#180429
#Opleiding #HRM

Zelfstandig trainer-docent NIEUW

Als vakdeskundige zelfstandig trainingen en opleidingsplannen leren uitwerken

Omschrijving

Leren en kennisoverdracht zijn een kritiek punt geworden binnen iedere organisatie. Het is de manier bij uitstek om het menselijk kapitaal te laten groeien. Bovendien zorgt het voor de continuïteit binnen ondernemingen wanneer vacatures niet snel genoeg ingevuld kunnen worden.

Als (zelfstandig) trainer kom je tegemoet aan de opleidingsbehoefte van je bedrijf en/of klanten.

Tijdens deze opleiding leer je je eigen vakkenis op een boeiende manier overbrengen. Zowel tijdens opleidingen, als vanop afstand.

Kriebelt het al langer om je kennis te delen met anderen? Aarzel dan niet langer en schrijf je snel in. Het aantal plaatsen is beperkt!

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot vakdeskundigen die hun kennis op een goede manier willen leren overbrengen via opleidingen én vanop afstand.

Voorkennis

Deelnemers hebben een basiskennis van PC-gebruik met het oog op de te ontwikkelen afstandslessen.

Toelatingsvoorwaarden

Cursisten moeten al een duidelijke link hebben met het doel dat ze voor ogen hebben met het volgen van de opleiding. Concreet moeten deelnemers voldoen aan één van deze voorwaarden:

1. Cursisten kunnen aantonen hoe ze de expertise hebben opgebouwd rond de materie/het product waarin ze willen gaan trainen aan de hand van hun kwalificatiebewijzen, c.v., portfolio, EVC,….

Óf

2. Cursisten hebben een opdracht in een bedrijf om trainingen/opleidingen van collega’s, klanten, te verzorgen.

Óf

3. Cursisten  werken in een HR afdeling van een bedrijf of hebben een duidelijke opdracht van hun bedrijf om een opleidingsbeleid uit te bouwen.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Na deze opleiding tot Freelance trainer ben je alvast in staat om zelfstandig trainingen en opleidingsplannen uit te werken, als zelfstandig trainer of als medewerker binnen een HR afdeling.

Programma

1. Wie ben ik als trainer?

  • Onderwijsstijlen
  • Wat zijn mijn onzekerheden als het gaat om trainen?
  • Wat is mijn visie op opleiden?
  • Professioneel zelfverstaan

2. Hoe leren mensen?

  • Didactisch model: doelstellingen, beginsituatie (doelgroep), inhoud, werkvormen, evaluatie
  • Boeiende trainingsmethodieken
  • Activerende werkvormen

3. Een opleiding ontwerpen

  • Doelstellingen bepalen
  • Niveaus van doelstellingen (taxonomie van Bloom)
  • Lesinhoud bepalen
  • Werkvormen bepalen gerelateerd aan de doelstellingen
  • Lesstructuur

4. Het gebruik van media en “devices” in een training

  • Multimedia
  • Smartphones/tablets
  • Nuttige apps
  • Werken met beelden
  • Eerste hulp bij beamers

5. Groepsmanagement en weerstand

  • Groepsdynamieken
  • Omgaan met weerstand
  • Omgaan met agressie

6. Leren in organisatie

  • Principes van een lerende organisatie
  • Vormen van informeel leren

7. Ontwerpen van digitale leermiddelen (basis) (in samenwerking met Toll-net)

  • Didactische principes bij het ontwerpen van digitale leermodules
  • Ontwerpen van een storyboard
  • Kwaliteitscriteria voor het evalueren van e-learning modules

8. Evalueren

  • Manieren van evalueren
  • Objectief evalueren
  • Aandachtspunten bij evalueren

9. Toegepaste bedrijfsvoering voor de zelfstandig trainer of de trainer in bijberoep

  • Een netwerk opbouwen
  • Regelgeving m.b.t. freelance statuut en statuut als zelfstandige in bijberoep
  • Prijsbepaling
  • Offerte maken voor een opleiding
  • Offerte opvolgen
  • De cursist/klant is koning
  • Hoe komen tot voortdurende kwaliteitsverbetering?
Datum Startuur Einduur

Data en prijzen onder voorbehoud van onverwachte wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Brugge
  • Spoorwegstraat 14
  • 8200 Brugge
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be