Nieuwsbrief voor de docenten van de Groep Syntra West (Portilog, Escala, SBM en Syntra West) - mei 2022

Met onze docentennieuwsbrief SYNAPS willen we driemaal per jaar contact blijven houden, elkaar motiveren en inspireren.

Voor en door docenten, zodat we als één sterk team kunnen blijven groeien.

Annelies Decuyper

Docent in de kijker

“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”?

In de kijkerAnnelies Decuyper gestart als docent in oktober 2019, in de dagopleiding kinderbegeleider baby’s en peuters in syntra west Roeselare, kiest voor een nieuwe wending in het huis. Door haar ervaring als docent en haar ervaring als coach besliste Annelies om te solliciteren als docentencoach.

Wat ik graag wil betekenen voor Syntra West met deze nieuwe functie?

Ik wil graag samen met Stefanie Bostyn op een professionele manier mijn collega’s begeleiden en helpen in hun functie. Door coaching kun je collega’s bewuster laten worden van hun eigen lesstijl en wat hier nog meer ontwikkeld kan worden. Stefanie en ik zijn zeer complimenteer in deze functie en willen dan ook graag alles uit de kan halen om onze docenten een vlotte samenwerking te bieden.
Coachend lesgeven en coachend begeleiden zorgt voor meer zelfvertrouwen en groei. Dit is niet iets dat we alleen willen doortrekken naar onze cursisten maar ook naar onze medewerkers en docenten.
Met een open blik naar mensen kijken zorgt dat mensen zelf in beweging komen en vergroot hun zelfsturend vermogen. Het nemen van verantwoordelijkheid creëert dan weer meer resultaat zonder het proces van de docent uit het oog te verliezen.

Wat ik graag wil betekenen voor onze docenten?

Het coachen van docenten zorgt al voor een plezierige start van hun loopbaan als docent. In dit proces werk ik samen met mijn collega’s aan de ondersteuning en de ontwikkeling van de docent als lesgever en onrechtstreeks ook aan hun groei binnen onze organisatie. Hierin wil ik ook onze docenten ontzorgen in elk begrip van het woord. Samenwerken zorgt niet alleen voor effectiever werken maar ook voor optimale inzet.

But what is my goal?

Om de visie van Syntra West nog meer in de kijker te zetten, levenslang leren. Om meer ons leerproces in eigen handen te nemen en een positieve groeimindset te ontwikkelen.

 

“Mensen veranderen eerder door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd.”

Cijfers

  • 600 pc en 350 laptops = 950 ICT- toestellen.
  • Wist je dat een ICT-toestel in slaapstand 10 watt verbruikt.?
  • Dit maakt samen een kostprijs van 14.250 euro verbruik in slaapstand.

Nu we dat weten zit er maar een iets op, toch? Sluit zeker alle toestellen af.

950 ICT-toestellen
10 Watt verbruik in slaapstand
14 duizend euro verbruik in slaapstand
G.R.A.M. logo

Onze werking

Wil je je cursisten graag meer motiveren? Zoek je een authentieke manier om je cursisten ondernemerschapsvaardigheden bij te brengen? Dan is het G.R.A.M. project misschien iets voor jou!

Ondernemerschap

 

 

Authentieke lesprojecten bevorderen motivatie en ondernemerschap

G.R.A.M. staat voor GrensRegioleren met de ArbeidsMarkt. Nog tot eind 2022 experimenteren Syntra West en haar projectpartner Scalda (Zeeland) met de steun van Unizo met het integreren van authentieke bedrijfschallenges in verschillende opleidingen (challenge-based learning). Wat houdt dit in? Een bedrijf uit de regio legt een probleemsituatie voor aan één of meerdere Syntra West-opleidingen. Cursisten analyseren de vraag, brainstormen en onderzoeken de haalbaarheid van een mogelijke oplossing en – in overleg met de klant – werken de oplossing uit. Afhankelijk van de opleiding en de beschikbare tijd kan een challenge worden geanalyseerd en een overeengekomen oplossing worden uitgewerkt in een paar weken of een paar maanden. Cursisten en docenten worden in dit proces ondersteund door het projectbureau en de docentencoaches.

Tot nu toe namen al de opleidingen grafisch mediavormgever, fullstack developer en bouwkundig BIM-tekenaar deel aan G.R.A.M. trajecten. De feedback vanuit cursisten én docenten is overweldigend positief. Spreek collega’s Tom Vanhoutte, Jan Becaus of Eva Micholt gerust eens aan. Of klik hier voor sfeerbeelden van de voorbije evenementen in het kader van het G.R.A.M. project.

Wil je hier meer over weten of zie je potentieel voor je eigen cursisten? Stuur een mailtje naar docentencoaches@syntrawest.be om de mogelijkheden uit te zoeken.

Jobmoment

In het nieuws

Op zoek naar een (nieuwe) uitdaging? Ons jobmoment komt er bijna aan!

Het projectbureauJobdagen, jobbeurzen,… Ze rijzen als paddenstoelen uit de grond.
Iedereen is op zoek naar het juiste talent, wij ook!
En laat een jobmoment nu net datgene zijn wat een kennismaking in een aangename sfeer toegankelijk maakt.

Donderdag 2 juni, Brugge, 16u-20u

Meer te weten komen over werken bij de groep Syntra West, als freelance docent of vaste medewerker.
Medewerkers ontmoeten en vragen afvuren.
Openstaande vacatures ontdekken en rechtstreeks solliciteren.
3 goede redenen om langs te komen, spontaan of op afspraak.
Iedereen is welkom!

Dat jij talent hebt, dat hebben we gelukkig al ontdekt.

En nu ontdekken we graag welke talenten er nog in jouw netwerk schuilen.

Deel je mee via je social media?
www.jobmoment.be

Wist je dat

Wist je dat

Wist je dat…

1

De opdracht van VLAIO en de Vlaamse Regering aan de Syntra verder reikt dan enkel lesgeven?

Ze kregen de ruime opdracht : “(toekomstige) ondernemers opleiden tot meer en beter ondernemen via een brede dienstverlening van screenen, adviseren, coachen, opleiden en begeleiden.”

2

Het oude systeem, waarbij docenten les gaven bij Syntra West met een arbeidsovereenkomst bepaalde duur, uitdovend is?

Het werd vervangen door het statuut van zelfstandige/freelancer, dat reeds jaren van toepassing is bij SBM, Escala en Portilog.

3

Elke nieuwe docent sowieso start als zelfstandige?

 

4

Intussen al meer dan 375 Syntra West docenten de overstap maakten?

Zij factureren maandelijks hun lessen als zelfstandige (al dan niet in bijberoep) of via een vennootschap.

 

Enkele voordelen als zelfstandige:

  • ­ Je kan je beroepskosten inbrengen en ze zijn duidelijker gescheiden van je privé-uitgaven.
  • ­ Het te factureren tarief ligt hoger, dus hou je financieel meer over voor de geleverde prestaties.
  • Opteer je voor het BTW-statuut, dan kan je de BTW op je aankopen recupereren.
  • De berekening van het pensioen voor zelfstandigen werkt voortaan zoals bij werknemers: op 100% van de beroepsinkomsten, voor alle pensioenvormende jaren vanaf 1 januari 2021.

Wil je meer info over de voorwaarden? Wens je over te stappen? Mail dan snel naar statuut.docenten@syntrawest.be.

Wens je begeleiding bij starten als zelfstandige (in bijberoep)? Contacteer dan Jessie Vanneuville van het startersloket van Liantis, per mail of telefonisch via 050 47 44 81.

Moodle gereedschapsgids

Tips

Tips en tricks

1

Ben je zeker dat iedereen de leerstof begrijpt?

Er is een onderscheidt tussen kennisoverdracht en kennisverwerving. Kennisoverdracht is kennis overbrengen zonder dat de ontvanger het echt wel begrijpt. Terwijl kennisverwerving zorgt dat de ontvanger het niet alleen bewust begrijpt maar ook de kennis kan doorleven.

Hieronder vind je 2 technieken terug om dit at te toetsen:

  1. Samenvatting in de les: Geef de laatste minuut van je les aan een cursist. Hij of zij probeert de les samen te vatten in 3 belangrijke punten.
  2. Quiz, altijd leuk.

2

Wat is de essentie van ‘coachend lesgeven’?

Coachend lesgeven is zo lesgeven dat cursisten van binnenuit in beweging komen, dat ze dichter bij hun motivatie, eigenheid en zelfsturend vermogen staan en kunnen verder groeien.
De kunst van het coachend lesgeven heeft te maken met het onbelast kunnen doorzien van het gedrag van je cursisten.
Wat willen ze, wat belemmert ze, waarom is dat, wat speelt er onder het gedrag. En wat staat de cursist dus te doen en wat staat jou als docent in het licht daarvan weer te doen.

3

Wist je dat er geen ideale klasopstelling bestaat?

De ideale klasopstelling hangt af van wat je wil bereiken bij je cursisten. Concentratie, samenwerking in kleine groepjes of gewoon minder getetter. Denk aan je doelstellingen en aan de dynamiek van de klas, dan pas komt klasopstelling. En elke opstelling heeft voor- en nadelen. We lijsten ze even voor je op.

Rijen

  • Voordeel: cursisten kunnen goed en ergonomisch naar het bord kijken. Je hebt een goed zicht op de cursisten vooraan, geschikt voor frontaal onderwijs én individueel werk.
  • Valkuil: niet de meest geschikte opstelling voor actieve werkvormen en creatieve aanpak. cursisten achteraan ontsnappen aan je aandacht en je stapt niet altijd gemakkelijk tot bij alle leerlingen.

Vorm

  • Voordeel: ideaal voor meer interactie en discussie, je kan elke leerling goed zien en snel helpen. De U-vorm biedt meer kansen om samen te leren.
  • Valkuil: niet zo geschikt voor grote klassen, stille leerlingen of om te differentiëren. Minder geschikt voor frontaal onderwijs: de leerlingen aan de kant kunnen het bord niet zo goed en ergonomisch zien.

Syntracademy

Syntracademy

Opleidingen voorjaar 2022

Bij praktische vragen contacteer: docentencoach@syntrawest.be

De opleidingen zijn gratis. We verwachten wel je aanwezigheid bij inschrijving.