#190312
#Opleiding #Mode en kledij
NIEUW

Trendonderzoek en collectieontwikkeling voor textiel en mode

Omschrijving

Om een succesvolle carrière als designer uit te bouwen is het essentieel dat de kleuren en materialen die je voor je ontwerpen selecteert, de prints die je ontwerpt … ‘on trend’ zijn en aan de wensen en verwachtingen van jouw klanten beantwoorden.

Trendonderzoek kan je daarnaast ook helpen om je ontwerpen actueel en ‘fris’ te houden, om geld te besparen en zélfs om de ecologische voetafdruk van je bedrijf te verkleinen.

Aan de hand van talrijke voorbeelden en case studies plaatsen we trendonderzoek in historisch perspectief en maken kennis met de belangrijkste concepten en theorieën.

Je ontdekt welke maatschappelijke factoren trends beïnvloeden en wie allemaal een rol speelt bij de totstandkoming en verspreiding ervan. Daarnaast krijg je on- en offline bronnen aangereikt en ga je zelf op onderzoek uit.

Je analyseert het verzamelde materiaal en vertaalt dit naar concrete ideeën, motieven en kleurpaletten. Tenslotte leer je hoe je jouw visuele onderzoek professioneel voorstelt.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Droom je ervan om een textiel- of modecollectie te ontwerpen, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Of overweeg je een carrièreswitch naar de modesector? Deze opleiding introduceert je tot een aantal belangrijke concepten, tools en technieken en geeft je zo een ‘headstart’. Ze is ook ideaal als voorbereiding of aanvulling op een studie (digitaal) textielontwerpen, modeontwerpen of interieurstyling.

Programma

  • Het belang van trendonderzoek
  • Trendonderzoek in historisch perspectief
  • Trendonderzoek in een globale context
  • Welke maatschappelijke factoren beïnvloeden trends?
  • Hoe komen trends tot stand en wie helpt ze verspreiden?
  • Welke factoren bepalen of een trend aanslaat of niet?
  • Welke on- en offline bronnen gebruik je bij trendonderzoek?
  • Hoe voer je een trendonderzoek uit?
  • Hoe analyseer je het verzamelde materiaal?
  • Hoe vertaal je jouw bevindingen naar bruikbare concepten, kleurpaletten, motieven, …

Kies eerst een locatie/tijdstip om deze gegevens te kunnen zien

Lesdata

Datum Startuur Einduur
zaterdag 12/10/2019 09:00 12:00
zaterdag 12/10/2019 13:00 16:00
zaterdag 19/10/2019 09:00 12:00
zaterdag 19/10/2019 13:00 16:00

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Roeselare
  • Oostnieuwkerksesteenweg 111
  • 8800 Roeselare
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

Cursusmateriaal

Je dient jouw eigen laptop/tablet mee te brengen naar deze opleiding.

Grondstoffen

Voor jouw visuele onderzoek zal je eventueel wat (goedkoop) creamateriaal moeten aanschaffen. Bij de start van de cursus krijg je een volledige materiaallijst.

Olu Vandenbussche is een Belgische ontwerpster met Sri Lankaanse roots. Tijdens textielreizen in Kirgistan en Hongarije (2006-2008) kwam ze in aanraking met 'craftivisme', een beweging die sociale ontwikkeling koppelt aan het beoefenen van ambachten met aandacht voor innovatie en duurzaamheid.

In 2015 lanceert Olu haar eigen duurzame stoffenlijn. Ze laat zich hierbij inspireren door Slow Design, Een ontwerpfilosofie die de mens en het milieu centraal stelt. Haar stoffen worden lokaal en op bestelling gedrukt om overschotten te vermijden. Olu kiest voor digitale druk omdat dit een pak minder water, energie en grondstoffen verbruikt als andere commerciële printmethodes.

Haar collecties wisselen niet naargelang de modeseizoenen, maar kennen een organische groei.

Alle stoffen worden voor lancering ook uitvoerig getest door een team van 'Slow Ambassadors'.

Eind 2015 ontvangt Olu voor haar aanpak de Bizz Buzz Award voor Sociaal/Duurzaam Ondernemerschap.

Helaas hangt aan haar keuzes ook een prijskaartje vast waardoor de stoffenlijn al gauw niet rendabel blijkt.

Olu neemt haar ervaring met ontwerpen en ondernemerschap wel mee in haar opleidingen 'digitaal textielontwerpen' die uniek zijn binnen Vlaanderen. Sinds kort coacht ze via het platform Kopiloot ook startende print designers. Via cocreatietrajecten voor kansengroepen met textiel als rode draad geeft ze een eigen invulling aan 'craftivism'.