#190122
#Opleiding #Taal

Portugees - basis (module 1)


Portugees@work

Omschrijving

Deze opleiding is een vervolg op de taalopleiding Portugees - initiatie (module 2, CEFR taalniveau A1*).

Voor wie is deze opleiding bestemd?

"Ik kom op het werk in contact met mensen die Portugees praten en ik wil als basisgebruiker op een vlottere manier met hen kunnen communiceren. Ik ben in de eerste plaats op zoek naar een training om mijn mondelinge communicatievaardigheden te verbeteren. Ik wil mijn contacten beter begrijpen, ik wil door hen beter begrepen worden en ik wil de drempel om Portugees te durven spreken wegnemen".

Voorkennis

Welk taalniveau heb ik nodig om deze opleiding te kunnen meevolgen?

"Ik heb taalniveau A1 conform het Europees referentiekader*. Dat betekent dat ik vertrouwde dagelijkse uitdrukkingen en basiszinnen, gericht op de invulling van mijn concrete communicatieve behoeften kan begrijpen en gebruiken. Ik kan mezelf aan anderen voorstellen en ik kan vragen stellen en beantwoorden over persoonlijke gegevens zoals waar ik woon, wie ik ken,... Ik kan op een simpele wijze reageren, op voorwaarde dat de andere persoon langzaam en duidelijk praat, en bereid is om mij te helpen."

Kan ik mijn huidig taalniveau laten evalueren?

Ja, dat kan u zeker, onze taalcoaches nemen graag even de tijd voor een gezellige en ongedwongen babbel. U kan daarvoor langskomen op één van de gratis testavonden die SBM organiseert. Lukt het u niet u daarvoor vrij te maken of te verplaatsen? Geen probleem, neem contact met ons op en we regelen een gesprekje voor u op een andere manier.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

"Ik kan zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen begrijpen die verband houden met zaken van direct belang (bijvoorbeeld werk, persoonsgegevens, familie, winkelen en plaatselijke geografie). Ik kan communiceren in simpele en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling over vertrouwde en alledaagse kwesties vereisen. Ik kan in eenvoudige bewoordingen aspecten van mijn eigen achtergrond, mijn onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van diverse behoeften beschrijven".

Programma

We leren spreken rond dagdagelijkse, herkenbare en concrete situaties.

Alles met geleidelijk aan complexere woordenschat in geleidelijk aan complexere structuren. Aandacht voor de correcte uitspraak.

  • Zich voorstellen.
  • Zijn werk / dienst / activiteit voorstellen. Het positieve, het negatieve, de eindbalans. Risico's en verdedigingsmechanismen (persoonlijke + verplichte)
  • Tijdsbesteding tijdens een week
  • Afspraken maken / uitstellen / annuleren: wanneer? / waarom? / hoe?
  • De klant verwennen: waarom? / hoe? (onder andere uitnodigen op een open deur, ...)
  • Een realistische kijk op ons communicatief gedrag naar de collega's, de klant, ... toe (met onder andere algemene onderwerpen als gespreksthema)
  • De weg vragen / uitleggen
  • Bestellingen doen en klachten formuleren.
  • Nieuwe vormen van verkoop of dienstverlening
  • De confrontatie kleinhandel <> groothandel
  • Telefoneren: terugkerende situaties: de telefoon aannemen, de gesprekspartner doorverbinden, een eenvoudige boodschap noteren, namen spellen, ...
  • Functionele spraakkunst / oefeningen
  • Catarina Pereira (Kortrijk)
  • Geert Delbaere (Roeselare)