Gameopleiding volgen in Vlaanderen? Syntra West lanceert praktijkgerichte trajecten voor toekomstige developers en concept artists
Twee nieuwe opleidingen mikken op het nijpende tekort aan talent in de Vlaamse game-industrie met vakexperten uit de sector en 100% praktijkgerichte aanpak

Nieuwe opleidingen Indie Game Developer en Concept Artist
De gamewereld groeit hard. Misschien zelfs harder dan we kunnen volgen momenteel. Wereldwijd, ja maar ook bij ons. Vlaanderen telt vandaag meer dan 90 actieve gamebedrijven en een nieuwe generatie ontwikkelaars en ontwerpers staat al te trappelen. Alleen: er zijn niet genoeg mensen om alle ideeën ook écht uit te werken. Daar wringt het. En daar wil Syntra West iets aan doen.
Vanaf dit najaar starten twee gloednieuwe trajecten: ‘Indie Game Developer’ en ‘Concept Artist’. Gericht op creatievelingen, tech-profielen, starters met goesting, mensen die het zien zitten om in de wereld van gamedesign te duiken, zonder eerst vijf jaar de schoolbanken te moeten doorploegen.
Tussen droom en joystick: waar begin je?
“Veel gamers denken er wel eens aan om zélf een game te maken,” zegt Elisabeth Landuyt, opleidingsmanager creatieve media en designopleidingen bij Syntra West.
“Maar het is vaak zo'n ver-van-mijn-bed-show. Wij willen die drempel verlagen. Geen wollige theorie, maar 100% praktijk. Wat je leert, pas je meteen toe.”
Wie zich inschrijft, komt terecht in een kleine groep, omringd door mensen met dezelfde passie. Je bouwt niet alleen skills op, je bouwt ook aan een netwerk. En dat blijkt vaak minstens even belangrijk.
Twee nieuwe opleidingen, twee invalshoeken
Indie Game Developer
Hier draait het om het hele ontwikkelplaatje: Unity, Blender, 3D-modelling, gameplaylogica, storytelling, publishing... Ja, je leert hoe je een game van nul opbouwt. Maar je leert ook wat nodig is om dat spel effectief in de wereld te krijgen.
Concept Artist
Meer gevoel dan code? Dan zit je hier goed. Deze opleiding focust op worldbuilding, character design en visuele storytelling. Van klassieke schets tot digitale vorm. Creativiteit staat centraal, met veel ruimte voor eigen stijl.
Je leert van mensen die het zelf doen
Geen saaie docenten die het ergens gelezen hebben. Nee, je krijgt les van mensen die in de sector staan. Denk aan indie developers zoals Sasha De Block, illustratoren zoals Mario Boon, of game developers zoals Tim Michels.
Zij brengen hun ervaring mee, inclusief valkuilen, tools, shortcuts en tips waar je écht iets aan hebt. En dat voel je. In de voorbeelden. In de feedback. In het vertrouwen dat je na een lesdag naar huis neemt.
Vlaanderen bruist, maar zoekt volk
Volgens cijfers van FLEGA gaf al in 2022 84% van de Belgische gamestudio’s aan moeilijk geschikte profielen te vinden. En die situatie is vandaag nog niet veel veranderd. De sector groeit sneller dan het onderwijs kan volgen.
En dat maakt deze opleidingen zo relevant. Want met de juiste skills, een goeie mindset en wat goesting, kun je zó instappen.
Een klassieke hogeschoolroute is niet voor iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat je geen toekomst hebt in gaming. Integendeel.
Laat je droom niet op pauze staan
Droom je ervan om mee te bouwen aan games? Om je tekenstijl om te zetten in characters, of om eindelijk dat ene spelidee uit te werken? Wacht dan niet langer.
Meer info & inschrijven voor Indie Game Developer
Meer info & inschrijven voor Concept Artist
Heb je dit artikel met interesse gelezen, dan heb je wellicht ook interesse in de opleiding 3D Artist die we sinds '24/'25 aanbieden.
Meer info & inschrijven voor 3D Artist
Level up. Op je eigen tempo. Met mensen die snappen waar je naartoe wil.
.webp)