Commercieel afgevaardigde
Als vertrouwd adviseur de klant met raad en daad bijstaan
- Startdatum niet gekend
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
Introductie
De opleiding duurt 1 jaar met 2 lesmomenten op donderdag van 18u30 tot 22u en op zaterdagmorgen van 8u30 tot 12u.
Omschrijving
Als commercieel afgevaardigde ben je resultaatgericht, sterk in communicatie en heb je inzicht in de markt. Je bent tevens de link tussen de klant en de organisatie die je vertegenwoordigt. Je treedt op als adviseur die de klant de juiste verkoopondersteuning biedt om tot een win-winsituatie te komen.
Je helpt mee de commerciële strategie van je organisatie te bepalen en een commercieel actieplan op te maken. Ook nieuwe klanten werven en prospecteren behoort tot je takenpakket maar de nadruk ligt vaak ook op relatiebeheer en het uitdiepen van die klantenrelatie.
Tijdens deze praktijkgerichte opleiding komen al deze vaardigheden aan bod en professionaliseer je je verder in het volledige commerciële gebeuren.
Deze opleiding is gegarandeerd de start van een mooie carrière gezien commercieel afgevaardigde ook een knelpuntberoep is.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Je ambieert een job als commercieel afgevaardigde.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
Modules:
- Algemene communicatie: sociale vaardigheden, assertiviteit en zelfkennis (28u)
- Sociale vaardigheden
- Assertiviteit
- Zelfkennis
- Commerciële communicatie en offerte opmaak (20u)
- Klantgericht schrijven
- Zakelijke etiquette
- E-mailetiquette
- Klantvriendelijk telefoneren
- Debiteurenbeheer
- Klachtenbehandeling
- Offertes opmaken
- Contractrecht
- Beheer klantenportefeuille en prospectie (24u)
- Beheer klantenbestand
- Inzicht klantenportefeuille- categorieën van klanten
- Marktonderzoek- klantencapaciteit
- Opmaken prospectieplan
- Routeplanning opstellen
- Prospectieverkoopgesprek voeren
- Resultaten meten
- Beursverkoop
- Markt in kaart brengen en data-analyse (24u)
- De 5 p's
- Segmentering van de markt
- Positionering
- Inzicht in marketingstrategie
- Analysemodellen
- Data-analyse
- Accountmanagement (32u)
- Commerciële strategie bepalen
- Commercieel actieplan opmaken
- KPI’s bepalen en toepassen
- Rapporteringstechnieken
- Evaluatie en analyse van het accountplan
- Verkoopbevorderingstechnieken
- Het verkoopgesprek in B2B omgeving (40u)
- Klantentypologieën
- Fasen van verkoopgesprek
- Verkooptechnieken
- Overtuigingstechnieken
- Onderhandelingstechnieken
- Sellogram
- Omgaan met weerstand
- Afsluittechnieken
- Stressmanagement
- After sales
- Commercieel presenteren (20u)
- Analyse van de doelgroep
- Bepalen structuur van de presentatie
- Content bepalen
- Tools om presentaties te maken
- Storytelling
- Visualisatie versterken
- Presenteren van cijfers
- Salespitch
- Eindproef commercieel afgevaardigde
Bijkomende info
De syllabi worden digitaal ter beschikking gesteld op het online cursistenplatform. Je kunt deze uitprinten of je brengt een laptop mee naar de theorieles.
Getuigschrift
Wie deze opleiding met succes beëindigt, ontvangt een getuigschrift 'Commercieel afgevaardigde' erkend door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen
Het getuigschrift wordt toegekend aan deelnemers die regelmatig de lessen bijwonen, slagen voor de examens die afgenomen worden van de verschillende vakken en het eindwerk maken en met succes verdedigen voor een jury.
Wil je meer weten?
Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?
Contacteer onze Productmanager
Kelly Bultynck