#160060
#Opleiding #Mode en kledij

Ontwerper van lederen handtassen en accessoires

Het ontwerpen van tassencollecties

Introductie

Heb je na het volgen van de opleiding Vervaardiger van Lederen handtassen en accessoires (voorheen Marokijnbewerker) de smaak voor het beroep te pakken?

Dan is deze bijkomende module zeker iets voor jou!

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze nieuwe, bijkomende opleiding is bedoeld voor oud-cursisten van de opleiding Marokijnbewerker die zich verder willen specialiseren in het ontwerper van tassencollectie.

Ook niet cursisten die actief zijn binnen de sector en over aantoonbare ervaring beschikken komen in aanmerking voor het volgen van deze opleiding.

Voorkennis

Om van start te kunnen gaan met deze opleiding moet je reeds de technische vaardigheden voor het vervaardigen van handtassen en lederen accessoires onder de knie hebben. Hier wordt tijdend de opleiding niet meer bij stilgestaan.

Bijkomende info

De IVOC-leerrekening.

Voor deze opleiding kunnen werknemers uit de confectiesector (bedrijven uit de paritaire comités 109,110 of 215) hun inschrijvingsgeld volledig terugbetaald krijgen van IVOC. Ook in de vervoerkosten en kosten voor kinderopvang tijdens de opleiding kan een tussenkomst verkregen worden. Zowel arbeiders als bedienden komen in aanmerking, dit uit eender welke functie.

Voor meer info omtrent deze tussenkomst kan u terecht bij IVOC

(www.ivoc.be of tel. 02 481 53 50).

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Na het volgen van deze opleiding ben je in staat om zelfstandig een collectie van handtassen en lederen accessoires te ontwikkelen van A tot Z.

ontwerperlederontwerperhand-1-2_2016-60.jpg
ontwerperlederontwerperhand-1-3_2016-60.jpg
ontwerperlederontwerperhand-1-1_2016-60.jpg

Programma

Deze module wordt ingedeeld in verschillende grote blokken:

  • de ideeëngeneratie (ontwerpstudie)
  • de trendstudie
  • materiaalonderzoek
  • creatie/realiatie en technische uitvoering van de handtassen en accesoires
  • de integratie van het luik toegepast bedrijfsbeheer
  • presentatievan de collectie handtassen en accessoires
  • eindproef

De cursisten krijgen de opdracht om in totaal een mini collectie te ontwerpen en te ontwikkelen. Dit middels een door de cursist zelf gekozen thema of project. De collectie bestaat uit 4 handtassen met bijhorende lederen accessoires.

DE IDEEËNGENERATIE EN ONTWERP

Cursisten leren hun ideeën visueel maken via schetsen, collages, assemblages, prototypes op schaal. Ze leren een moodboard maken en stellen hun ideeën voor aan de groep. Cursisten leren een eigen stijl bepalen a.d.h.v. verschillende indrukken. Ze gaan op zoek naar nieuwe ideeën voor het samenstellen van een samenhangende collectie. De cursisten leren doelgericht creëren naar vb. een thema, in opdracht van een ontwerper of merk enz. De cursisten doen inspiratie op door het bestuderen van oude en nieuwe vakliteratuur.

TRENDSTUDIE

Cursisten onderzoeken de trends voor de toekomst.

Deze worden geanalyseerd om de stijl en opmaak van hun collectie te bepalen.

MATERIALENONDERZOEK

CREATIE EN TECHNISCHE UITVOERING

De cursisten gaan hun collectie van 7 stuks  verder uitwerken. Ze maken voor elke handtas een finale ontwerptekening en gaan hierna van start met de technische uitvoering ervan.

De cursisten leren hiervoor de ontwerpen in een patroon om te zetten en uit te voeren. In deze facultatieve module wordt verwacht dat de cursisten hun collectie afleveren met een perfect afwerkingsniveau. De cursist kunnen de nieuwe technieken in de collectie toepassen. Per ontwerp maken ze een kostprijsberekening op.

TOEGEPAST BEDRIJFSBEHEER

Opzet: inzicht verwerven in de sector, aanhalen van belangrijke beurzen en evenementen, marketing, leveranciers, ...

PRESENTATIE COLLECTIE

De cursist organiseert op het einde van het schooljaar de presentatie van zijn collectie van 4 stuks en lederaccessoires. Hij voorziet een eigen label, optimale opstelling in de ruimte, gepaste belichting, betiteling, publiciteit, ... De cursist dient voor elk stuk van zijn collectie zijn volledig ontwerpproces te tonen zoals schetsen, moodboards, inspiratiebronnen, maquettes, stappenplan, kostprijsberekening. De cursist wordt bevraagd omtrent de manier waarop hij de productie zal aanpakken en hoe de verdere commercialisering en opvolging zal gebeuren.

EINDPROEF

Fran Dics - Stien Vandecasteele

2016-60-1-OmschrijvingDocent-2.jpg

Dominique Vierens ambachtelijk leeratelier 'Mien Kaba' in Sint-Andries bij Brugge vind je in een voormalig oud cafeetje "In de Grote Pint". Ik woon er samen met mijn man Harald en mijn dochters Luka (17) en Kato (15), die het super spannend vinden dat hun mama gestart is met haar eigen zaak in april 2016... Mijn machines en werkbank staan nu vrolijk naast de toog in de vroegere caféruimte en als ik aan het werk ben, gaan de gordijnen aan de straatkant opzij zodat wie passeert kan kennismaken met het leeratelier van Mien Kaba. Wat is er nu leuker dan eens vrolijk te kunnen zwaaien naar een passant die nieuwsgierig naar binnen tuurt om te zien wat daar allemaal wordt gemaakt? Ik ben nog maar sinds september 2014 bezig met leer, maar ben gebeten door dit ambacht en probeer op allerlei manieren zoveel mogelijk technieken bij te leren. Behalve de opleiding die ik al op twee plaatsen tegelijk volg, grijp ik elke kans om bijkomende workshops te volgen. Ik sta ook open om samen te werken met andere ambachtelijke ondernemers om zo technieken en inzichten te combineren.

EINDCOLLECTIE

Het model 'Kabamien' was voor mij mijn belangrijkste stuk van mijn eindcollectie. Dit is een handtas met aanpasbare lappen waarbij de eigenaar om het even wanneer nieuwe stukken kan verkrijgen om zo telkens de eigen tas aan te passen aan kleur, outfi t, seizoen, gelegenheid,... waardoor zij - zonder telkens een volledige nieuwe tas te moeten zoeken - met één duurzame kwaliteitstas toch verschillende trends en looks kan hebben. De vorm, kleur, manier van riem bevestigen,... zorgt voor een enorm gamma aan mogelijkheden om de handtas een nieuwe look te geven. Ondertussen is onder meer het 'Kabamientje' geboren, een kleinere versie ervan. Het aanpasbaar karakter van een object heeft mij altijd al beziggehouden, niet alleen in kleinere accessoires of objecten, maar ook bij inrichting van een kamer, een huis, ...

KABA

Ik werk niet met vaste collecties die één of twee keer per jaar voorgesteld worden. Mijn kern- activiteit is het vervaardigen van handgemaakte lederen accessoires op vraag en op maat, in de eerste plaats handtassen. Er is uitsluitend maat- en stukwerk mogelijk. In het leeratelier van Mien Kaba staan in principe geen handtassen of andere zaken te koop. Om het uniek karakter van een tas of accessoire duidelijk te maken, krijgt elk exemplaar een naam en een nummer. De naam begint telkens met 'Kaba' en daar komt iets achter bv de Kababeth, de Kabamien, de Kababa, ... zodat de naam van mijn leeratelier erin vervat zit. Het nummer van de tas verwijst naar het jaar van productie en het hoeveelste exemplaar van de reeks het is, want alle modellen worden in een maximaal aantal exemplaren gemaakt.

MAROKIJNBEWERKER

Ik heb als architecte een boeiende loopbaan achter de rug in de erfgoedzorg, maar de lokroep om met mijn handen te werken bleek te groot... Ik had al heel wat cursussen gevolgd, maar toen ik een paar jaar geleden kennismaakte met het ambacht van marokijnbewerking of leerbewerking was dit liefde op het eerste gezicht. Het kriebelde zodanig dat ik twee opleidingen combineerde: marokijnbewerking bij Syntra West in Roeselare én leerbewerking bij het Provinciaal Centrum voor Volwassenonderwijs in Lokeren. Ik volg nog steeds opleidingen of ga te rade bij ervaren ambachtelijke makers om mijn kennis van technieken en onderdelen uit te breiden en zo telkens nieuwe ontwerpen te kunnen maken.

TERUGBLIK

Ik zou het zeker opnieuw doen, maar misschien wel 10 jaar vroeger... Aan de andere kant is het gemakkelijker om mijn zaak op te starten nu mijn kinderen tieners zijn. Onderschat ook de ervaring niet die je hebt opgebouwd in andere jobs of opleidingen.

TOEKOMST

Ik hoop in de toekomst nog heel wat boeiende zaken te kunnen realiseren, zoals in de projecten met Quatre Quart: dit is een initiatief tot samenwerking, recent geboren uit de goesting van vier Brugse creatieve dames om unieke dingen te ontwerpen en te maken op vraag van de klant (hoeden / stikateljee / keramiek / lederen accessoires). Behalve onze gezamenlijke pop-up initiatieven zijn er ook plannen op stapel om samen dingen te creëren, waarbij onze vier ambachten gecombineerd worden per 2, 3 of 4.

GOEIE RAAD

Als startende ondernemer moet je met mensen praten. Luister naar zij die al ervaring hebben, je leert er zo veel van! Ik ben naar heel wat handtassenmakers gestapt en heb rechtuit gevraagd naar tips. Ik dacht dat de meesten me zouden zien als een extra concurrent, maar bijna iedereen heeft me geholpen. Soms moet je dus gewoon op mensen afstappen. Focus! Creatievelingen barsten soms van de ideeën, maar er zijn maar 24 uur op een dag en beter een beperkte collectie uitbrengen die op punt staat, dan heel wat zaken waar je nog niet 100% tevreden over bent. Laat je niet opjagen... Het ontwerpen en creëren is het meest aantrekkelijke aspect van werken in de modewereld, maar daarnaast is er de economische en fi nanciële realiteit. Verlies die niet uit het oog en bereid je goed voor. Er komt heel wat administratie, boekhouding, etc. bij kijken. Om mijn ondernemers-skills aan te scherpen, heb ik via ondernemersorganisatie Unizo het traject Go4Business gevolgd, met als resultaat een positief haalbaarheidsrapport. Ik volgde het traject van Actie voor Starters van onder meer de POM, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen. De begeleiding die ik daar kreeg, was onmisbaar om een goede start te kunnen maken.

www. mienkaba.be