Financieel management voor bouw- en installatiebedrijven

Een goed financieel bedrijfsplan is de sleutel tot succes.
  • icon Najaar 2024
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Najaar 2024
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

Droom je van je eigen bouwbedrijf of ben je recent gestart? Hoewel vakkennis erg belangrijk is, volstaat dit niet om te slagen als ondernemer. Ondernemen betekent ook, en vooral, investeren in goed financieel bedrijfsbeheer. Of wacht je liever tot een controle zich aanbiedt voordat je leert over cruciale elementen waar je niet van op de hoogte was?

Omschrijving

Het is noodzakelijk om van bij de start - liefst zelfs ervoor - op elk ogenblik zicht te hebben op je financieel beleid. Als je slaagt hier een goed inzicht in te hebben, run je met gerust gevoel jouw bedrijf en creëert het de ruimte om op langere termijn initiatieven te nemen. M.a.w. een goed financieel bedrijfsplan is de sleutel tot succes!

Ben jij uit het juiste hout gesneden om een bouw- of installatiebedrijf op te starten en te runnen? Dan is deze training voor jou.  

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Startende ondernemers in de bouw.

Voorkennis

Ter info: deze training gaat niet in op het bouw-technische aspect, maar focust op de financiële kant van het managen van een zaak.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Tijdens deze cursus verwerf je kennis van zaken omtrent:

  1. De wettelijke verplichtingen die gekoppeld zijn aan een éénmanszaak en een vennootschap.
  2. Je inventariseert de noodzakelijke investeringen en middelen die je toelaten om het bouwbedrijf uit te baten.
  3. Wat betekent ‘afschrijvingen van investeringen’?
  4. Je bepaalt hoe je die investeringen gaat betalen en gaat op zoek naar een gezond evenwicht tussen eigen centen en leningen.
  5. Een bouwbedrijf heeft heel wat vaste kosten die steeds terugkeren, of er werk is of niet.
  6. En dan heb je nog de kosten die afhankelijk zijn van de opdrachten zoals bouwmaterialen, uurlonen, onderaannemers, materieel.
  7. We berekenen hoeveel je minimum moet factureren om uit de kosten te geraken.
  8. De foto van een gans jaar werken: de resultatenrekening.
  9. Al deze elementen gieten we in een plan, budget, zo kennen we een duidelijk beeld van waar het bouwbedrijf naar toe moet.
  10. Hoe vraag ik een voorlopige erkenning aan en wat is het nut?
  11. De verplichte verzekeringen in de bouwsector.
  12. De werking van de btw: wat je minimum moet weten.
  13. Je boekhouder begrijpen.

Wil je meer weten?

FotoElsy Verhelle
curl effect

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze Commercieel coördinator

Elsy Verhelle

Stel je vraag