#160331
#Opleiding #Financieel Beleid

Telefonisch incasso van klantenvorderingen

Omschrijving

Deze opleiding vertrekt vanuit de benadering dat ook de niet-betalende klant een klant blijft en dus op een doortastende doch tactvolle manier moet benaderd worden met het oog op zijn betalingsverplichting. Hierbij wordt aan debiteurenbeheerders/credit controllers bijgebracht hoe men via telefonische communicatie de oorzaken van niet-betaling kan inschatten. Betreft het een tijdelijk of onvoorzien betalingsprobleem of is er meer aan de hand... ? Gepast communiceren bespoedigt de invordering !

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Iedereen die beroepshalve met telefonisch incasso te maken heeft.

Bijkomende info

Het programma komt in aanmerking voor 3 uren permanente vorming bij IAB, BIBF of IBR.

Programma

Basisprincipes van telefonisch debiteurenbeheer

  • Persoonlijke benadering
  • Totalitiet
  • Snelheid
  • Volhouding
  • Behoud van geloofwaardigheid
  • Escalatie
  • Juiste aanpak

Telefonische aanmaning

  • Te vermijden fouten
  • Checklist voor een efficiënt incassogesprek
  • Essentiële vaardigheden
  • Telefoongesprekken
  • Type wanbetalers

Communicatietechnieken

  • Actief luisteren
  • De juiste vraagstelling
  • Telefonische tegenwerpingen

Christian Ellebaut is zaakvoerder van 2 Level Up. Hij legt zich als consultant en docent debiteurenbeheer reeds jaren toe op op de praktische implementatie en optimalisatie van debiteurenbeheer in KMO's.