Ondernemerschap en branding voor gidsen

Jezelf als storyteller, gids of reisleider op de kaart zetten!

  • icon Vanaf 06-11-2025
  • icon Diverse locaties
  • icon 7 sessie(s)
  • icon 133,10 incl. BTW
Inschrijven
  • icon Vanaf 06-11-2025
  • icon Diverse locaties
  • icon 7 sessie(s)
  • icon 133,10 incl. BTW

Introductie

In deze module wordt het ondernemerschaps-aspect van de storyteller/gids/reisleider aangescherpt.


Omschrijving

Je leert een (huis-)stijl of personal branding ontwikkelen die past bij jouw product. Zo kan je deze lijn doortrekken bij alle commercialisatie, waarbij het gebruik van digitale tools en de aanwezigheid op het web essentieel zijn.

Deze oefening met de bijhorende informatie kan dan geïntegreerd worden bij het ontwikkelen van het eigen nieuw toeristisch product.


Voor wie is deze opleiding bestemd?

Regiogidsen, reisleiders, stadsgidsen, biergidsen, wijngidsen, etc.

Voorkennis

Basisopleiding (regio)gids of reisleider of enkele jaren ervaring wordt aangeraden.


Methodologie

Theoretische lessen met paktijktoepassing/opdrachten.


Docent

De sessies worden voorzien door Tom Vandenabeele (ervaren reisleider) & Wesley Butstraen (bekend als https://mediaheer.be/).

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Personal branding  

  • Hoe presenteer je jezelf als merk aan anderen waarbij je positieve beelden en associaties oproept?
  • Hoe maak je gebruik van je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen?
  • Hoe laat je je klanten zien wie je bent en waar je voor staat?
  • Hoe zorg je ervoor dat die stijl ook overeenkomt met jouw aangeboden product of dienst?
  • Hoe trek je die stijl door in alle communicatie?

Digitale marketing

  • ?Welke digitale marketingmiddelen zijn interessant voor de storyteller/gids? En hoe kunnen die toegepast worden?
  • Hoe kan een eenvoudig digitaal marketingplan uitgewerkt worden?
  • De focus ligt op on ‘social media’: facebook-instagram – YouTube – TikTok

Klantencyclus en service blauwdruk

  • ?Wat is de klantencyclus? Wat is een service blauwdruk?
  • Er wordt een link gelegd met de klanten-‘beleving’ (‘customer experience’), de afstemming met de doelgroep (klant) en ‘design thinking’: de klantenbeleving moet steeds centraal staan bij het ontwikkelen van elk nieuw product of dienst.

Statuut, wetgeving, rendabiliteit en aansprakelijkheid

  • ?Met welke wetgeving moet er rekening gehouden worden om actief te zijn als gids?
  • Welk statuut aannemen als gids?
  • Hoe een (marktconforme) prijszetting hanteren?
  • Hoe een rendabele activiteit uitbouwen?
  • Met welke aansprakelijkheids-problemen kan de gids geconfronteerd worden en hoe kan hij zich hiervoor eventueel verzekeren?


Bijkomende info




In het inschrijvingsgeld zitten alle lessen inbegrepen, met toegang tot het digitale platform waar cursusteksten, presentaties, interactief forum, etc. beschikbaar zijn voor de cursisten.

Cursussen en presentaties worden niet uitgeprint voorzien door Syntra West, tenzij uitdrukkelijk vermeld (bijvoorbeeld in geval van een handboek inbegrepen in de prijs).

Locaties en data


Vanaf 06-11-2025
7 sessie(s)
Inschrijven

€ 133,10 incl. BTW

Planning

do (06/11/2025) 18:30 - 22:00
do (13/11/2025) 18:30 - 22:00
do (20/11/2025) 18:30 - 22:00
do (27/11/2025) 18:30 - 22:00
do (04/12/2025) 18:30 - 22:00
do (11/12/2025) 18:30 - 22:00
do (18/12/2025) 18:30 - 22:00

Duur

do 06-11-2025 t.e.m. do 18-12-2025

ADRES

Vanaf 26-02-2026
7 sessie(s)
Inschrijven

€ 133,10 incl. BTW

Planning

do (26/02/2026) 18:30 - 22:00
do (05/03/2026) 18:30 - 22:00
do (12/03/2026) 18:30 - 22:00
do (19/03/2026) 18:30 - 22:00
do (26/03/2026) 18:30 - 22:00
do (02/04/2026) 18:30 - 22:00
do (23/04/2026) 18:30 - 22:00

Duur

do 26-02-2026 t.e.m. do 23-04-2026

ADRES

Wil je meer weten?

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze productmanager

Lissa Van Hecke

Stel uw vraag