëne is een belangrijke parameter geworden bij de beoordeling van het verblijf door de gasten.

Wat op het eerste gezicht soms een 'wettelijke last' lijkt kan dus ook een belangrijke commerciële troef worden.

De infrastructuur waar de gasten verblijven, alsook gezamenlijke ruimtes moeten 'orde en netheid' uitstralen.

De hoteluitbater of uitbater grootschalig logies heeft er alle baat bij dat zijn personeel ruimschoots aandacht besteedt aan de hygiëne van de kamers, de verhuurde ruimtes, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimtes. Men kan zich niet veroorloven dat klanten afknappen omwille van een ontoereikende infrastructuur en hygiëne.

In het hotel en logies moeten niet alleen lekkere, maar ook veilig bereide ontbijten, snacks en maaltijden worden geserveerd. De voedingshygiëne in hotels en vakantielogies moet uiteraard ook aan de wettelijke eisen voldoen.

Omschrijving

Na deze opleiding heeft u als uitbater of verantwoordelijke een beter globaal zicht op de diverse aandachtspunten wat algemene hygiëne betreft, zowel wat betreft de wettelijke verplichtingen, alsook waar de klant veel aandacht aan hecht.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Hoteluitbaters, uitbater grootschalige logies, uitbater vakantieparken, uitbaters bungalowparken, verhuurders (gemeubelde) appartementen en hun medewerkers, verantwoordelijken onderhoud in grootschalige logies.

Voorkennis

geen

Toelatingsvoorwaarden

zaakvoerder, uitbater of medewerker zijn van hotel of grootschalig logies, uitbater of medewerker in opleiding zijn voor het uitbaten van logies.

Programma

Hygiëne in hotels & grootschalige logies

Hygiëne is een belangrijke parameter geworden bij de beoordeling van het verblijf door de gasten. De hoteluitbater of uitbater grootschalig logies heeft er alle baat bij dat zijn personeel ruimschoots aandacht besteedt aan de hygiëne van de kamers, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimtes. De grootschalige logies kunnen zich niet veroorloven dat klanten afknappen omwille van een ontoereikende infrastructuur en hygiëne.

In het hotel moeten niet alleen lekkere, maar ook veilig bereide ontbijten, snacks en maaltijden worden geserveerd. De voedingshygiëne in hotels en vakantielogies moet aan de wettelijke eisen voldoen.

Voor wie is deze opleiding bestemd: uitbaters van grootschalige logies (hotel, vakantielogies, en openluchtrecreatief domein)

Sessie 1: Algemene hygiëne in het logies

" Slechte hygiëne is een afknapper

" Een propere hotelkamer: wat stelt dat voor?

" Besmettingsgevaar in gemeenschappelijke zones van het hotel

" Aandachtspunten hygiëne

o Openlucht recreatieve verblijven

o Vakantielogies

" Schoonmaak en onderhoud van de infrastructuur

o Productkennis en materiaalkennis

o Interieur onderhoud

" Technieken

" Bijzondere aandachtspunten

o Onderhoud van het sanitair

" Handhygiëne

" Werkvolgorde & kruisbesmetting

o Vloeronderhoud

o Desinfecteren volgens de normen

o Een schoonmaakplan zelf opstellen

" Het ongediertebestrijdingsplan

" Het Legionella preventieplan

Sessie 2: Voedingsmiddelen hygiëne

" Registratie & toelating FAVV

" Inrichting en infrastructuur van de keuken

" Aankoop & traceerbaarheid grondstoffen

" Opslag voeding en kruisbesmetting

" Regels persoonlijke hygiëne

" Een veilig ontbijt serveren

" Afwas en afvalverwijdering

" Meldingsplicht

" Voedingsallergie

" HACCP eisen bij bereidingen

o De voorbereiding

o Correct bereiden van maaltijden

o Afkoelen en opwarmen van gerechten

o Temperatuurcontroles

" Het hygiëneplan

Dries Simoen, hygiëneconsulent en zaakvoerder Simoenconsult