Debiteurenbeheer: van A tot Z

Welke knoppen bijstellen om je debiteurenbeleid te optimaliseren?

  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

  • Ben je achterstallige en niet-betalers beu? Verlies je daardoor de moed om een efficiënt preventief beleid uit te werken?
  • Zoek je de beste praktijken voor het innen van openstaande schulden en het voorkomen van verdere vertragingen?
  • Vraag je je af wanneer het opportuun is om een incassobureau in te schakelen of juridische stappen te nemen?

In de wereld van financieel beheer is het belang van goed debiteurenbeheer niet te onderschatten. In deze reeks van 4 trainingen ga je op deep dive in alles wat met achterstallige betalingen te maken heeft.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • Je begrijpt het belang van goed debiteurenbeheer.
  • Je kent de technieken en instructies om een impactvol debiteurenaanpak op te stellen.
  • Je kent de kneepjes van preventief én curatief debiteurenbeheer.
  • Je weet de verschillen in aanpak van een consument of professionele klant in financiële problemen.

Omschrijving

Waarom Debiteurenbeheer?

Hoe je je geldstroom gezond houdt? Start met stevig debiteurenbeheer. Waarom? Simpel: het zorgt ervoor dat je niet achter je geld aan moet. Preventief werken is key. Ken jouw klant en maak duidelijke afspraken. Toch een niet-betaler? Weeg af wat voor jou het beste werkt: een interne aanpak of externe hulp.

Klanten in de knel

Merk je dat een klant het moeilijk heeft? Dit is je kans om te laten zien dat je meer bent dan cijfers. Opties genoeg: van budgetbegeleiding tot faillissement. Maar wat kies je? Minnelijke schikking of toch de rechtbank? Voel aan wat nodig is om zowel empathisch als effectief te blijven.

Bellen en schrijven: kunst en kunde

Telefonisch incasseren, hoe pak je dat aan? Met de juiste stem, een glimlach (ja, dat hóór je) en de perfecte vraagstelling. En schriftelijk? Zorg dat je rappelbrieven pakkend zijn. Gebruik duidelijke taal, de juiste vorm, en pas marketingtrucs toe. Dus, klaar om te schrijven?

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Als je regelmatig met wanbetalers te maken heeft, heb je baat bij tips & tricks om op een professionele manier resultaat te boeken.

Ben je een meer ervaren credit professional? Volg dan de webinar ‘Nieuw in credit management’.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Sessie 1: Effectief debiteurenbeheer

  • Belang van goed debiteurenbeheer
  • Preventieve aanpak
    • Goede afspraken maken goede vrienden
    • Ken je klant en prospect
    • Kwaliteit als bepalende factor
  • Curatieve aanpak
    • Wat, wie, wanneer en hoe volg je niet betalers op?
    • Intern of externe acties?
    • Finance of sales?
    • Eigen belang of samen sterk?
    • Kredietverzekering of factoring?

Sessie 2: Debiteurenbeheer: Klanten in nood

  • Heel wat bedrijven en consumenten hebben het moeilijk.
  • De consument
    • Van budgetbegeleiding tot collectieve schuldenregeling
  • De onderneming
    • Ontbinding, vereffening
    • De gerechtelijke reorganisatie
    • Het faillissement
  • Welke externe acties zijn mogelijk?
    • Minnelijk of juridisch
    • Bemiddeling of arbitrage
    • Hoe de IOS- procedure gebruiken?

Sessie 3: Telefonisch debiteurenbeheer

  • Telefonisch invorderen, hoe doe je dat?
    • Outbound en inbound
    • Inhoudelijk (de diverse stappen)
    • Vormelijk (stem, correct taalgebruik,  juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, …)
  • Diverse onderhandelingstechnieken
  • Oefeningen
  • Hoe stel je de klant centraal?
    • Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
    • Empathie
    • Actief luisteren (‘ANNA’ , ‘NIVEA’); Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
    • Human2Human  
    • Actie – en reactieoefeningen
    • Klantvriendelijk invorderen

Sessie 4: Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven

  • Taal
  • Vorm
  • Stijl
  • Inhoud
  • Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning
    • Nudgingprincipes
  • “Ideale rappelbrief” voor jou
  • Aanpassing van jouw eigen brieven

Bijkomende info

Deze training combineert 4 modules, die je ook los van elkaar kan volgen.

  • Effectief debiteurenbeheer
  • Debiteurenbeheer: klant in nood
  • Telefonisch debiteurenbeheer
  • Schriftelijk debiteurenbeheer

Per module betaal je €225.

Schrijf je in voor alle 4, dan is de prijs €720 (20% korting).

Ben je een meer ervaren credit professional? Volg dan de webinar ‘Nieuw in credit management’.

Wil je graag een opleiding aanpassen op maat van je bedrijf?

Samen creëren we je perfecte opleiding!

FotoElsy Verhelle
curl effect

Contacteer onze Commercieel coördinator

Elsy Verhelle

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel je vraag