Angelo Buyck wordt reclamesommelier
Met COMCOMR mixt Angelo de services van een groot reclamebureau met een freelancers mindset
Angelo Buyck zet na beproefde en ervaren jaren de stap naar het zelfstandig ondernemerschap in marketing en communicatie met reclamebureau COMCOMR
Eind 2019 gaf Angelo een job bij een reclamebureau op. Omwille van corona kon hij nadien ook niet zomaar aan de slag blijven als marketeer bij een KMO. Er was opeens tijd om intens na te denken over de toekomst.
“Waarvoor en voor wie wou ik mijn skills en ervaring inzetten? Het antwoord bleek dicht bij huis te leggen, mezelf!”
Angelo startte ondertussen zijn eenmanszaak, reclamebureau COMCOMR. Met het full service reclame adviesbureau wenst hij een sparringpartner te zijn voor allerlei communicatievragen.
Via het Start me up traject van SYNTRA kwam hij bij starterscoach Barbara Vandenbrande terecht. En tekende via dit begeleidingstraject voor (pré)starters in op enkele learning snacks. Specifiek gekozen op maat van Angelo’s noden tijdens de opstartfase en in functie van toekomstige groeimogelijkheden.
“Vorig jaar had ik al zeer vruchtbare en bemoedigende gesprekken met een HR-coach en met een bevriende boekhouder. De eerste gaf me de moed om de stap te zetten. De tweede overtuigde me dat het nu of nooit was.”
Aan het begin van het Start me up-traject gaf hij als sterkte aan, een marketing allrounder te zijn. Van strategisch communicatie advies, over copywriting tot ontwerp. Hij is van vele markten thuis, en dat komt goed van pas in z’n eenmanszaak. Prospecteren blijkt in corona tijden geen evidentie. Een werkpunt waar hij graag in de toekomst nog aan verder werkt en graag nog verbetert.
Ondertussen is Angelo concreet gestart als ondernemer. Hij participeerde concreet in drie learning snacks én een workshop rond online marketing (webshop, seo, digitale marketing). Ook de workshop ‘meepraten met je boekhouder’ was superinteressant, aldus Angelo. Hij voelt zich nu als zaakvoerder naar eigen zeggen ‘zalig’.
Ook pikt hij regelmatig webinars mee en plant nog om zich verder bij te scholen als graficus.
“Het is heerlijk om je eigen baas te kunnen zijn, geen verantwoording meer te moeten afleggen en je eigen beslissingen te kunnen nemen. Bovendien is het fantastisch om met je eigen zaak andere ondernemers te kunnen vooruit helpen in het ondernemerschap.“
Hij noemt zichzelf nu reclamesommelier. Hij zocht naar een creatieve jobtitel, want wou zichzelf niet zomaar zaakvoerder of zo noemen.
Naar analogie met de naam van zijn kersvers bureau COMCOMR zocht hij het in de voeding en kwam daarbij uit bij ‘sommelier’. Die adviseert zijn tafelgasten omtrent de juiste dranken aan tafel. En Angelo, wel, hij adviseert zijn klanten omtrent meest gepaste communicatie.
Momenteel is hij nog aan de slag in bijberoep via Springplank naar zelfstandige. Binnenkort start hij nu, na een klein jaar, in hoofdberoep. En zet hij de stap van bijberoep naar hoofdberoep. De overstap van een eenmanszaak naar een vennootschap kan later nog de kers op de taart zijn.
“In elke sessie waren er wel nieuwe zaken die ik heb opgestoken. Het enige wat jammer was, maar dat was dan ook corona-gerelateerd, is dat alle sessies digitaal moesten worden gegeven. De lesgevers deden wel hun uiterste best en er was interactie. Maar ‘in het echt’ zou het nog beter geweest zijn. En had ik ook kunnen netwerken.”
Verder geeft hij nog mee, nog steeds enkele tools concreet in te zetten, die tijdens het traject getipt werden. Als we hem vragen of hij zelf nog tips te geef heeft voor (pré)starters, legt hij enthousiast uit, dat starters marketing als een investering moeten zien. Wat hen op de langere termijn zeker ook iets opbrengt.
Angelo Buyck | COMCOMR
Vierkeerstraat 58, 8551 Zwevegem
0467 00 14 80 | WWW.COMCOMR.BE