#200050
#Opleiding #HRM
NIEUW

E-learning expert


Leer de kunst van het online en blended leren

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Na het volgen van de opleiding ben je in staat om te starten als:

  • freelance digitaal opleidingscoach
  • freelance learning consultant
  • freelance blended leertraject ontwerper
  • freelance onderwijskundig adviseur
  • KMO-medewerker in een organisatie die digitale leeroplossingen ontwikkelen

Introductie

Organisaties moeten zichzelf continu heruitvinden om zich aan te passen aan een steeds veranderende context. Flexibel leren helpt om medewerkers snel bij te scholen. Of om te scholen. Aangezien continu leren een vereiste geworden is voor een succesvolle onderneming, is er een groeiende vraag naar ondersteuning bij het opzetten van een vernieuwde leercultuur, het ontwerpen van efficiënte digitale en blended leertrajecten, en het ontwikkelen van digitale leeractiviteiten. In deze opleiding leer je de knepen van het digitaal leren.

Omschrijving

In deze opleiding leer je:

  • Digitale leeractiviteiten ontwikkelen. Je leert de technische termen en standaarden kennen die aan de basis liggen van digitaal leren. Je leert de didactische principes waarmee je rekening moet houden om ervoor te zorgen dat een optimaal leerresultaat wordt bereikt. En uiteraard komen er verschillende tools aan bod waarmee je jouw eerste digitale leeractiviteiten kunt ontwikkelen en uitrollen via een digitaal leerplatform. Deze module wordt aangevuld met een aantal korte sessies waarin je je verder kunt verdiepen in geavanceerdere tools zoals Articulate Storyline of specifieke toepassingen zoals het maken van instructie-video’s. Voor deze module kan je een vrijstelling bekomen op basis van ervaring of een eerder gevolgde opleiding.
  • Blended leertrajecten ontwerpen. Je leert hoe je een volledig blended leertraject kunt ontwerpen, rekening houdend met de doelgroep en de vooropgestelde leeruitkomst. Via verschillende methodieken leer je de meest optimale werkvormen selecteren om jouw leertraject vorm te geven. Je leert hoe je de cursist optimaal kunt ondersteunen om de leerdoelen te behalen, en hoe je die leerdoelen kunt evalueren.
  • De digitale leercultuur en -strategie. Je leert hoe je een klassieke leercultuur in een organisatie kunt omvormen tot een leercultuur die medewerkers in een organisatie toelaat om zich continu bij te scholen of om te scholen door het implementeren van digitale leeroplossingen. Je leert trends en ontwikkelingen in leren kritisch te bekijken en op waarde te schatten. Je krijgt een overzicht van leerplatformen waarmee je een onderbouwde keuze unt maken voor het selecteren van een leerplatform volgens de noden van een organisatie.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

De opleiding is vooral gericht op mensen met ervaring in (traditionele) training, coaching en opleiding (al dan niet in een HR-context), en die zich willen verdiepen in digitaal leren. Basis ICT-competenties zijn noodzakelijk, een ICT- of didactische achtergrond is nuttig maar geen vereiste.

Toelatingsvoorwaarden

Toelatingsvoorwaarden voor het traject E-learning expert:

  • Je kunt aantonen (via CV, kwalificatie-bewijzen, portfolio, …) dat je expertise hebt opgebouwd met opleidingen/trainingen, ofwel in een onderwijsinstelling, ofwel in een HR-afdeling van een bedrijf, en interesse hebt in digitaal leren.
  • Je hebt een aantoonbare opdracht gekregen in een bedrijf om digitale leertrajecten uit te werken voor intern gebruik of voor klanten.
  • Je hebt een aantoonbare opdracht gekregen binnen de HR-afdeling van een bedrijf om een digitaal opleidingsbeleid uit te bouwen.
  • Je hebt een pedagogisch didactische achtergrond en interesse in digitaal leren.
  • Je hebt digitale competenties (Office, browsers, algemeen PC-gebruik) en interesse in digitale didactiek en tools.

Je pedagogische expertise, interesse in digitale leeractiviteiten en digitale competenties worden in een intake-gesprek geverifiëerd wanneer je deze niet kunt aantonen via documenten.

Methodologie

Tijdens elke module word je begeleid door de docent om de verworven competenties om te zetten in een effectief leertraject, gaande van een beredeneerde leerstrategie tot het ontwikkelen van enkele digitale leeractiviteiten.

Het volledige traject neemt 142 uren in beslag (campusleren én afstandsleren). Een deel van de inhoud neem je zelfstandig online door via een aantal digitale leermodules op het online leerplatform. Tijdens de klassikale sessies gaan we zoveel mogelijk aan de slag met concrete opdrachten of jouw projectwerk, begeleid door de docent.

Naast de geplande sessies verwachten we dat je 1 à 2 uur per week extra kunt besteden aan het afwerken van opdrachten of het doornemen van online inhoud.

Programma

STRATEGIE

Digitale leercultuur en –strategie (24u)

  • De veranderde leercultuur - levenslang leren - de moderne leerder - Bersin HC Trends
  • Het belang van een gedragen visie
  • De rollen in een lerende organisatie
  • Change management - werken aan een cultuur die klaar is voor digitaal leren
  • De Modern Learner’s Workspace / Content Curation
  • Learning Trends (AR/VR - Performance support - Content curation – Microlearning - …)
  • Bedrijfsbezoek, learning event, gastspreker of use case

Platforms & Tools (4u)

  • Leerplatformen vergelijken (via Fosway 9-Grid - LMS) / Authoring tools vergelijken/demonstratie functionaliteiten & mogelijkheden
  • E-learning classificatie (e2c) en tools classificatie

LEERTRAJECTEN

Ontwerp van een blended leertraject (8u CL + 2u AL)

  • Project management: best practices en mogelijke hindernissen
  • Wat is blended leren, voordelen en valkuilen van blended leertrajecten, modellen voor blended leren (klassikaal ondersteund, flipped classroom, flex, …)
  • Learning Experience in het leertraject
  • Methodologieën: ADDIE, Dick & Carey, RAPID/Agile (SAM), Understanding by design, Adaptive learning, …
  • Learning design methodes (Learning Battle Cards, Carpe Diem, …) en storyboarding

Doelstellingen, werkvormen en tools (8u CL + 2u AL)

  • Analyseren van de doelgroep en leerbehoeften
  • Meetbare leerobjectieven formuleren en taxonomie van Bloom (revisie Andrew Churches)
  • Digitale werkvormen: hulpmiddelen voor Informatie/Organiserend/Uitvoerend/Test/Oefen/Samenwerking
  • Selecteren van ontwikkel-tools en manier van uitrollen

Evalueren en ondersteunen (8u CL + 2u AL)

  • Toetsingsmethodes bepalen (Kirkpatrick)
  • Learning analytics
  • Online coaching (opvolging, ondersteuning, motiveren, ...)

Projectwerk (4u)

DIGITALE LEERACTIVITEITEN

Introductie (4u CL + 2u AL)

  • Kick-off
  • Terminologie

Digitale didactiek (8u + 2u AL)

  • Leertheoriën: Behaviorisme, Constructivisme, Cognitivisme en Connectivisme
  • Andragogie / Didactische principes bij online leren
  • Learning experience via storytelling en gamification

Leeractiviteiten ontwikkelen en publiceren (20u CL + 4u AL)

  • Media en tools inzetten in een training
  • Ontwikkelen van digitale leeractiviteiten via basis tools (Articulate Rise, H5P, PowerPoint gevorderd, …)
  • Publiceren en uitrollen van leeractiviteiten (uitrol op LMS, SCORM, xAPI, …)

Projectwerk (8u CL)

ZELFSTANDIG ONDERNEMERSCHAP (4u)

AUDIO EN VIDEO (4u)

  • Materiaal en opname (tips & tricks)
  • Audio en video post-productie

GRAFISCHE SKILLS EN WERKEN MET MEDIA (4u)

  • Grafische skills
  • Werken met media

ARTICULATE STORYLINE (8u)

VISUALISATIES EN ANIMATIES (4u)

  • Visualisaties
  • Animaties

SCREENCASTS (4u)

WEBINARS (4u)

  • Webinars opnemen en begeleiden

Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien