Vaak gestelde vragen i.v.m. Startersweetjes

Vindt u het antwoord op uw vraag hier niet terug? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Kan ik een eigen zaak opstarten?

Je kunt in België zelfstandige worden als je:

  • minstens 18 jaar bent.
  • niet gerechtelijk of wettelijk onbekwaam bent verklaard.
  • geen verbod tot ondernemen hebt gekregen van de rechtbank.
  • geen beroep uitoefent waarbij de beroepsvereniging het verbiedt.
  • burger bent van de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland. Indien je geen lid bent van de EER dien je een beroepskaart te hebben.

Bij welk ondernemingsloket kan ik mij aansluiten?

Hieronder in het overzicht vind je de kantoren van de ondernemersloketten in West-Vlaanderen:

Noord-West-Vlaanderen

Liantis
Wapenplein 10, 8400 Oostende, 059 55 19 19
Duinkerkestraat 17, 8630 Veurne, 058 29 69 40
Sint-Clarastraat 48, 8000 Brugge, 050 47 44 84
Het Zand 20, 8000 Brugge, 050 33 13 13
www.liantis.be
Partena
Torhoutsesteenweg 313, 8400 Oostende, 059 56 88 30
Ernest Feysplein 9, 8400 Oostende, 059 70 22 92
Gistelse Steenweg 237, 8200 Sint-Andries, 09 269 85 00
Leopold II-laan 22, 8000 Brugge, 050 33 68 37
www.partena-professional.be
Acerta
Vijverstraat 47, 8400 Oostende, 059 34 10 50
Baron Ruzettelaan 5, bus 2, 8310 Brugge, 078 05 10 61
www.acerta.be
Securex
Bevrijdingslaan 37, 8000 Brugge, 050 45 67 13
Zeelaan 148, 8670 Koksijde, 058 53 29 29
www.securex.eu
Xerius
Gistelsesteenweg 294, 8200 Brugge, 050 40 50 73
www.xerius.be

Midden-West-Vlaanderen

Partena
Polenplein 10, 8800 Roeselare, 051 24 18 00
www.partena-professional.be
Acerta
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare, 078 05 10 61
www.acerta.be
Liantis
Arme-Klarenstraat 55, 8800 Roeselare, 051 26 76 21
www.liantis.be

Zuid-West-Vlaanderen

Liantis
Lekkerbeetstraat 2, 8500 Kortrijk, 056 26 44 44
www.liantis.be
Partena
Jan Palfijnstraat 30, 8500 Kortrijk, 056 21 23 28
Houtmarkt 9, 8500 Kortrijk, 050 44 10 67
www.partena-professional.be
Xerius
Kennedypark 33B, 8500 Kortrijk, 078 15 02 37
www.xerius.be
Acerta
Nijverheidskaai 3, 8500 Kortrijk, 056 25 84 51
www.acerta.be
Securex
Conservatoriumplein 11, 8500 Kortrijk, 056 23 68 11
www.securex.eu

Welke financiële steunmaatregelen zijn er voor startende zelfstandigen?

Lees meer op https://syntrawest.be/financiele-steunmaatregelen-voor-startende-zelfstandigen

Hoe vraag ik een beroepskaart aan?

Als je geen lid bent van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, heb je een beroepskaart nodig om op te starten.
De aanvraag gebeurt via een ondernemingsloket. Hiervoor moet je een immatriculatieattest model A of een bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister hebben.
Voor de aanvraag van de beroepskaart betaal je tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van het ondernemersloket. Je betaalt ook jaarlijks een bedrag voor de afgifte van de kaart.
Voor het ontvangen van een beroepskaart moet je voldoen aan volgende criteria:

  • recht tot verblijf in België, in functie van de beoogde activiteit
  • toegang tot het beroep (voldoen aan de specifieke voorwaarden voor de uitoefening van het beroep)
  • economische nut van de beoogde activiteit

Indien je geen verblijfsrecht hebt in België, dien je de beroepskaart aan te vragen bij de Belgische ambassade of consulaat in het land van herkomst (of in het land waar je gemachtigd bent te verblijven).

Wat dient een ondernemersloket voor?

Elke nieuwe onderneming (inclusief eenmanszaken en bijberoep) dient zich in te schrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). De inschrijving gebeurt via een ondernemersloket die nagaat of aan de startersformaliteiten wordt voldaan.
Via het ondernemersloket worden volgende vergunningen aangevraagd:

  • Beroepskaart
  • Leurkaart voor ambulante handel

De aanvraag van je BTW-hoedanigheid is een betalende dienst die het ondernemersloket voor jouw kan regelen. Je kunt ervoor kiezen om je aanvraag gratis en rechtstreeks te doen bij de BTW-administratie. Dit vergt echter wat meer administratieve opvolging.
Het ondernemersloket zal/kan aangaan welke vergunningen je nodig hebt volgens je beroepsactiviteit, zoals:

  • Vergunningen via Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV)
  • SABAM
  • Milieuvergunning
  • Goederenvervoer over de weg

Elke zelfstandige, ook in bijberoep, dient zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds om de sociale zekerheid als zelfstandige in orde te brengen. De aanvraag gebeurt door het ondernemers-loket vóór aanvang van de start van de zelfstandige activiteit.
Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds betekent dat je:

  • wettelijk in orde bent,
  • per kwartaal sociale bijdragen betaalt

Voor startende zelfstandigen in hoofdberoep zijn dit volgende voorlopige bijdragen (= minimumbijdrage):

  • € 693,14 per kwartaal in periode 1
  • € 710,04 per kwartaal in periode 2
  • € 726,94 per kwartaal in periode 3

Voor bijberoep bedragen deze voorlopige bijdragen in het eerste jaar:

  • vrijstelling indien inkomsten < €1.423,89
  • € 76,68 per kwartaal in periode 1
  • € 78,56 per kwartaal in periode 2
  • € 80,43 per kwartaal in periode 3

De voorlopige bijdragen wordt na 3 jaar geregulariseerd op basis van de netto bedrijfsinkomsten (Bruto omzet, bedrijfslasten en verliezen) van 3 jaar geleden. Volgende socialezekerheidsrechten kunnen gewaarborgd worden:

  • een moederschapsuitkering en dienstencheques voor huishoudhulp na de geboorte
  • uitkeringen bij geboorte: je ontvangt kraamgeld en maandelijks ontvang je het groeipakket (vroegere kinderbijslag)
  • een arbeidsongeschiktheidsuitkering
  • een terugbetaling van medische kosten bij ziekte en ongeval
  • een kwartaal vrijstelling van sociale bijdragen bij mantelzorg.
  • een uitkering bij tijdelijke stopzetting als je bedrijf slachtoffer wordt van een natuurramp, brand, vernieling, enz.
  • een overbruggingsrecht
  • je maandelijks pensioen na het einde van je loopbaan

De beroepskennis voor gereglementeerde beroepen is afgeschaft. Wat betekent dat concreet?

Voor een reeks beroepen was naast de basiskennis ook specifieke beroepskennis vereist om het
beroep te mogen uitoefenen. Meestal is dat via een opleiding en een bijhorend attest waarmee deze beroepskennis verworven en bewezen kan worden. Die vereiste beroepskennis werd nu afgeschaft voor volgende beroepen:

  • beroepen in de bouwsector
  • slager-groothandelaar
  • beenhouwer-spekslager
  • droogkuiser-verver
  • restaurateur of traiteur-banketaannemer
  • brood- en banketbakker
  • kapper
  • schoonheidsspecialist
  • masseur
  • voetverzorging
  • opticien
  • dentaaltechnicus
  • begrafenisondernemer
  • beroepsbekwaamheden met betrekking tot de uitoefening van zelfstandige activiteiten met betrekking tot fietsen en motorvoertuigen

Word echter geen bakker die er niks van bakt.

Syntra West blijft jouw partner in ambitie. Realiseer jouw ondernemersdroom en zorg dat de basis (jouw métier) goed zit.
De ondernemende learning snacks via het “Start me Up-traject” bieden je de ideale voorbereiding om succesvol te ondernemen. Via een haalbaarheidsstudie ontdek je de sterke en zwakke punten van je project. 

Welke documenten heb ik nodig om te starten als zelfstandige?

Vóór de registratie van je ondernemersnummer, zal het ondernemersloket volgende zaken vragen:

  • Aparte bankrekening voor de beroepsactiviteiten op naam van zelfstandige/vennootschap
  • Bewijs van bedrijfsbeheer (verplicht tot 01/09/18)
  • Bewijs van beroepsbekwaamheid voor gereglementeerde beroepsactiviteiten

Bijkomend in geval van een vennootschap:

  • Ondernemersplan (verplicht bij vennootschap, niet bij eenmanszaak)
  • Oprichtingsakte
terug naar overzicht