
Afscheid van Synaps - docenten in de kijker

Na vijf jaar nemen we met deze editie afscheid van de docentennieuwsbrief Synaps, die een blik bood op het kloppend hart van onze organisatie: onze docenten. We deelden verhalen over nieuwe trajecten, inspirerende lespraktijken, digitale vernieuwing en vooral: mensen die met passie hun vak delen.
We sluiten deze reeks niet af met weemoed, maar met trots. Trots op de rijkdom die we ontdekten in leslokalen, online omgevingen, praktijkruimtes, e-learningsessies en coachingstrajecten. En met dankbaarheid voor iedereen die het verschil maakte voor zijn of haar cursisten.
👉 In deze laatste editie brengen we een ode aan wie Groep Syntra West echt maakt tot wie we zijn: onze docenten. Aan de hand van vijf herkenbare rollen tonen we waarom jullie het verschil maken.
🎓 De docent als didacticus
Didactiek is de kunst van het helder uitleggen, het juiste ritme vinden, inspelen op de groep. Onze docenten beheersen die kunst — op eigen, unieke wijze.
Karl Mortier, docent communicatie, doorprikt de mythe dat een goede PowerPoint gelijkstaat aan een goede les:
“Een goed gevulde presentatie is geen garantie voor een dynamische, attractieve les. Ik zie mezelf dan ook als een visueel verhalenverteller.”
Stijn Van Peteghem, trainer in communicatie, vult aan:
“Ik probeer om zoveel mogelijk te luisteren naar de cursisten. We bespreken samen dat interactie mag en kan — we maken er samen een verhaal van.”
En bij Daniël De Wispelaere, restauratie-expert, zit didactiek ook in de subtiliteit van het loslaten:
“Kom niet te snel tussen. Laat je cursisten fouten maken. Je leert het meeste uit wat niet goed gaat.”
💻 De docent als digitale expert
Docenten zijn mee met hun tijd — en als het even tegenzit, zelfs een stapje voor. Of het nu gaat om online lesgeven, e-learning bouwen of digitale klasinteractie.
Alexander Despierre, taalcoach Frans, ontdekte dankzij de coronaperiode een nieuw werkveld:
“Bedrijven houden aan online lessen vast. Trainees hoeven zich niet meer te verplaatsen en als taalcoach wordt je bereik enorm vergroot.”
Stijn Van Peteghem ontwikkelde een sterke aanpak voor interactie in online opleidingen:
“Ik werk met 2 schermen, integreer small talk, gebruik whiteboards, en laat cursisten in break-out rooms overleggen. Zo houd je verbinding én dynamiek.”
Uiteraard heeft niet iedereen 2 schermen ter beschikking. Maar ook met slechts 1 scherm om online les te geven kan je je leermateriaal én de deelnemers blijven zien. Dit doe je door je scherm te splitsen. Klik hier voor een korte handleiding.
Florence Ghyselen, docent interieur, werkte mee aan een e-module:
“Ik had nooit eerder met e-learning gewerkt, maar het was enorm verrijkend. Je leert nieuwe vaardigheden én verdiept je eigen vak.”
🧱 De docent als cursusbouwer
Goede opleidingen ontstaan niet toevallig. Ze worden gebouwd, verfijnd en afgestemd op de realiteit van vandaag.
Het docententeam van bouwkundig BIM-tekenaar (Steven Vandendriessche, Wim Hespeel, Maxim Perseyn) ontwierp een project voor hun cursisten, een bedrijfsopdracht in samenwerking met vzw Toontjeshuis:
“Met een echte klant voelen cursisten zich echt verantwoordelijk. Je coacht het proces, en de trots bij een geslaagde presentatie is onbetaalbaar.”
Florence Ghyselen bouwde lesinhoud mee om naar digitaal bruikbaar materiaal:
“Ik stond al achter de aanpak van de klassikale module, maar het digitale resultaat is echt de kers op de taart.”
Ook in blended learning of maatopleidingen bouwen docenten telkens opnieuw leerervaringen op maat van de cursist.
🚀 De docent als ondernemer
Veel Groep Syntra West-docenten zijn zelf ondernemer. Ze combineren lesgeven met praktijkervaring — en dat voel je.
Stien Vandecasteele, oud-cursist en oprichter van STN.bags, leerde eerst het vak bij Syntra, en geeft het nu zelf door:
“Ik gebruik veel beeldmateriaal, voorbeelden, handgebaren… maar volgens mijn cursisten straal ik vooral liefde voor het vak uit.”
Ilse Verdonck, docent binnenvaart en commerciële vaardigheden, gelooft sterk in authentiek lesgeven:
“Doceer enkel materie waar je 100% achter staat. Zo word je gezien als een gepassioneerde expert, niet als schoolse lesgever.”
Ook hier komt projectwerk zoals de bouwkundig BIM-tekenaars dit implementeerden aan bod. Wil je meer weten over projectwerk? Luister dan hier naar aflevering 5 van SyntraCast.
💬 De docent als coach
Meer dan ooit zijn docenten ook begeleiders, aanmoedigers en rolmodellen. Ze creëren een veilige leeromgeving waarin fouten maken mag en groeien centraal staat.
Daniël De Wispelaere zag zijn grootste rol in het herkennen van potentieel:
“Ik hoop dat cursisten zeggen: ‘Dat heb ik toch mooi van mijn oude meester geleerd.’ Ik heb hen leren kijken naar de potentie in materialen én in zichzelf.”
Kurt Decaesstecker, jarenlang docent in duaal leren, vat het prachtig samen:
“Elke cursist is belangrijk. Ook de moeilijkste. Een verwelkte plant gooi je niet weg, die geef je extra zorg tot ze opnieuw gaat schitteren.”
Zin in meer?
Hoewel Synaps hier stopt, gaan de verhalen verder. In SyntraCast hoor je docenten aan het woord over verschillende topics die te maken hebben met hun rollen en taken als docent.
➡️ Abonneer je om geen enkele aflevering te missen! https://open.spotify.com/show/2hFctX5NfempOLY8ZgJSJA?si=f3af816e437d4f54
🤝 Tot slot: dit is geen afscheid, dit is een uitnodiging
Omdat we docenten uiteraard zo optimaal mogelijk willen bereiken (en met hen in interactie gaan), werd een besloten LinkedIn-groep voor docenten opgericht. Het is de plek waar je ideeën, lesvragen en inspiratie deelt met collega’s uit alle opleidingen en sectoren. Lees er alles over in “Onze werking”.
➡️ Word nu lid en mis geen enkele update!
Want of je nu didacticus, digitale pionier, cursusbouwer, ondernemer of coach bent:
Jij maakt het verschil. Jij bent onze kracht.