#120118
#Opleiding #Commercieel

Social media professional

Wat kan je als social media professional en communitymanager betekenen voor een bedrijf?

Omschrijving

Social media, je kan er niet meer omheen. Ook voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om aanwezig te zijn.

De vraag naar social media professionals en communitymanagers is dan ook de laatste tijd enorm gestegen. Bedrijven willen belangrijke doelgroepen aan zich binden en zijn steeds vaker bezig met het opbouwen en onderhouden van een waardevolle community.  De kennis en expertise ontbreken echter vaak.
De behoefte verschilt per bedrijf; het varieert van een platform specialist die alles van Facebook of LinkedIn weet, tot een ervaren change manager om de organisatie mee te krijgen.

Wil je hen als professional helpen om op een strategisch manier gebruik te maken van social media? Wil je hen op weg zetten om social media te integreren in hun marketing- en communicatieplan? Of ben je als communicatie-, IT- of marketingmedewerker misschien zelf al actief op een of andere sociaalnetwerksite, maar eerder ad hoc? Dan is deze gecertificeerde avondopleiding beslist iets voor jou!

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Startende consultants - professionals; communicatie-, IT- en marketingmedewerkers KMO's.

Voorkennis

  • Basiskennis PC gebruik
  • Noties van social media zoals Facebook, Linkedin, YouTube, ...
  • Goed overweg kunnen met internet en internetgebruik

Toelatingsvoorwaarden

Je hebt minimum 1 jaar werkervaring op een communicatieafdeling

OF

Je hebt minimum 1 jaar werkervaring op een marketingafdeling

OF

Je hebt minimum 1 jaar werkervaring als  als IT-consultant

OF

Je bent afgestudeerd en geslaagd in een opleiding marketing, communicatie, IT, bacherlor/master in een talenopleiding.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Met deze opleiding willen we deelnemers de kans geven om op een actieve manier een social media marketingplan uit te werken onder intensieve begeleiding. Daarnaast leer je om social media toe te passen op het HR-beleid van een onderneming zodat je ook daarin bedrijven kan begeleiden.

Programma

Social media landschap: algemene basis van de platformen (12u)

Welke mogelijkheden zijn er momenteel en welke zijn de meest interessante voor je bedrijf?

  • twitter, facebook, linkedIn, Google Ads ...
  • De individuele sterktes en mogelijkheden van ieder platform en hoe vullen ze mekaar aan?

Marketingstrategie & beleid (20u)

Een goede marketingstrategie met duidelijk omschreven doelstellingen is zeer belangrijk wanneer je inzet op sociale netwerken.

  • Voor je eigen bedrijf (4u)
    • Hoe werf je klanten als social media consultant?
    • Zelf gevonden worden door potentiële klanten
    • Belang van je eigen imago in Social Media
    • Verkoopsgesprek met potentiële klant
    • Kostenberekening, offerte, facturatie
    • Opvolging, netwerken
  • Als consultant bij de klant (16u)
    • Waar zit je doelgroep en hoe kan je deze bereiken?
    • Social media inpassen in de huidige bedrijfsstrategie
    • Imago van bedrijf
    • Customer engagement: klanten meer en beter bij je bedrijf betrekken
    • Opstellen strategisch plan met haalbare timing
    • Opstellen communicatieplan met haalbare timing
    • Social media integreren in PR
    • Wat kost het gebruik van Social Media aan een bedrijf: mensen + middelen
    • Dienst na verkoop via social media
    • ROI van een campagne
    • Hoe reageren op negatieve berichtgeving over je bedrijf in Social Media?

Content management (8u)

Je sociale netwerksites moeten voorzien zijn van de juiste inhoud. Ze moeten uitnodigen om te lezen, geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines,... Er zijn verschillende soorten content die je best gevarieerd kan gebruiken.

  • Basis webwriting
  • Social media tekstwriting, twitter tekstwriting
  • Schrijven voor een zoekmachine
  • Content management

You tube concept (8u)

  • Productiekost - script - scenario - storyboard
  • Zelf maken of uitgeven?
  • Meerwaarde videomarketing: klank - beeld - kwaliteit - duur - boodschap
  • Andere media waar je zelf content kan plaatsen: Wordpress, Slideshare, Flickr, Instagram, ...

Monitoring (8u)

Er zijn verschillende tools die je helpen om je sociale media te evalueren. Ook kan je hiermee enkele grafieken bekomen die je een beter inzicht geven in de ROI.

  • Statistische info analyseren via google analytics,...
  • Search engine optimalisation (SEO)
  • Localisatie
  • Fora: je reputatie checken, misbruik, hoe modereren, ...
  • Web engagement management - Online channel optimization
  • hoe bijsturen waar nodig

Privacy & wetgeving (4u)

  • Do's en don'ts
  • Gedragscode voor werkgevers
  • Gedragscode voor werknemers
  • Omgaan met privacy

Creatief denken (4u)

  • Bloggen
  • Schrijven voor blogs, aanhef voor sociale media
  • Meerwaarde van social media voor crossmedia
  • Mogelijke nuttige apps: ipad, smartphones, QR-code (principe + mogelijkheden)

Begeleiding eindproef (4u)

Eindproef: SME implementeren in bedrijf (4u)

Datum Startuur Einduur
dinsdag 25/09/2018 18:30 22:00
dinsdag 02/10/2018 18:30 22:00
dinsdag 09/10/2018 18:30 22:00
dinsdag 16/10/2018 18:30 22:00
dinsdag 23/10/2018 18:30 22:00
dinsdag 06/11/2018 18:30 22:00
dinsdag 13/11/2018 18:30 22:00
dinsdag 20/11/2018 18:30 22:00
dinsdag 27/11/2018 18:30 22:00
dinsdag 04/12/2018 18:30 22:00
dinsdag 11/12/2018 18:30 22:00
dinsdag 18/12/2018 18:30 22:00
dinsdag 08/01/2019 18:30 22:00
dinsdag 15/01/2019 18:30 22:00
dinsdag 22/01/2019 18:30 22:00
dinsdag 29/01/2019 18:30 22:00
dinsdag 05/02/2019 18:30 22:00
dinsdag 12/02/2019 18:30 22:00

Data en prijzen onder voorbehoud van onverwachte wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Brugge
  • Spoorwegstraat 14
  • 8200 Brugge
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

getuigschrift

Wie deze opleiding met succes beëindigt, ontvangt het getuigschrift 'Social media consultant' erkend door de Vlaamse Gemeenschap. Wie ook de cursus 'basiskennis bedrijfsbeheer' volgt te Syntra West en slaagt in het examen (of hiervan reeds een getuigschrift op zak heeft) bekomt het diploma 'Social media consultant'. Zo kan je ook meteen van start als zelfstandig ondernemer.

Het getuigschrift / diploma wordt toegekend aan deelnemers die: regelmatig de lessen bijwonen, slagen voor de examens die afgenomen worden van de verschillende vakken en het eindwerk maken en met succes verdedigen voor een jury.

2012-118-1-OmschrijvingDocent-2.jpg

Mic Adam is docent bij SyntraWest en andere organisaties en helpt via Vanguard Leadership bedrijven met sociale media in het bijzonder opstellen van sociale media policies, social selling training en consultancy en community management.

Hij heeft een internationale carrière uitgebouwd in zowel general management als sales en marketing management in B2B en B2C omgevingen. Zijn belangrijkste functies zijn Wang Laboratories (B & USA), Kryptonite Corp. (B & USA), Van Aerden Group (F, B & USA), Ophardt Hygiëne Technik (D) en Unisys (B & F).

Experten social media