Nieuwsbrief voor de docenten van de Groep Syntra West (Portilog, Escala, SBM en Syntra West) - januari 2022

Met onze docentennieuwsbrief SYNAPS willen we driemaal per jaar contact blijven houden, elkaar motiveren en inspireren.

Voor en door docenten, zodat we als één sterk team kunnen blijven groeien.

Stijn Van Peteghem

Docent in de kijker

Een interview met Stijn Van Peteghem.

In de kijkerWe hebben de eer om docent Stijn Van Peteghem te kunnen interviewen voor onze docentennieuwsbrief Synaps. Hij maakte graag even tijd om te vertellen over zijn aanpak in de les en concrete tips met jullie te delen.

Synaps: Stijn, vertel even kort wie jij bent en hoe jij bij ons ooit gestart bent?

Stijn: Ik ben zelfstandig trainer en coach, gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met communicatie en leren. In 2005 was ik nog interne trainingsverantwoordelijke voor TVH, toen mij gevraagd werd om een opleiding over selectiegesprekken te geven voor Syntra West. Na deze eerste ervaringen ben ik verder in het verhaal gerold en startte ik ook met het geven van andere communicatietrainingen en de uitbouw van het ‘Iedereen leert’ netwerk.
Er kwamen steeds meer opleidingen, waardoor ik in 2009 de overstap maakte naar volledig zelfstandig trainer. Tot op vandaag geef ik bij verschillende organisaties trainingen, voornamelijk voor SBM en Escala.

Synaps: Ja, ik zie dat er momenteel al 523 opleidingen op jouw palmares staan gedurende jouw carrière bij ons!

Stijn: En het verveelt absoluut niet om dag in dag uit met dezelfde materie bezig te zijn.
Het fijne aan mijn job is dat ik kan werken met verschillende deelnemersgroepen en dat juist voor heel wat diversiteit zorgt. Van kleine KMO’s tot multinationals of non-profit, zowel voor managers, bediendes als voor arbeiders. Het zorgt voor telkens andere contexten, casussen en situaties waar ik mijn tanden kan in zetten.
Ik vind het heel belangrijk om mijn training maximaal af te stemmen op de doelgroep om die zo persoonlijk mogelijk te maken. Op die manier probeer ik zo dicht mogelijk bij de praktijk van de deelnemers te staan, om van daaruit te zoeken naar oplossingen binnen hun sector. Ik vind het ook heel fijn om te leren van de deelnemers.

Synaps: Wat typeert jou tijdens jouw klassikale lessen?

Stijn: Ik probeer om zo veel mogelijk te luisteren naar de cursisten en vanuit hun praktijk te werken. We bespreken samen dat interactie mag en kan, omdat ik ervan overtuigd ben dat we samen een veel waardevoller verhaal brengen dan een one-man-show.
Tijdens mijn trainingen moedig ik de cursisten aan om mij te zeggen waarmee ze niet eens zijn en gaan we samen inzichten verwerven.
Ik huiver van een stil lokaal en ga maximaal voor interactie tijdens de trainingen.

Synaps: En toen kwam Corona… Hoe heb je de omschakeling naar online lessen ervaren? Hoe pak je dat aan?

Stijn: Ik moet zeggen dat ik in het begin toch wat weerstand en twijfels had over online lesgeven. Zal dat wel werken voor communicatietrainingen? En hoe kan ik die gewenste interactie creëren? Maar na enkele dagen tobben besefte ik dat als ik mee wou met de digitale trend en als ik verder wilde geraken door de coronaperiode, er maar één richting vooruit was. De toekomst is digitaal. De collega’s van SBM hebben me over de streep getrokken om het toch te proberen.
Ik startte met online lesgeven in een periode waarin iedereen nog zoekende was, daardoor kreeg ik ook van mijn cursisten heel wat foutenmarge. Iedereen was nog zoekende en aanvaardde fouten en geklungel.
Met enkele kleine aanpassingen maakte ik mijn PowerPoints wat interactiever. De bordschema’s die ik graag klassikaal maak, kan ik online ook tekenen via Microsoft whiteboard of op het whiteboard van Zoom / BBB / … Ik kocht mezelf wel een eenvoudig tekentablet, zodat ik met een pen (en niet met de muis) vlot kan schrijven en tekenen zoals op een echt whiteboard.
Ik werk ook heel graag met de ‘break-out rooms’ om mensen even in kleinere groepjes onder elkaar te laten discussiëren. Dat geeft even een persoonlijker en veiliger klimaat dan in de grote online groep.
De interactie met de cursisten volgde vanzelf…
Zo bleek dat het toch behoorlijk goed gaat om online lessen te geven.

Synaps: Op welke manier denk jij dat ‘lesgeven’ innoverend kan en moet blijven?

Stijn: Volgens mij is online lesgeven een blijver. Op lange termijn gaan we steeds meer gecombineerd leren. Een mix van e-learning met daarna klassikale toepassingen, of de theorie via online opleiding en dan de oefeningen in een klassikale opleiding. Zowel klanten als cursisten zijn vragende partij voor blended oplossingen.
De jonge generatie zijn ‘digital natives’. Dankzij de overheidssteun krijgt iedere leerling al een laptop in de klas, waardoor ze al van jongs af aan online leren. Als we met hen verbonden willen blijven, moeten we ook onze manier van lesgeven daarnaar aanpassen. We kunnen heel veel van hen leren.

Synaps: En is er ook evolutie in de duurtijd van de opleidingen?

Stijn: Ik merk dat mensen veel gefragmenteerder en flexibilerer wensen te leren. Zij volgen geen vijfdaagse communicatietraining meer, maar willen kleine behapbare stukjes. Iedereen een apart voortraject, daarna een stuk met de groep samen om dan opnieuw een natraject online te plannen.

Synaps: Tot slot, heb je tips om jouw collega-docenten te inspireren?

Stijn: Ja zeker, hieronder enkele zaken die voor mij goed werken.

  • Verbinding met de deelnemers maken is het allerbelangrijkste. Pas als dit er is kun je starten met de inhoud. Ik voorzie altijd voldoende tijd om elkaar en mezelf te leren kennen. Ik gebruik hiervoor enkele icebreakers (die afgestemd zijn op de doelgroep) en plaats hen behoorlijk snel in break-out rooms om de mindset in dezelfde richting te krijgen. In een klassikale opleiding worden de cursisten tijdens de pauze bijna gedwongen om met elkaar te praten. Bij een online opleiding is iedereen tijdens de pauze weg. Dus integreer ik deze ‘small talk’ tijd die zorgt voor verbinding tijdens de lessen.
  • Ik maak praktische afspraken met de deelnemers en leg hen ook uit waarom (over multitasking, even afwezig, webcams aan, etc.). Als alle webcams aan zijn voel je elkaar veel beter aan, je ziet elkaars mimiek en reactie.
  • Mensen die te lang naar hetzelfde punt moeten staren (de docent) verliezen hun aandacht. Zorg voor voldoende verandering in je verhaal door eens iets op het bord te schrijven, een video te bekijken, iemand aan het woord te laten. Met een one-man-show krijg je geen interactie.
  • Ik werk met 2 schermen, zodat ik altijd zowel de deelnemers als ook mijn lesmateriaal zie. Ik probeer zoveel mogelijk naar het scherm te kijken waar mijn camera staat, zodat het lijkt alsof ik de deelnemers recht aankijk.
  • Een goede voorbereiding is belangrijk. Ik zet een kwartier voor de training start al alles klaar.
  • Straal als spreker zelf enthousiasme uit! Je hebt geen idee hoe hard je de cursisten beïnvloedt als je zelf enthousiast en geïnteresseerd bent.
  • Ik gaf mezelf de tijd en ruimte om eens op voorhand te prutsen en te oefenen. Mijn kinderen moesten mijn proefles aanhoren, maar ik ben ze daarvoor heel dankbaar!

Synaps: Dank je wel Stijn voor dit fijne gesprek en de praktische tips voor de collega-docenten!

Cijfers

  • Reeds 280 Syntra West docenten maakten intussen de overstap naar zelfstandigenstatuut. Heb je hier vragen over? Stel ze gerust!
  • In 2021 werden er 6844 Online lessen georganiseerd binnen Syntra West, SBM & Escala. Dat zijn er gemiddeld 33 per lesdag!
  • We blijven innoveren en hebben momenteel al 66 Promethean schermen (smartboards) in gebruik, verspreid over onze 6 campussen. In September 2021 waren dit er nog maar 15 schermen.
280 docenten werden zelfstandig
33 online lessen gemiddeld per dag
66 Promethean schermen
Statuut docent

Onze werking

Wist je dat Portilog al 3 jaar deel uitmaakt van de groep? Tijd om ons even voor te stellen.

OndernemerschapPortilog is het opleidingscentrum voor haven gebonden en logistieke ondernemingen. Het werd in 1950 opgericht onder de naam ‘Beroepsinstituut voor havenbedienden’ met de bedoeling personeel van de Antwerpse havenbedrijven op te leiden en bij te scholen. Vandaag de dag bevinden onze klanten zich ook in de havens van Zeebrugge en Gent en buiten de havensector. Sinds 2018 maken we deel uit van de groep Syntra West. Sindsdien is onze samenwerking steeds nauwer geworden. Tijd dus om ons even voor te stellen.

 

 

Wie zijn we en wat doen we?

Het Portilog team bestaat uit 6 enthousiaste en gemotiveerde collega’s.
Samen organiseren we open en inhouse opleidingen voor de haven- en logistieke sector. Bedrijven die voor hun medewerkers op zoek zijn naar een opleiding over scheepvaart, expeditie, logistiek of douane, zijn bij ons aan het juiste adres. Zowel starters als experten kunnen bij ons terecht. Ons kantoor bevindt zich op de breuklijn tussen stad en haven, met uitzicht op het prachtige MAS.

Onze partners

Met stip op de eerste plaats staan onze docenten. Ze komen allemaal uit het bedrijfsleven en zijn enthousiast om hun vakkennis met cursisten te delen.
Naast de kruisbestuiving met SBM heeft Portilog een nauwe samenwerking met de Antwerpse beroepsverenigingen. Hierdoor is ons aanbod op elk moment actueel, vernieuwend en volledig afgestemd op de noden van de bedrijven.
We slaan ook de handen in mekaar met uitzendspecialisten zoals onder andere Randstad. Via korte intensieve cursussen kunnen pas afgestudeerden en werkzoekenden zich heroriënteren naar een job in een boeiende sector met doorgroeimogelijkheden.
Wil je meer weten over wie we zijn en wat we doen, neem dan gerust een kijkje op de site van Portilog.

Logo Portilog 
Moodle

In het nieuws

We gaan volop voor smartboards (Promethean schermen)

Het projectbureauJe hebt het ongetwijfeld al ergens horen waaien of hebt er al mee gewerkt. We blijven innoveren en steeds meer lokalen voorzien van smartboards, ook wel de Promethean schermen genoemd.
Momenteel hebben al 66 lokalen een smartboard en er komen er nog meer bij!
Wil je ook leren werken met deze borden? Lees dan verder.

 

 

Deze smartboards bieden heel wat voordelen en maken het lesgeven fijner, maar als docent moet je eerst over die drempel om er mee te leren werken.
Een Promethean scherm is een grote android tablet. Het heeft een touch functie waardoor je op het bord kan swipen en dingen kan aanklikken met je vinger.
Maak je graag notities of schema’s op een bord? Je smartboard is jouw digitale whiteboard. Er zijn heel wat mogelijkheden om te schrijven, onderlijnen, afbeeldingen invoegen, wissen, verplaatsen, etc. Een groot voordeel is dat het whiteboard oneindig groot is. Je schuift je notities opzij en kan altijd terug gaan naar je eerder gemaakte notities. Weg is dus helemaal niet weg!
Waar je in een traditioneel lokaal een beamer gebruikt om je lesmateriaal te tonen aan de cursisten, is nu je smartboard jouw beamer. Die zal alles van op de laptop dupliceren naar het bord. PowerPoints, YouTube filmpjes, Excels, pdf’s, noem maar op. Dankzij de touch functie swipe je met je vinger naar de volgende slide of wissel je tussen verschillende documenten.
Op je geprojecteerde lesmateriaal kun je aantekeningen maken voor extra verduidelijking. Sla op het einde van de opleiding jouw whiteboard op jouw USB-stick op, zodat je de volgende les snel kunt verder bouwen.

Wil je graag met de borden leren werken?

  • In dit korte filmpje maken we je graag wegwijs met de werking van de borden. Bekijk het hier!
  • We geven op iedere campus gratis opleidingen over de Promethean schermen. Bekijk de data en locaties hier (in de rechter bovenhoek kun je kiezen uit alle locaties en tijdstippen)!
  • We organiseren op 31 januari en 21 april een ‘oefen les’, waarin we specifiek helpen met didactische en ook technische ondersteuning bij klassikale lessen, online lessen en mixed classes. Interesse? Schrijf je hier snel in!
  • Vraag hulp aan je cursusbegeleider, ook zij kunnen met deze borden werken.
  • Heb je een half uurtje tijd? Vraag aan het onthaal op de campus een beschikbaar lokaal en probeer eens uit! Dat is de beste leermethode.

Tip: In ieder leslokaal met een Promethean scherm kan je de handleiding en het filmpje op het bureaublad van de laptop raadplegen. Super handig!
Heb je een vraag of lukt iets niet? Mail ons!
Alvast veel oefenplezier!

Wist je dat

Wist je dat

Wist je dat…

1

De lessen opnieuw klassikaal kunnen en mogen doorgaan?

Een mondmasker is verplicht waar geen afstand (1,5m) gehouden kan worden. In bijna elk lokaal is een CO2 meter aanwezig.

2

Een pauze inlassen wel degelijk zijn nut heeft!

Het is een moment om ervaringen en ideeën uit te wisselen, contact met andere docenten en medewerkers te hebben, het lokaal te verluchten, wat drinken of eten in de cafetaria, een frisse neus ophalen… Daarom vragen we om de pauze niet over te slaan. In sommige campussen is er een pauzeregeling voorzien zodat de bediening in de cafetaria vlot kan verlopen. Er wordt geen drank en eten mee genomen naar het lokaal. Als docent krijg je trouwens koffie, water en frisdrank aan het voordeeltarief van 1 euro.

3

We vragen om het begin- en einduur van de lessen te respecteren?

Geef je les in een ondernemerschapstraject, dan kan je op Digi4u de laatste versie van het lessenrooster en de lesuren raadplegen. Enkel bij examens kan er afgeweken worden van het einduur. Vergeet zekere niet om tijdens de pauze het lokaal af te sluiten, laat geen cursisten alleen achter in het lokaal.

4

We met onze organisatie ons steentje willen bijdragen aan de afvalstroom?

We willen graag al op onze campus zo optimaal mogelijk sorteren. We blijven PMD, papier & karton en restafval zo goed mogelijk sorteren. Er zijn verschillende vuilnisbakken in de gangen. Vanaf een redelijk aantal hout, plastic, isomo en ander groot materiaal wordt dit ook apart gesorteerd. Spreek af met jouw cursusbegeleider wat waar hoort.

5

We maar liefst 35 gratis opleidingen voor docenten organiseren om jullie zo optimaal mogelijk te ondersteunen.

Op deze manier kunnen jullie zelf blijven groeien. Ontdek ons programma en schrijf je in.

Moodle gereedschapsgids

Tips

Tips en tricks

1

Aan welke ondersteuning heb je nood?

Waarmee kunnen we jou nog verder helpen? Laat het ons graag weten, zodat we onze docentenwerking verder kunnen uitbouwen.

2

Zorg mee voor onze lokalen en ons materiaal.

Een proper lokaal en goed materiaal is fijner werken. Dragen jullie ook je steentje bij? Ruim na de les samen met de cursisten op en plaats materiaal terug op de correcte plaats. Afval hoort op de voorziene plaats of in de vuilbakken in de gang. Vlug eens vegen na een praktijkles of werk met een beurtrol. Merk je iets vreemd of is iets stuk, breng graag jouw cursusbegeleider op de hoogte. Vermeld hierbij duidelijk over welke machine het gaat (lokaal- en toestelnr.) en wat er juist niet werkt. Noteer het ook op de machine zelf zodat het duidelijk is voor de volgende gebruiker of technieker.

3

Geef je een mixed class?

Projecteer aan de klassikale groep jouw scherm van BBB/Teams/Zoom en werk hierin verder. Je gebruikt ook het whiteboard van je BBB/Teams/Zoom. Op die manier krijgen de online cursisten het meest scherpe beeld en zien zij niet een camera opname van het scherm in het leslokaal. Vragen hierover? Kom naar onze oefensessie op 31 januari of 21 april om je technische opstelling voor mixed class uit te proberen.

Syntracademy

Syntracademy

Opleidingen voorjaar 2022

Bij praktische vragen contacteer: docentencoach@syntrawest.be

De opleidingen zijn gratis. We verwachten wel je aanwezigheid bij inschrijving.