#050454
#Opleiding #Kunst en ambacht

Glazenier


Leer de métier van echte ambachtsmensen

Omschrijving

Gefascineerd door glasramen in kerken en huizen, het prachtige spel van licht die de ramen tot z'n volste recht laat komen?

Als glazenier maak je glasobjecten die als ruit in een gebouw kunnen worden geplaatst.

Glas-in-lood is één van de oudste kunstambachten. Het vervaardigen van een gebrandschilderd glas is de laatste 1000 jaar nauwelijks veranderd en gebeurt nu nog steeds op traditionele wijze.

In deze opleiding leer je de métier aan van echte ambachtsmensen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze 3-jarige beroepsopleiding richt zich tot personen die als zelfstandige tewerkgesteld zijn in de sector of personen die zich beroepshalve wensen te heroriënteren in de kunstambachtelijke sector.

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Men leert er verschillende glassoorten en types loodprofielen te snijden en samenstellen van een glas-in-lood-raam.

Veilig en efficiënt gebruik van de glasverven en de mediums, bewerken van het glas (zandstralen, brandschilderen, ontkleuren, ...).

In de lessen 'Toegepaste kunstgeschiedenis' krijgt men het nodige inzicht in historische en hedendaagse glaskunst en verwerft men een kunstkritische beoordeling.

glas-glazenier-glasbewerker-gl-1-1_2005-454.jpg
glas-glazenier-glasbewerker-gl-1-3_2005-454.jpg
glas-glazenier-glasbewerker-gl-1-2_2005-454.jpg

Programma

  • Materialenkennis
    • Glassoorten en loodprofielen
    • Glasverven en typische eigenschappen
    • Atelierinrichting: materiaal en benodigdheden
  • Compositie
    • Verticale, horizontale en diagonale beweging: ook vrije oefeningen
    • Dominante lijnen
  • Sjabloneren
    • Techniek sjablonen snijden
  • Glassnijden
    • Techniek glassnijden
  • Glas in lood
    • Monteren
    • Assembleren
    • Solderen
  • Mastiekeren
    • Waterdicht maken van de assemblage
  • Contourverf
    • Schilderen van kalligrafische teksten
  • Zandstralen en graveren
    • Maken van een werktekening
    • Aanbrengen van folie en uitsnijden
    • Zandstralen en graveren
  • Praktijkopdrachten
  • Kostprijsberekening
  • Kunstgeschiedenis

Cursusmateriaal

Wat meebrengen naar de 1e les? (alles liefst met een kenteken)

  • Schort
  • Hamer (meebrengen wat je hebt)
  • Nagels (lengte min 4 cm) met platte kop
  • Tangen  (breng mee wat  je thuis voorradig hebt) : kniptang, gruistang, afbreektang
  • Rolmeter
  • Kapot stuk plooimeter of houten plat stokje om loodvleugels open te zetten
  • Glassnijder (als je die al hebt)
  • Werkkoffer
  • Veiligheidsbril voor het slijpen van glas
  • Veiligheidshandschoenen om grote glasstukken te kunnen dragen
  • Zwarte fijne stift om op glas of plexi te kunnen schrijven
  • Gekleurd glas/speciale profielen in functie van het ontwerpen

Grondstoffen

Inbegrepen in het inschrijvingsgeld in functie van de opdrachten in de lessen:

  • alle loodprofielen
  • vensterglas (floatglas) en spiegelglas
  • tinsoldeer
  • kalkpapier en kalibreerpapier (mallenpapier)
  • oleïne, lijnolie, krijtwit en seccatief
2005-454-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Sinds ik mijn universitaire studies in wiskunde en informatica beëindigd heb, is er geen enkel jaar meer voorbij gegaan zonder avondschool te volgen. Ik wou steeds blijven studeren, blijven bijleren, blijven nieuwe dingen ontdekken.

In het begin was het meestal nog het zogenaamde 'hersenwerk', studies gaande van Commerciële Organisatie en Elektronica, tot talen (Spaans, Zweeds en Duits).

Gaandeweg voelde ik echter steeds meer de noodzaak opkomen om ook creatiever bezig te zijn, om de balans tussen het verstandelijke, analytische denkwerk enerzijds, en het intuïtieve, gevoelsmatige, beeldende handwerk anderzijds, zeg maar de linker- en rechter hersenhelft, beter in evenwicht te kunnen houden; als een creatieve uitlaatklep tegenover mijn fulltime IT-job, waarin ik dagelijks urenlang, vaak gefrustreerd of gestresseerd, vóór die computer mijn hersenen moet laten werken.

Op reis naar andere culturen werd ik steeds meer aangetrokken en gefascineerd door het meer ambachtelijke werk, back-to-the-basics, de drang naar het eenvoudigere leven, als tegengewicht tegen steeds bezig te moeten zijn met de nieuwste IT technologieën. Ik kwam dan ook vaak terug thuis met kleine keramieken aandenkens.

Ik begon hier en daar al eens een workshop mee te pikken, bv. in het pottenbakken of het vilten of zo.

En zo ben ik iets meer dan 13 jaar geleden, na een paar losse workshops pottenbakken elders, bij Syntra aanbeland.

Alles begon hier voor mij met de 3-jarige opleiding tot pottenbakker. Ik ontdekte al gauw dat pottenbakken aan de draaischijf slechts één van de vele technieken was om met klei te werken, en ik wou ook al die andere boetseertechieken leren kennen, en met klei bezig blijven. Dus volgde ik daarna ook de 3-jarige opleiding tot keramist.

Tijdens die 6 klei-jaren passeerde ik wel eens in de naburige glasateliers, en ik kreeg ook interesse in het werken met glas: ik volgde een paar jaar warmglastechnieken (glas fusen en slumpen, en ook vormsmelten), en ging dan over naar de 2-jarige opleiding tot glasblazer. Uiteindelijk ben ik ook in het laatste lokaal van de klei- en glasateliers beland, in de 3-jarige opleiding tot glazenier, waar ik vorig jaar afstudeerde.

Tussendoor, tijdens mijn opleiding tot glazenier, behaalde ik bij Syntra ook nog mijn diploma bedrijfsbeheer, als een soort van plan B voor het geval het helemaal fout zou gaan met alle herstructureringen in mijn IT-job.

Ondertussen kan ik mij geen leven meer voorstellen zonder creativiteit en ambacht; die kriebels en die passie gaan wellicht nooit meer weg.

Bij Syntra blijf ik nu nog even hangen in de opleiding tot kunstsmid. Wie weet, kan ik op termijn ook mijn eigen frames maken voor glassculpturen...

Maar ik blijf ook allerhande workshops en masterclasses volgen, en ik ben dit jaar ook gestart met glaskunst aan de kunstacademie, iets dichter bij huis.

Ik wil vooral mijn uit de hand gelopen hobby of passie voor keramiek en porselein en glas steeds meer gaan combineren. Elk van die materialen heeft zijn eigen karakteristieken, vraagt een grote verscheidenheid aan technieken, maar heeft ook zijn eigen beperkingen, en de materialen zijn onderling niet altijd even verenigbaar of compatibel in de oven. Ik vind het dus vaak een mooie uitdaging om die materialen toch op een bepaalde manier samen te brengen tot één geheel.

Dat is ook wat ik vorig jaar voor een stuk wou bereiken met mijn eindwerk: we kregen de opdracht om een voorzet-glasraam te creëren waarin meerdere van de aangeleerde glazenierstechnieken verwerkt zaten. Ik besloot een 2-delig glasraam te maken om vóór mijn porte-fenêtre te plaatsen, voor het ontwerp deels geïnspireerd op een aantal werken van Johannes Schreiter. Het zou zeker groot genoeg zijn om een aantal glastechnieken in kwijt te kunnen, zoals werken

  • met gefusede stukken glas,
  • met glasnoedels en glasconfetti,
  • met glaskorrels en glaspoeders,
  • met grisailles en glasverf,
  • met zelfgemaakt ijsbloemglas,
  • met gekleurd glas en transparant structuurglas,
  • met etspasta en zandstraaltechnieken.

Ja, dat zit allemaal in dit ene werk...

Ik wou een evenwicht proberen vinden tussen mijn oranje kleurenpalet en genoeg transparant glas om toch nog voldoende lichtinval in huis te blijven hebben .

Maar voor mezelf wou ik de ambitie nog iets hoger leggen, want ik wou het glas ook nog gaan combineren met uitgerolde en op maat gesneden gebakken en geglazuurde porseleinplaten waarop ik een structuurlaagje aangebracht had, zodat de translucentie van het porselein en de transparantie van het glas samen in één werk tot hun recht konden komen.

Het werd hoog tijd voor mij dat een paar van de verschillende disciplines die ik mij de afgelopen jaren eigen heb gemaakt, eens verenigd werden in één werk. Het heeft mij heel veel uren geëxperimenteer en heel wat uitdagingen gekost om te komen tot mijn eindresultaat, maar uiteindelijk heeft het mij vooral ook heel veel creatief plezier en energie opgeleverd.

Ik blijf nu doorgaan in mijn zoektocht om de fantastische fascinerende materialen porselein en glas in 3-dimensionale objecten samen te brengen.