Het doel van het project Avenirs is om Franse en West-Vlaamse ambachtelijke bakkers en patissiers te helpen hun marktaandeel te behouden en te versterken door middel van innovatie met producten met een gezondheidsvoordeel. Zelfstandige bakkers en patissiers in Frankrijk en België zien hun marktaandeel dalen ten opzichte van ketens en warenhuizen, terwijl ook de verwachtingen van de steeds veeleisendere consument voor gezonde kwaliteitsproducten verhoogt. Avenirs biedt een oplossing bestaande uit drie fases.
- In de eerste fase ontwikkelen voedingstechnologen een nieuw productgamma dat inspeelt op de verwachtingen van moderne consumenten. Dit productgamma werd twee jaar lang getest en verfijnd door middel van labotests, smaaktesten en focusgroepen.
- In de tweede fase krijgen 80 ambachtelijke bakkers, waarvan 50 uit Noord-Frankrijk en 30 uit West-Vlaanderen, een professionele vorming. Tijdens de Masterclass Brood & Banket ontdekken ze het nieuwe productgamma en kregen ze in diverse werkateliers uitgebreide technische en commerciële informatie, inclusief richtlijnen voor voedselveiligheid en nutritionele waardes. Bovendien ontvangen de bakkers individuele coaching in hun eigen bakkerij en winkel.
- In de derde en laatste fase werd het nieuwe productgamma onder het merk ‘Da mag!’ in Vlaanderen en Un Grain de Plaisir in Noord-Frankrijk, gelanceerd in de ambachtelijke bakkerijen. Dit merk benadrukt dat ambachtelijke lekkernijen voor iedereen toegankelijk zijn: van tieners tot senioren, en van actieve sporters tot drukke gezinnen. Het merk moedigt consumenten aan om opnieuw bewust te kiezen voor de ambachtelijke bakker.
Belangrijke partners in dit project zijn Syntra West, Chambres de Commerce Alimentaire (FR), POM WVL en Unilasalle (FR). Waar de Franse partners instonden voor de productontwikkeling, stonden Syntra en POM West-Vlaanderen in voor de vorming en opleiding van de bakkers via de Masterclass Brood en Banket en communicatieacties aan Vlaamse zijde.