Heldere e-mails schrijven

Mailen? Zo maak je jouw lezer blij!
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

Hoe schrijf jr een e-mail die jouw collega of klant doet glunderen? En zo de actie uitlokt die jij verwacht?

Omschrijving

Herken je een van deze:

  • Snapt jouw e-mailontvanger niet wat je bedoelt?
  • Doet hij niet wat je verwacht?
  • Schiet jouw mailtje soms in het verkeerde keelgat?

Twijfel dan geen seconde en schrijf je nú in voor deze dagtraining (die bestaat uit een ochtend- en middagsessie).

Na afloop hebben jouw e-mails een metamorfose ondergaan:

  • Jouw lezer ziet in één oogopslag wat je bedoelt.
  • Hij doet meteen waartoe je oproept.
  • Hij beantwoordt bij een volle mailbox éérst jouw e-mail.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor al wie met mailt.

Met 'echte' klanten of met interne klanten (collega’s). Dus voor:

  • interne commerciële medewerkers
  • externe commerciële medewerkers
  • management assistants
  • klantendienst-medewerkers
  • marketingmensen
  • human resources-collega’s
  • administratieve aanspreekpunten

Waarover gaat deze workshop niét?

Over mailprogramma’s, spelling en massamailings.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Uniek! Meteen aan de slag

Nog niet goed en wel plaatgenomen of je slaat al aan het mailen. Want je schrijft een eigen e-mail aan de hand van een korte briefing door de docent. Die verzamelt razendsnel de werkstukken van jou en jouw medecursisten, en bundelt ze anoniem.

Met dit pakje real life-voorbeelden ga je de rest van de dag stap voor stap aan de slag. Zo krik je ook jouw eigen mail gaandeweg op tot een klantvriendelijk meesterwerkje.

  • ?Breng dus je laptop mee.

Talloze voorbeeldmails

Je krijgt talloze (minder goede) voorbeeldmails uit diverse sectoren voorgeschoteld – zowel bedrijfsexterne als -interne. Samen ontdek je waarom ze ook jou afstoten. En vervolgens hoe je zelf niet in die val trapt.

Komen aan bod:

  • Bevrijd je van wat je op school hebt geleerd.
  • Spreek de ontvanger niet te familiair en niet te formeel aan.
  • Val met de deur in huis.
  • Herformuleer de vraag.
  • Ga in dialoog.
  • Structureer van 'need to know' naar 'nice to know'.
  • Zet de lezer centraal, niet jezelf.
  • Maak je e-mail scanbaar.
  • Plezier de luie lezer.
  • Dwíng om minstens de hoofdzaak te lezen.
  • Roep succesvol op tot actie.
  • Gebruik een uniform actieteken.
  • Kort je e-mails in.
  • Vermijd verwarring.
  • Neem nooit iets voetstoots aan.
  • Gebruik extra witruimte in jouw voordeel.
  • Nummer deelonderwerpen of -vragen.
  • Stel de verzending automatisch één minuut uit.
  • Tease met je onderwerpregel.
  • Schrijf zoals je spreekt.
  • Lees je mail hardop, schrik, en corrigeer.
  • Sluit op een originele, maar beleefde manier af.
  • Leer slecht nieuws brengen.
  • Vermijd overbodige mails.

Een lach en een traan

Beloofd: traantjes zullen er niét vloeien. Maar gelachen zal er wel worden: daarvoor zorgt jouw docent wel. Want een kwinkslag doet wonderen om iets te onthouden én de dag voorbij te doen vliegen.

Vragen staat vrij

Bang voor een monoloog, die zich van slide tot slide voortsleept?

Dan hebben we goed nieuws, want in deze workshop staat vragen vrij. Onderbreek de docent zo vaak je wilt: hij volgt zelf zoveel liever een kronkelend weggetje door de velden dan een saaie autostrade. Al slaagt hij er toch altijd in om de leerelementen gestructureerd over te brengen.

Wil je meer weten?

FotoDavy Weuts
curl effect

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze Commercieel coördinator

Davy Weuts

Stel je vraag

Ook interessant voor jou

  • KMO-portefeuille
Ontdek de 101 manieren waarmee je ChatGPT voor jou laat werken. Dé workshop, ook voor niet-copywriters!
  • icon 629,20 incl. BTW
  • icon Vanaf 12-09-2024
  • icon Diverse locaties
  • icon 2 sessie(s)