Docententeam in de kijker… de docenten bouwkundig BIM tekenaar!
Steven Vandendriessche, Wim Hespeel en Maxim Perseyn geven les binnen de VDO bouwkundig BIM tekenaar. Vorig cursusjaar integreerden ze in het kader van het G.R.A.M. project een authentieke bedrijfsopdracht van Toontjeshuis in de opleiding.
Toontjeshuis is een vzw die zich inzet om jonge mensen met een beperking zelfstandig te laten wonen. Aan onze cursisten bouwkundig BIM tekenaar werd gevraagd om een woonunit in te richten die kan aangepast worden voor opeenvolgende bewoners met verschillende fysieke en/of mentale beperkingen.
Hoe hebben jullie deze vraag precies aangepakt en verdeeld onder elkaar/de verschillende modules in de opleiding?
Wim heeft de fundering voor het ontwerp gelegd. Bepaalde technische onderwerpen die sowieso op de lesplanning stonden, hebben een andere nadruk gekregen in functie van de vraag van Toontjeshuis. De cursisten brachten ook een werfbezoek aan een gebouw in opbouw (in Sint-Niklaas). Dit liet ons toe om het ruwbouw technische te linken met een afgewerkt gebouw.
De ondernemerschapslessen van Maxim werden eerder in het cursusjaar ingepland zodat cursisten optimaal van die vaardigheden konden profiteren op het moment dat er behoefte aan was. De cursisten presenteerden regelmatig een stand van zaken voor de groep, gevolgd door een groepsgesprek dat nieuwe inzichten naar voor bracht.
Ten slotte werd alle technische kennis samengebracht tijdens de tekenlessen van Steven, waardoor cursisten hun ontwerp visueel konden voorstellen aan Toontjeshuis.
Hoe verliep de samenwerking met Toontjeshuis?
Toontjeshuis heeft actief meegedacht over hoe we de opdracht vorm konden geven. Ze zijn speciaal langsgekomen om hun organisatie voor te stellen, na een bezoek aan het Zorglab in hogeschool Vives. Ze hebben ook het werfbezoek mogelijk gemaakt. Lara en Wim van Toontjeshuis waren altijd zeer constructief. De cursisten konden rechtstreeks met vragen bij hen terecht. Hiervoor waren twee verantwoordelijken aangeduid die de vragen moesten verzamelen en doorgeven.
Twee keer hebben de cursisten hun werk voorgesteld aan de verantwoordelijken van Toontjeshuis. De opgeleverde renders zullen effectief gebruikt worden om toekomstige bewoners een beter beeld te geven van hoe hun studio eruit zou kunnen zien.
Wat is de meerwaarde van een opdracht met een echte klant ten opzichte van een fictieve opdracht?
Een echte klant inschakelen is heel betekenisvol gebleken. De cursisten voelen zich persoonlijk verantwoordelijk voor het resultaat van hun werk en ze zijn zeer gemotiveerd in hun werk. Het verschil met fictieve opdrachten is groot. Het blijft wel spannend afwachten hoe de externe partner zal reageren op wat de cursisten hebben gepresteerd. Doordat de cursisten een goeie prestatie leveren, voel je je als docent ook wel trots op de groep en stimuleer je hen nog verder in het bereiken van een beter resultaat.
Als docent is dit best ook boeiend. Je kan niet met 100% zekerheid voorspellen hoe het gaat lopen, maar je wordt wel verplicht om met een andere bril naar je lesinhoud te kijken. Je reikt de cursisten de nodige kennis en vaardigheden aan en daarna zet je een stapje terug en coach je hen op het proces. Cursisten zullen fouten maken, maar daar steken ze net het meest van op.
Welke concrete tips zouden jullie meegeven aan collega’s die ook met een opdracht van een echte klant aan de slag zouden willen gaan?
Zorg ervoor dat de vraag van de klant zo concreet mogelijk is. Probeer een draaiboek te hanteren en sta zeker open voor alle input vanuit Syntra. De coachingsessie leek op het eerste zicht overbodig maar heeft mij achteraf gezien heel goed geholpen.
Denk luidop over de opdracht en geef de cursisten mee hoe je het zelf aan boord zou leggen, push the limits. Wij zijn zeker vragende partij voor een vervolg!
Heb je als docent interesse om een bedrijfsauthentieke opdracht in je lesinhoud te integreren? Ken je een organisatie/start-up die ervoor openstaat met een groep cursisten aan de slag te gaan? Contacteer je productmanager of mail naar docentencoach@syntrawest.be om de mogelijkheden te bespreken.