Docent in de kijker
Een interview met Stijn Van Peteghem.
We hebben de eer om docent Stijn Van Peteghem te kunnen interviewen voor onze docentennieuwsbrief Synaps. Hij maakte graag even tijd om te vertellen over zijn aanpak in de les en concrete tips met jullie te delen.
Synaps: Stijn, vertel even kort wie jij bent en hoe jij bij ons ooit gestart bent?
Stijn: Ik ben zelfstandig trainer en coach, gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met communicatie en leren. In 2005 was ik nog interne trainingsverantwoordelijke voor TVH, toen mij gevraagd werd om een opleiding over selectiegesprekken te geven voor Syntra West. Na deze eerste ervaringen ben ik verder in het verhaal gerold en startte ik ook met het geven van andere communicatietrainingen en de uitbouw van het ‘Iedereen leert’ netwerk.
Er kwamen steeds meer opleidingen, waardoor ik in 2009 de overstap maakte naar volledig zelfstandig trainer. Tot op vandaag geef ik bij verschillende organisaties trainingen, voornamelijk voor SBM en Escala.
Synaps: Ja, ik zie dat er momenteel al 523 opleidingen op jouw palmares staan gedurende jouw carrière bij ons!
Stijn: En het verveelt absoluut niet om dag in dag uit met dezelfde materie bezig te zijn.
Het fijne aan mijn job is dat ik kan werken met verschillende deelnemersgroepen en dat juist voor heel wat diversiteit zorgt. Van kleine KMO’s tot multinationals of non-profit, zowel voor managers, bediendes als voor arbeiders. Het zorgt voor telkens andere contexten, casussen en situaties waar ik mijn tanden kan in zetten.
Ik vind het heel belangrijk om mijn training maximaal af te stemmen op de doelgroep om die zo persoonlijk mogelijk te maken. Op die manier probeer ik zo dicht mogelijk bij de praktijk van de deelnemers te staan, om van daaruit te zoeken naar oplossingen binnen hun sector. Ik vind het ook heel fijn om te leren van de deelnemers.
Synaps: Wat typeert jou tijdens jouw klassikale lessen?
Stijn: Ik probeer om zo veel mogelijk te luisteren naar de cursisten en vanuit hun praktijk te werken. We bespreken samen dat interactie mag en kan, omdat ik ervan overtuigd ben dat we samen een veel waardevoller verhaal brengen dan een one-man-show.
Tijdens mijn trainingen moedig ik de cursisten aan om mij te zeggen waarmee ze niet eens zijn en gaan we samen inzichten verwerven.
Ik huiver van een stil lokaal en ga maximaal voor interactie tijdens de trainingen.
Synaps: En toen kwam Corona… Hoe heb je de omschakeling naar online lessen ervaren? Hoe pak je dat aan?
Stijn: Ik moet zeggen dat ik in het begin toch wat weerstand en twijfels had over online lesgeven. Zal dat wel werken voor communicatietrainingen? En hoe kan ik die gewenste interactie creëren? Maar na enkele dagen tobben besefte ik dat als ik mee wou met de digitale trend en als ik verder wilde geraken door de coronaperiode, er maar één richting vooruit was. De toekomst is digitaal. De collega’s van SBM hebben me over de streep getrokken om het toch te proberen.
Ik startte met online lesgeven in een periode waarin iedereen nog zoekende was, daardoor kreeg ik ook van mijn cursisten heel wat foutenmarge. Iedereen was nog zoekende en aanvaardde fouten en geklungel.
Met enkele kleine aanpassingen maakte ik mijn PowerPoints wat interactiever. De bordschema’s die ik graag klassikaal maak, kan ik online ook tekenen via Microsoft whiteboard of op het whiteboard van Zoom / BBB / … Ik kocht mezelf wel een eenvoudig tekentablet, zodat ik met een pen (en niet met de muis) vlot kan schrijven en tekenen zoals op een echt whiteboard.
Ik werk ook heel graag met de ‘break-out rooms’ om mensen even in kleinere groepjes onder elkaar te laten discussiëren. Dat geeft even een persoonlijker en veiliger klimaat dan in de grote online groep.
De interactie met de cursisten volgde vanzelf…
Zo bleek dat het toch behoorlijk goed gaat om online lessen te geven.
Synaps: Op welke manier denk jij dat ‘lesgeven’ innoverend kan en moet blijven?
Stijn: Volgens mij is online lesgeven een blijver. Op lange termijn gaan we steeds meer gecombineerd leren. Een mix van e-learning met daarna klassikale toepassingen, of de theorie via online opleiding en dan de oefeningen in een klassikale opleiding. Zowel klanten als cursisten zijn vragende partij voor blended oplossingen.
De jonge generatie zijn ‘digital natives’. Dankzij de overheidssteun krijgt iedere leerling al een laptop in de klas, waardoor ze al van jongs af aan online leren. Als we met hen verbonden willen blijven, moeten we ook onze manier van lesgeven daarnaar aanpassen. We kunnen heel veel van hen leren.
Synaps: En is er ook evolutie in de duurtijd van de opleidingen?
Stijn: Ik merk dat mensen veel gefragmenteerder en flexibilerer wensen te leren. Zij volgen geen vijfdaagse communicatietraining meer, maar willen kleine behapbare stukjes. Iedereen een apart voortraject, daarna een stuk met de groep samen om dan opnieuw een natraject online te plannen.
Synaps: Tot slot, heb je tips om jouw collega-docenten te inspireren?
Stijn: Ja zeker, hieronder enkele zaken die voor mij goed werken.
- Verbinding met de deelnemers maken is het allerbelangrijkste. Pas als dit er is kun je starten met de inhoud. Ik voorzie altijd voldoende tijd om elkaar en mezelf te leren kennen. Ik gebruik hiervoor enkele icebreakers (die afgestemd zijn op de doelgroep) en plaats hen behoorlijk snel in break-out rooms om de mindset in dezelfde richting te krijgen. In een klassikale opleiding worden de cursisten tijdens de pauze bijna gedwongen om met elkaar te praten. Bij een online opleiding is iedereen tijdens de pauze weg. Dus integreer ik deze ‘small talk’ tijd die zorgt voor verbinding tijdens de lessen.
- Ik maak praktische afspraken met de deelnemers en leg hen ook uit waarom (over multitasking, even afwezig, webcams aan, etc.). Als alle webcams aan zijn voel je elkaar veel beter aan, je ziet elkaars mimiek en reactie.
- Mensen die te lang naar hetzelfde punt moeten staren (de docent) verliezen hun aandacht. Zorg voor voldoende verandering in je verhaal door eens iets op het bord te schrijven, een video te bekijken, iemand aan het woord te laten. Met een one-man-show krijg je geen interactie.
- Ik werk met 2 schermen, zodat ik altijd zowel de deelnemers als ook mijn lesmateriaal zie. Ik probeer zoveel mogelijk naar het scherm te kijken waar mijn camera staat, zodat het lijkt alsof ik de deelnemers recht aankijk.
- Een goede voorbereiding is belangrijk. Ik zet een kwartier voor de training start al alles klaar.
- Straal als spreker zelf enthousiasme uit! Je hebt geen idee hoe hard je de cursisten beïnvloedt als je zelf enthousiast en geïnteresseerd bent.
- Ik gaf mezelf de tijd en ruimte om eens op voorhand te prutsen en te oefenen. Mijn kinderen moesten mijn proefles aanhoren, maar ik ben ze daarvoor heel dankbaar!
Synaps: Dank je wel Stijn voor dit fijne gesprek en de praktische tips voor de collega-docenten!