(Telefonisch) innen van vorderingen

Effectieve communicatie houdt jouw bedrijf gezond én jouw klanten tevreden!
  • icon Najaar 2024
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Najaar 2024
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

Het telefonisch opvolgen van klanten is en blijft een belangrijk onderdeel van een goed en professioneel debiteurenbeheer. Als klanten het gevoel hebben dat ze opgevolgd worden, dan verloopt het innen van facturen vlotter en betalen ze ook vaker spontaan.

In deze opleiding leer je op een effectieve en constructieve manier communiceren. Je leert het evenwicht te vinden tussen enerzijds het commerciële, en anderzijds het financiële belang van jouw onderneming.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

Deze opleiding is een vaardigheidstraining. Een boost voor jouw communicatie- en overtuigingskills.

Omschrijving

Tijdens deze training versterkt je jouw communicatieve en onderhandelingsvaardigheden. Dit leidt onvermijdelijk tot:

  • een lager openstaand klantensaldo
  • een lagere DSO
  • een verbeterde cashpositie
  • EN TEVREDEN KLANTEN

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich tot alle medewerkers die in contact komen met klanten;

en meer specifiek tot credit controller, credit collector, AR accountants, credit managers, …

Kortom voor iedereen die hun persoonlijke effectiviteit willen verhogen bij het telefonisch innen van vorderingen.

Methodologie

Bij deze opleiding wordt uitgegaan van reëele en herkenbare situaties. Praktische cases worden afgewisseld met diverse reactieoefeningen. Voor een maximale leerervaring wordt het aantal deelnemers beperkt!

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Inleiding:
    • Belang van goede taakuitvoering voor imago en rendabiliteit/werkingsmiddelen
    • Redenen waarom klanten niet betalen en verschillen in aanpak
    • De belangrijkste invorderingsprincipes ( geloofwaardigheid, volharding, escalatie, persoonlijke aanpak)
    • Het wettelijk kader
    • Ethisch verantwoord invorderen
  • Telefonisch invorderen, hoe doe je dat?  
    • Inhoudelijk (de diverse stappen)  
    • Vormelijk (stem, correct taalgebruik, juiste vragen juist stellen, stiltetechniek, glimlach, ….)
    • De kracht van gedachten
    • Diverse onderhandelingstechnieken
    • Oefeningen
  • Hoe stel je de klant centraal?
    • Assertiviteit – agressie – subassertiviteit
    • Empathie
    • Correct gebruik van ‘OMA’ ( oordeel- mening- advies)
    • Actief luisteren ( ‘ANNA’ , ‘NIVEA’) Altijd navragen, nooit aannemen; niet invullen voor een ander
    • Human2Human   
    • Actie – en reactieoefeningen  
  • ACE bij het invorderen:
    • Hoe krijg je tijdens het invorderen een ‘amazing customer experience’?
    • Hoe omgaan met klanten die zich lastig gedragen?
    •  Hoe omgaan met persoonlijke aanvallen?
    • Hoe positief formuleren? ( ook bij negatieve boodschappen)   

Bijkomende info

Het programma komt in aanmerking voor permanente vorming:

  • 6u ITAA
  • 3u BIV

Wil je meer weten?

FotoElsy Verhelle
curl effect

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze Commercieel coördinator

Elsy Verhelle

Stel je vraag