Docent aan het woord
Ik probeer zoveel mogelijk aandacht te besteden aan bepaalde attitudes en zet dit om in de praktijk.
Karl Mortier zette in september 1996 zijn eerste stappen bij Syntra West Ieper, het toenmalige Vormingsinstituut. Exact 25 jaar later kijkt hij met heel veel mooie herinneringen aan dit parcours als docent communicatie en commercieel beleid.
Het belangrijkste leerpunt uit deze 25 jaar is ongetwijfeld het inzicht en belang van levenslang leren in combinatie met een permanent oog voor vernieuwing in methodiek. Als je als docent dezelfde aanpak als 25 jaar geleden blijft hanteren, dan hou je dit niet vol. Er is permanente verandering in het brede veld. Aanpassen is de boodschap. De coronacrisis benadrukte dit keihard. Deze vernieuwing gebeurde heel vaak organisch. Je leert iets bij en je past het meteen toe. Het leslokaal is een labo.
De rode draad van de afgelopen jaren is echter de introductie van “Visualisatie” als ondersteunende methodiek.
Ik geef eerlijk toe: “ik ben geen voorstander van PowerPoint presentaties”. In de beginjaren heb ik uren voorbereid om kennis samen te vatten in mooie presentaties. Eén maal je PowerPoint af, dan dacht je dat ook je les klaar was. Een valkuil… Een goed gevulde presentatie is geen garantie voor een dynamische attractieve les.
Het moest anders. In een permanente vorming “Mindmapping” bij Syntra West, ontmoette ik Bernard Lernout. Een nieuwe wereld ging voor mij open en vanuit het credo “levenslang leren” wilde ik mij verdiepen in deze visuele tool. Dankzij Bernard heb ik ook Tony Buzan, de uitvinder van Mindmapping ontmoet. De geheimen van visueel leren opende heel wat nieuwe deuren. “Joepie, ik was visueel denker, nu de weg timmeren naar een visueel doener”.
Het cliché "Eén beeld zegt meer dan duizend woorden" werd mij eindelijk duidelijk. Het betekent dat meerdere en vaak complexe ideeën kunnen worden uitgelegd aan de hand van een beeld, die de boodschap of de essentie ervan effectiever overbrengt dan een loutere verbale beschrijving. Visuele symbolen zijn concreter dan gesproken woorden. Ik zie mezelf dan ook als een visueel verhalenverteller. En als ik deze informatie on-the-spot nog zelf uitteken en uitleg, dan wordt de les nog een stuk attractiever. Ik merk zelfs op dat cursisten ook zelf meetekenen. Een absolute win-win.
Het advies hierin is “Hou het simpel en eenvoudig”.
Hopelijk zijn jullie hiermee geïnspireerd om zelf ook creatief aan de slag te gaan!
Syntra West leidt (toekomstige) ondernemers op tot meer en beter ondernemen.
Ze doet dit niet zelf: Het zijn de docenten die hun kennis, zin voor innovatie, digitalisering en andere skills doorgeven aan de cursisten, vanuit hun eigen professionele ervaring als zelfstandige of ondernemer.
Een logische stap is dat docenten vanaf nu bij Syntra West kunnen lesgeven via het zelfstandigenstatuut of via een vennootschap. Voor SBM en Escala werken de docenten reeds jaren zo, en met succes!
Syntra West zal dit najaar elke docent die wenst over te stappen bijstaan en extra ondersteuning bieden.
Geen paniek, deze zomervakantie werkte het Moodle-team aan een nieuwe lay-out. Op zich is er niet veel veranderd, het ziet er allemaal gewoon wat frisser uit. Ben je je linker balk kwijt? Deze zit nu verstopt achter het blauw icoontje in de linkerbovenhoek. Met één klikje op het icoontje krijg je je balk terug te zien.
Bovenaan in de grijze balk vind je nu 2 extra tabbladen terug ‘hulp’ en ‘voor docenten’. Achter het tabblad hulp vind je algemene hulp terug voor alle gebruikers van het leerplatform. Achter het tabblad ‘voor docenten’ vind je de link naar SyntrAcademy terug. Heb je als docent nog geen toegang tot SyntrAcademy? Stuur dan een mailtje naar digitaal.leren@syntrawest.be.
Om te vermijden dat cursisten niet weten in welke BBB ze terecht moeten voor hun online les, zal er vanaf dit cursusjaar maar 1 BBB in elke cursus zitten. Alle docenten van diezelfde cursus zullen in dezelfde BBB dus online lesgeven. Docenten zullen geen nieuwe BBB’s meer kunnen aanmaken. Heb je als docent uitzonderlijk toch een extra BBB nodig? Dan kan je dit aanvragen bij je cursusbeleider.
Er zijn ook enkele kleine BBB verbeteringen. Algemeen gezien zouden BBB-sessies stabieler zijn dan vroeger. Daarnaast zijn er nog enkele specifieke veranderingen:
Benieuwd naar alle details? In dit filmpje geeft Kelly je graag hierover meer uitleg.
De herkenbare blauwe cirkels blijven behouden maar zijn iets moderner. Ook de Syntra’s van de andere provincies hebben hun logo geüpdatet met hun typerende kleur.
Neem hiervoor alvast een pasfoto mee. Met de docentenkaart kun je genieten van tal van voordelen en kortingen. Ook hebben we een website waar verschillende bedrijven en organisaties korting aanbieden voor onze docenten.
Dit gebouw gelegen in de Groene-poortdreef 18 in Sint-Michiels, is zowel geschikt als woonhuis als voor kantoor/praktijkruimte. Het ligt vlakbij het station van Brugge en verschillende scholengroepen.
Interesse ? Neem een kijkje op www.arnolfini.be of neem contact op via arnolfini@syntrawest.be.
Wanneer gebruik je een quiz, opdracht of forum in Moodle? Kom het te weten in de ‘Moodle gereedschapsgids voor onderwijzers en trainers’. Deze website geeft een overzicht van het pedagogisch doel per moodleactiviteit .
De eerste indruk is belangrijk. Stel jezelf voor en investeer in kennismaking met de cursisten. Creëer een aangenaam en veilig leer-en werkklimaat in je lokaal. Maak duidelijke afspraken over wat de cursisten dit jaar mogen verwachten.
Wil je nagaan welke kennis de deelnemers hebben bij aanvang van de opleiding? Maak een korte quiz of wordcloud via https://kahoot.it/, https://www.mentimeter.com/ of https://quizlet.com/nl. We kijken uit naar jouw ervaringen!
Met meer dan 1.000 docenten is er massa’s ervaring aanwezig op iedere campus! Vraag gerust eens aan jouw mededocent of je een les mag bijwonen.
Bij praktische vragen contacteer: docentencoach@syntrawest.be
De opleidingen zijn gratis. We verwachten wel je aanwezigheid bij inschrijving.