Hotelhouder - Hotelmanagement
Het management van een hotelbedrijf met focus op beleidskennis, commercieel inzicht en rendementscontrole
- Vanaf 14-01-2025
- Brugge
- 5 sessie(s)
- 998,25 incl. BTW
Introductie
Een hotelbedrijf managen gesteund op beleidskennis, commercieel inzicht en permanente rendementscontrole!
Unieke opleiding in Vlaanderen 1 dag per week op woensdag van 9 tot 17u in campus Brugge!
Vraag meer info!
We kunnen je steeds opbellen voor persoonlijke toelichting van het traject.
Contacteer opleidingsmanager Lissa Van Hecke via mail lissa.vanhecke@syntrawest.be of tel 078 353 653.
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Na deze opleiding kent men de diverse aspecten van het management in de verblijfssector.
Omschrijving
Het leiden en beheren van een hotel of een verblijfsaccommodatie is niet louter een zaak van toewijding, vriendelijkheid en gastheerschap. Het steunt in toenemende mate op degelijke beleidskennis en commercieel inzicht. Het aanzienlijke startkapitaal en de exploitatiekosten eisen een goed management met permanente rendementscontrole.
De cursus hotelhouder komt tegemoet aan deze reële nood aan opleiding in het management van een hotelbedrijf.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
- Personen die een leidinggevende functie binnen een hotel ambiëren
- Medewerkers in een hotel die graag zouden doorgroeien naar een leidinggevende functie
- Personen met een vooropleiding in hotel/horeca/onthaal/toerisme die de overstap willen maken naar een leidinggevende functie binnen een hotel
- Opvolgers die de uitbating van het familiehotel wensen verder te zetten
- Personen die een bestaand hotel wensen over te nemen
- Personen die een hotel wensen op te starten
We richten ons in eerste instantie op het beheren van een hotel, maar iemand die het beheer van een (aanverwant) logiesverstrekkend bedrijf voor ogen heeft (camping, vakantiepark) kan ook terecht in dit traject aangezien de "logies- en onthaalaspecten" vergelijkbaar zijn en er veel aandacht besteed wordt aan het "managen" (plannen, leidinggeven, bijsturen, ...).
Het gaat om een officiële opleiding met een opgelegd curriculum en een aantal te verwerven competenties. Wie slaagt ontvangt een diploma of getuigschrift, erkend door de Vlaamse overheid. Personen die de opleiding volgen uit interesse zijn welkom, maar dienen dezelfde competenties te verwerven om door te gaan naar de volgende modules (dat betekent: deelname & slagen voor alle modules & examens).
Voorkennis
Een basis computerkennis en tekstverwerking (Word, Powerpoint, etc.) en daarbij dus ook toegang tot een computer is aan te raden, aangezien we verwachten dat je in het kader van evaluaties en examens eens een verslag opstelt, een bedrijfsbezoek beschrijft, je stageverslag of eindwerk indient of een presentatie maakt.
Toelatingsvoorwaarden
Iedereen die een diploma hoger secundair onderwijs heeft (ASO, TSO (handel of 7de jaar BSO)) kan met deze opleiding starten. Wie geen diploma hoger secundair onderwijs heeft, kan via een speciale procedure toegelaten worden.
Als noodzakelijke voorkennis worden de basis ICT-vaardigheden en goede communicatieve vaardigheden verondersteld. (mondelinge en schriftelijke zakelijke communicatie en omgaan met gasten/klanten).
Methodologie
Theorie- en praktijklessen kunnen worden aangevuld met e-learnings. Er is steeds terugkoppeling van de e-learnings tijdens de fysieke lessen. Een basis computerkennis en toegang tot een computer voor onze digitale platformen is daarom sterk aangeraden.
Ook de theorielessen pakken we zoveel als mogelijk interactief aan: het is goed mogelijk dat de docent tijdens de les een (groeps)opdracht, quiz of dergelijke voorziet.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
Volgende leidinggevende functies worden onderscheiden in de opleiding Hotelmanagement-Hotelhouder:
- Het operationeel management bestaat voornamelijk uit de dagelijkse verantwoordelijkheid over een afdeling zoals de front office en hotelhuishouding, het respecteren van het budget voor de verschillende diensten, het behalen van vooropgestelde resultaten en het dagelijks aansturen van (een team van) medewerkers.
- Het tactisch management gaat verder dan de dagelijkse gang van zaken waarbij je ook (mede)verantwoordelijk wordt voor het rendement van het hotel: het opvolgen en eventueel bijsturen van een commercieel plan voor optimale kamerbezetting, het opvolgen van het budget voor de verschillende afdelingen, het motiveren van de medewerkers, ...
- Het strategisch management behoort toe aan de uitbater/eigenaar zelf en bestaat uit het bepalen van de strategie van het hotel, het aanwerven en ontslaan van het personeel, het opmaken van een kwaliteits-, commercieel- en financieel plan voor het hotel, ...
Deze 3 rollen vinden we terug in de modules van het opleidingsprogramma:
Module 1: Markt & Klant
- Toerisme sector in de regio/Vlaanderen/België
- Logiesdecreet en aanverwante wetgeving
- doelgroepen Toerisme
- marktanalyse
Module 2: Front office voor logies
- Gastenservice
- reservaties
- inchecken & uitchecken
Module 3: Ontbijt voor logies
- Diverse ontbijtmenu's
- presentatie en opmaak
- kwaliteitsbewaking en inkoop
- kooktechnieken voor ontbijtgerechten
- speciale diëten en allergieën
- gastvrijheid & klantenservice
- efficiëntie en tijdsbeheer
- seizoensgebonden en lokale ingrediënten
- menu-engineering & prijsstelling
- feedback & verbetering
Module 4: Housekeeping voor logies
- Duurzaamheid & milieubewustzijn
- hygiënenormen en veiligheid
- planning & time management
- klachtenbeheer
Module 5: Financieel beheer voor logies
- Inleiding tot financieel beheer
- budgettering en forecasting
- financiële rapportage
- kostenbeheer
- belastingen en wettelijke vereisten
- financiële software & technologie
- financiële strategieën en groei
Module 6: Commercieel beheer voor logies
- Belang van commercieel beheer
- online & offline marketing
- prijsbepaling en waardereceptie
- effectief reserveringsbeheer
- gastvrijheid & servicekwaliteit
- partnership & samenwerking
- analyse van prestaties en continue verbetering
- klachtenwerking
Module 7: Operationeel beheer voor logies
- Gastenservice
- reserverings- en receptiemanagement
- voedsel- & drankbeheer
- Financieel beheer
- veiligheid & beveiliging
- Evenementenmanagement
- Technologie & systemen
Module 8: Faciliteitenbeheer voor logies
- Onderhoud van gebouwen en infrastructuur
- schoonmaakdiensten
- beheer & voorzieningen van apparatuur
- energiebeheer
- veiligheid & beveiliging
- milieubeheer
- compliance & regelgeving
Module 9: Hotel- & Personeelsbeheer
- werving & selectie
- training & ontwikkeling van personeelsleden
- werkroosterplannng
- motivatie & teambuilding
- beoordeeling & feedback (coaching)
- arbeidsrelaties
- veiligheid & gezondheid op de werkvloer
Eindproef - eindverdediging
(*) het programma 'Hotelmanagement-Hotelhouder' werd volledig vernieuwd en geactualiseerd. Kleine wijzigingen in inhoud en totaal aantal uren kunnen zich nog voordoen.
Je ontvangt een lessenrooster voor het volledige cursusjaar bij aanvang van de opleiding. Lessenroosters zijn niet-bindend.
Omdat wij zo veel mogelijk werken met mensen uit de praktijk kunnen wijzigingen zich voordoen. We doen er alles aan om dit te vermijden doch kunnen dit nooit volledig uitsluiten.
Een cursusjaar loopt tot 30/06. Hou hier a.u.b. rekening mee.
Indien voor jou of jouw gekozen opleiding van toepassing, kunnen opdrachten, inhaallessen, (praktijk-)stages, eindproeven (c-proef) en herexamens tot uiterlijk 30/09 ingericht worden.
Bijkomende info
Onze campus in Brugge is ideaal bereikbaar met het openbaar vervoer (Station Brugge): in minder dan 10 minuten van het perron in onze gebouwen!
De prijs vermeld op de website is de prijs voor de volledige opleiding die van start gaat in januari 2025 en zal eindigen in voorjaar 2026.
In het inschrijvingsgeld zitten alle lessen inbegrepen, met toegang tot het digitale platform waar cursusteksten, presentaties, interactief forum, etc. beschikbaar zijn voor de cursisten.
Cursussen en presentaties worden niet uitgeprint voorzien door Syntra West, tenzij uitdrukkelijk vermeld (bijvoorbeeld in geval van een handboek inbegrepen in de prijs).
Getuigschrift
Na het volgen van alle modules van het traject en deelname en slagen voor de eindproef ontvangt u een getuigschrift 'Hotelhouder' erkend door de Vlaamse overheid.
Locaties en data
Planning
di (14/01/2025) | 09:00 - 12:30 |
di (21/01/2025) | 09:00 - 12:30 |
di (21/01/2025) | 13:00 - 16:30 |
di (28/01/2025) | 09:00 - 12:30 |
di (28/01/2025) | 13:00 - 16:30 |
Duur
di 14-01-2025 t.e.m. di 28-01-2025ADRES
- Syntra West Brugge
- Spoorwegstraat 14
- 8200 Brugge Bekijk op Google Maps
Wil je meer weten?
Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?
Contacteer onze Productmanager
Lissa Van Hecke