Attentvol communiceren voor gastvrouwen (-heren) in residenties
Met begrip en respectvol communiceren met oudere personen
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
- Respectvol en zacht met mensen kunnen omgaan en praten.
- Beter inzicht in de vitaliteit en de ongemakken van residenten.
Introductie
Communiceren is een dagelijkse uitdaging. Het is veel meer dan "het goed kunnen zeggen". Je hele lijf praat en oudere mensen observeren en weten dit.
Omschrijving
Tijdens deze 2 korte sessies, krijg je een inzicht en leer je:
- zien, horen, luisteren, lichaamstaal te bespelen en te versterken
- de basis van te praten op een heldere en vredevolle manier
- de waarde in de oudere mensen te appreciëren
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Gastvrouwen, -heren in residenties
Voorkennis
Ervaring hebben in omgaan met ouderen.
Methodologie
De training is ludiek en zinvol. Het is een dagje inleven in de wereld van de oudere personen. Afgestemd op dagdagelijkse situaties en overgoten met een vleugje theorie. Er bestaat respect voor de deelnemers en hun ervaringen.
Programma
1.GASTVROUW (-HEER)
- Zelfbeeld en zelfwaardering
2. KLANTEN EN RESIDENTEN
- Klant en resident-zijn vroeger en nu
- Oud worden: de vitaliteit en de ongemakken ervan
3.COMMUNICATIE met residenten, collega's en bezoekers
- Het verloop en opbouw van een communicatie
- De juiste vraag stellen
- Horen, luisteren en begrijpen
- Communiceren met een hart en respect
- Moeilijke informatie op een zachte en zinvolle manier overbrengen
- Heldere en positieve woorden kiezen
- Praten met oudere personen
3.PERSOONLIJKE VAARDIGHEDEN
- Waardig omgaan met oudere personen
- Samenwerken
- Evenwicht bewaren tussen gepaste afstand en dichte nabijheid
- Complimenteren
Ria Schouteden is deskundige in communicatietrainingen aangevuld met levens- en werkervaring als verpleegkundige. Met de nodige hartelijkheid en enthousiasme begeleidt ze en overtuigt ze mensen in hun persoonlijke vaardigheden.