#110105
#Opleiding #Multimedia

Webshop ondernemer

Omschrijving

E-commerce of verkoop via het internet zit in de lift. Zaakvoerder of starter, ook jij kunt snel en doeltreffend een business uitbouwen op het web. Het succes van een online-onderneming hangt af van een goed doordachte strategie en de juiste implementatie hiervan. Of het nu gaat over grootschalige projecten of individuele initiatieven, Syntra West zet je op weg. Zo speel je optimaal in op de groeiende tendens van online-verkoop. Op het einde van deze opleiding op eind januari 2019 heb je jouw eigen projectplan uitgewerkt van concept tot webshop.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze training richt zich naar:

  • De startende ondernemer die een webwinkel wil opstarten.
  • Ondernemers die hun bestaand businessmodel willen aanpassen voor e-commerce. Bv. de lingeriewinkel die met een eigen webshop wil starten. Of een ontwerper van juwelen die een ruimere doelgroep wenst te bereiken voor zijn unieke creaties. Enz ...

Deze cursus mag je volgen met een minimum leeftijd van 18 jaar of als je voldaan hebt aan de leerplicht.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist.

Bijkomende info

Tijdens de klassikale sessies wordt op jouw eigen laptop gewerkt.

Methodologie

Deze vorming wordt voor een groep van maximum 15 personen georganiseerd en wil de deelnemers op een praktische en ondernemende wijze ondersteunen in het starten van een succesvolle webshop. Het leeruitgangspunt, de voorkennis en de ondernemersdoelstellingen worden bij aanvang van iedere deelnemer in kaart gebracht in functie van permanente terugkoppeling tijdens het individuele leerproces. De opleiding voorziet in praktijkgericht contact- en afstandsleren op maat van het eigen ondernemersidee en biedt individuele en klassikale begeleiding om jouw internetzaak succesvol te lanceren. Het leertraject bestaat uit 24 klassikale groepsessies, tussentijdse individuele coaching, afstandsleren en thuisopdrachten.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Op het einde van dit opleidingstraject beschik je over een operationele Lightspeed webshop, afgestemd op jouw e-businessplan en 100% klaar om (ook) via het web jouw verkoopprocessen te ondersteunen.

Programma

Stap 1: Rondgang in de e-commerce (klassikale groepsessies)

Nadat de flow van het traject wordt geschetst, ervaar je tijdens vier inspirerende sessies de mogelijkheden van e-commerce rond deze thema's:

  • E-commerce vandaag en morgen
  • Marketing en internetverkoop
  • Online business modeling
  • Winkelen in de cloud

Deze sessies dienen als voedingsbodem om jouw idee te concretiseren.

Stap 2: Competentie- en ideescan (thuisopdracht met coaching)

  • Thuisopdracht: Via een online competentie- en ideescan sta je stil bij de concrete oplossingen die je via e-commerce wilt bieden.
  • Hierin wordt ook je huidige kennis van het internet en sociale media onder de loep genomen. Dit helpt jou en jouw coach om realistische doelen en verwachtingen te stellen in de verdere uitbouw van je e-business- project- en promotieplan.
  • Competentieadvies en ideecoaching

Met de thuisopdracht als insteek zal tijdens een individueel gesprek de verdere uitruilmogelijkheden besproken worden.

Stap 3: Opmaken van jouw e-businessmodel (thuisopdracht met coaching)

Je vormt een concrete strategie. Tijdens dit zelfstandig werk stel je jezelf deze vragen:

  • Wat is mijn businessmodel?
  • Wat ga ik doen?
  • Voor wie?
  • Hoe ga ik reclame maken?
  • Hoe ga ik eraan verdienen?
  • Welke waarde lever ik aan de klant?
  • Voor welke waarde is de klant echt bereid te betalen?
  • Welke zijn de kernactiviteiten?
  • Kiezen wat je niet gaat doen

Tijdens de presentatie wordt het e-business- en strategieplan besproken en beoordeeld door de coach.

Hierbij wordt zowel aandacht geschonken aan de inhoud (70 punten) als de presentatie (30 punten).

Stap 4: Opmaken van jouw projectplan (thuisopdracht met coaching)

Vier opdrachten vormen de volgende stap in het proces:

  • Opdracht 1 (40 punten): De cursist schetst een wireframe voor de website, blog of webwinkel.
  • Opdracht 2 (10 punten): De cursist beschrijft de plus- en minpunten van de gekozen methodiek in de context van het eigen project.
  • Opdracht 3 (30 punten): De cursist verantwoordt de keuze van de betalingskanalen en licht de toepassing van minstens twee juridische aspecten in zijn of haar webwinkel toe.
  • Opdracht 4 (20 punten): De cursist beschrijft hoe hij of zij de logistieke organisatie, verzending, .... zal aanpakken.

Tijdens een verdediging wordt het projectplan besproken met en beoordeeld door de coach.

Stap 5: Opmaken van jouw marketingsplan (thuisopdracht met coaching)

De marketing rond je e-shop vormt een belangrijke succesfactor. Via drie opdrachten sta je hier ruimschoots bij stil en linken naar het eerder gemaakte e-businessplan:

  • Opdracht 1 (15 punten): Elke deelnemers onderneemt de nodige acties om alle administratieve formaliteiten voor de start van een internetzaak af te ronden en koopt de definitieve domeinnaam of -namen voor de website, blog en/of webwinkel aan.
  • Opdracht 2 (15 punten): Iedere deelnemers voltooit de activatie van zijn of haar relevante sociale media-kanalen en vult hierbij de geleerde basisinstellingen en backlinks correct in of aan.
  • Opdracht 3 (70 punten): Iedere deelnemer dient tegen het einde van deze module zijn of haar online e-marketingplan in. Dit plan vermeldt duidelijk alle externe marketingpartners en stelt meetbare marketingobjectieven voorop.

Tijdens een verdediging wordt het marketingsplan besproken met en beoordeeld door de coach.

Stap 6: Procesbegeleiding voor jouw webshop (klassikale groepsessies)

Deelnemen aan deze module is pas mogelijk na het succesvol afronden van stap 1 tot 5.

De eerder verworven kennis en projectvoorbereidingen worden in de praktijk toegepast voor de online (co-)creatie van de eigen webshop.

  • Bouwen van de site via Lightspeed (12 sessies)
    • Creatie en optimalisatie van tekst- en beeldcontent
    • Toelichten van de functionaliteiten
  • Online gebruikerstest (2 sessies)
  • Voorbereiding projectpresentatie (1 sessie)
  • Projectbegeleiding (7 sessies)
  • Groepsadviezen en individuele suggesties om het webshop-project succesvol uit te voeren gerichte vragen stellen aan de procesbegeleider in functie van de optimalisatie van het webshop-project

Stap 7: Jouw webshop online

Je presenteert de uiteindelijke realisatie van het project.

2011-105-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Tijdens deze opleiding wordt het platform van Lightspeed gebruikt. Het gebruik van een Advanced-pakket (twv 1068 Euro) is voor 1 jaar inbegrepen in de opleidingsprijs. Meer info: https://www.lightspeedhq.be/.

2011-105-2-OmschrijvingDocent-2.jpg

Becommerce is de Belgische vereniging van de bedrijven actief in verkoop op afstand, via internet, en dus alle vormen van e-commerce. Dankzij bewustmaking, informatie, promotie, de certificatie van e-commerce websites door middel van het Becommerce Kwaliteitslabel en een eigen gedragscode, wil Becommerce bouwen aan de groei van de sector en de versterking van het consumentenvertrouwen in kopen op afstand.

2011-105-2-OmschrijvingDocent-3.jpg