Iedereen mee op de digitale werkvloer

Digitalisering heeft een onmiskenbare plaats verworven in onze samenleving. Toch blijven KMO’s zoeken naar manieren om hun medewerkers mee te krijgen op de digitale werkvloer. Bedrijfsleiders beseffen vaak niet dat de menselijke factor (organisatie, competenties, cultuur, processen) de absolute doorslag geeft bij een technologische transformatie (Deloitte, 2015; BCG, 2020; Agoria, 2020). Wanneer je als bedrijfsleider de menselijke factor van in het begin vooropzet bij digitale transformatie, heb je met andere woorden al meteen een grotere kans op succes .

Het project ‘Iedereen mee op de digitale werkvloer’ beoogt daarom een toegankelijke tool te ontwikkelen die focust op de menselijke factor in het digitaliseringsproces. Voorafgaand aan de ontwikkeling gaat een uitgebreide onderzoeksfase waarbij zowel technische skills als gedragscompetenties onderzocht en in kaart gebracht worden bij verschillende kmo’s in de hout-, textiel- en maakindustrie. Zodoende wordt de KMO geschaald in een bepaald maturiteitsniveau, waaruit dan kan worden bepaald welke skills en competenties zullen moeten bijgeschoold en/of omgeschoold worden. In een tweede fase worden roadmaps ontwikkeld op maat van KMO’s om de ‘skills gaps’ bloot te leggen en die te matchen met beschikbare opleidingen. Tenslotte werd de ontwikkelde tool getest bij diverse KMO’s uit de drie sectoren. 

Als projectleider stond SBM in voor het contact met de KMO’s en het ontwikkelen van een tool die KMO’s zelfstandig kunnen gebruiken. Samen met uitvoerende partner Antwerp Management School en ondersteunend partnerschap van Sirris, Cobot, Woodwize en de POM West-Vlaanderen, kwam de “Digitale routeplanner” tot stand.
 

Samengevat

Opdrachtgever
ESF Vlaanderen

Startdatum
01/11/2020

Einddatum
30/04/2023

Budget
€ 350.040

Samengevat