Medical Management Assistant

De administratieve spil van dokterspraktijken, ziekenhuizen, mutualiteiten, gezondheidscentra en medische laboratoria!
  • icon Vanaf 18-09-2024
  • icon Diverse locaties
  • icon 2 jaar
  • icon 660,66 incl. BTW (1ste jaar)
  • KMO-portefeuille
  • Opleidingscheques
Schrijf in
  • icon Vanaf 18-09-2024
  • icon Diverse locaties
  • icon 2 jaar
  • icon 660,66 incl. BTW (1ste jaar)

Introductie

Deze modulaire opleiding duurt 2 cursusjaren met telkens 2 lesmomenten per week.

Deze opleiding kan zowel in campus Brugge, campus Roeselare als in campus Kortrijk gevolgd worden, in verschillende formules:

Campus Brugge start 18 september 2024

  • Woensdagavond van 18:30 tot 22:00
  • Zaterdagvoormiddag van 08:30 tot 12:00

 

Campus Roeselare start 18 september 2024

  • Woensdagavond van 18:30 tot 22:00
  • Zaterdagvoormiddag van 08:30 tot 12:00

 

Campus Kortrijk start 18 september 2024

  • woensdagavond van 18:30 tot 22:00
  • Zaterdagvoormiddag van 08:30 tot 12:00

 

Campus Kortrijk start 20 september 2024

  • Vrijdagvoormiddag van 08:30 tot 12:00
  • Vrijdagnamiddag van 13:00 tot 16:30

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Je bent in staat om de taken van een Medical Management Assistant uit te voeren:

  • Patiënten ontvangen, ze informeren over het verloop van het onderzoek, de behandeling en ze oriënteren
  • Het medisch dossier van de patiënt samenstellen en bijwerken bij elk bezoek of bij elke verandering van de situatie
  • De planning van de organisatie en de agenda van de arts bijhouden
  • Verslagen van operaties of medische handelingen invoeren, de lay-out verzorgen en ze doorsturen naar patiënten, artsen, ...
  • De patiënt adviseren bij de administratieve stappen (samenstelling dossier, invullen van formulieren, ...)
  • De facturatie en de inning van de medische handelingen realiseren en er aangifte van doen bij de sociale zekerheidsinstellingen, ziekenfondsen, ...
  • Briefwisseling registreren, sorteren, frankeren. Het beheer en bijhouden van documentatie
  • Verrichtingen uitvoeren voor het boekhoudkundig en budgetbeheer van de organisatie
  • De voorraad opvolgen, tekorten vaststellen, bestellingen plaatsen

Omschrijving

In het medisch secretariaat ben je de administratieve spil van dokterspraktijken, ziekenhuizen, mutualiteiten, gezondheidscentra of een medisch laboratorium. Je speelt ook op sociaal vlak een belangrijke rol: patiënten onthalen, vertegenwoordigers ontvangen, enz.

In deze opleiding krijg je een sterke secretariaatsopleiding, krijg je inzicht in het beroep en leer je de beroepsgebonden medische terminologie kennen. Zeker ook de broodnodige sociale vaardigheden en wetgeving komen aan bod. Daarnaast is er ook voldoende aandacht voor de talenkennis, toegepast op het medisch secretariaat.

Stage is heel belangrijk in deze opleiding. Zo ondervind je ook in de praktijk wat in de lessen werd gezien.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich zowel naar mensen die een extra opleiding wensen te volgen na hun secundair onderwijs als degene die zich wensen om te scholen. Kortom, voor iedereen die een administratieve job ambieert in de medische sector.

Toelatingsvoorwaarden

  • Je hebt een HSO-diploma (ASO, TSO of BSO + 7de jaar)
  • Indien niet voldaan is aan de voorwaarde diploma hoger secundair onderwijs kan de cursist een gemotiveerde aanvraag indienen, waaruit blijkt dat men het instapniveau reeds op een andere manier heeft bereikt.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

De opleiding bestaat uit 2 deeltrajecten:

Office Assistant – 1ste jaar

  • Digital skills voor de Office Assistant: Word, Powerpoint, Excel en Outlook – 52u
  • Mondelingen en schriftelijke zakelijke communicatie – 32u
  • Basis zakelijk Frans – 40u
  • Basis zakelijk Engels – 40u
  • Doelgericht, efficiënt en flexibel werken als Office Assistant – 28u
  • Digitale trends en futureproof werken in de kantooromgeving – 20u
  • AI-tools voor de Office Assistant - 12u

 

Medical Management Assistant – 2de jaar

  • Anatomie, fysiologie, pathologie en hygiëne – 54u
  • Organisatie van het medisch secretariaat en deontologie – 44u
  • Medische terminologie en instrumentarium – 32u
  • Riziv- reglementering,  gezondheidszorg en medische registratie – 32u
  • Digitale trends en ontwikkeling in de zorgsector – 20u
  • Frans en Engels voor het medisch secretariaat – 20u
  • Eindwerkbegeleiding Medical management assistant- 8u
  • Werkplekleren: 160u
  • Eindproef

Bijkomende info

Vrijstellingen

Voor sommige modules kan je een vrijstelling aanvragen.

Vrijstellingen worden via officiële documenten bij de start of gedurende de opleiding aangevraagd. Dit kan tot de 4de lesweek van de module. De aanvraag dient onderbouwd te zijn met de nodige documenten (diploma, ECTS-fiches en creditbewijzen, leerinhouden, ...).

Een diploma bachelor of master, niet ouder dan 5 jaar, waarin de verschillende aspecten uit de opleiding Office Assistant aan bod kwamen zorgt ervoor dat men meteen kan instappen in de modules Medical Management Assistant.

De syllabi worden digitaal ter beschikking gesteld op het online cursistenplatform. Je kunt deze uitprinten of je brengt een laptop mee naar de theorieles.

Getuigschrift

Wie deze opleiding met succes beëindigt, ontvangt het getuigschrift Office Assistant en het getuigschrift Medical Management Assistant, erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen.

Locaties en data


Vanaf 18-09-2024
2 jaar
Schrijf in

€ 660,66 incl. BTW (1ste jaar)

Avond

ADRES


Vanaf 18-09-2024
2 jaar
Schrijf in

€ 660,66 incl. BTW (1ste jaar)

Avond

ADRES


Vanaf 18-09-2024
2 jaar
Schrijf in

€ 660,66 incl. BTW (1ste jaar)

Avond

ADRES


Vanaf 20-09-2024
2 jaar
Schrijf in

€ 660,66 incl. BTW (1ste jaar)

Dag

ADRES


Wil je meer weten?

FotoKelly Bultynck
curl effect

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze Productmanager

Kelly Bultynck

Stel je vraag

Ook interessant voor jou