#180479
#Opleiding #Toerisme

De wereld van Bruegel

Introductie

Naar aanleiding van de 450ste verjaardag van zijn overlijden werd 2019 uitgeroepen tot Bruegeljaar.

De 16e eeuw is kunsthistorisch de renaissance. De (her-)ontdekking van de mens (anatomie), de wereld (de ruimte, perspectief) en de geest (humanisme). In die periode leefde Bruegel (1525-1569).

Bruegel speelde een pioniersrol als schilder van het landelijke leven. Maar Bruegel is nooit een 'boerenschilder' geweest. Hij was een verfijnd humanist en veel meer een man van de stad dan van het platteland. Zijn oeuvre was trouwens bestemd voor de rijkste en meest invloedrijke leden van de hogere Vlaamse kringen.

Tijdens de 3 sessies van deze reeks gaan we uitgebreid in op de wereld van Bruegel. Voor meer informatie over de inhoud van deze reeks kunt u klikken op het tabblad "programma".

De lessenreeks die start op 15 januari 2019 gaat wel degelijk door in campus Ieper en 's avonds van 18.30 tot 22 uur. (onze excuses voor de drukfout op de planner Toerisme die per post verspreid werd)

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor reisleiders en gidsen (ook in opleiding), medewerkers musea & publiekswerking, toeristische diensten, reisorganisatoren en elke geïnteresseerde in geschiedenis en cultuur welkom!

Bijkomende info

Alle opleidingen Toerisme kunnen steeds op maat (van uw organisatie) ingericht worden, op locatie en op tijdstip naar wens. Vraag vrijblijvend inlichtingen.

bruegl3-1-3_2018-479.jpg
bruegel1-1-1_2018-479.jpg
bruegel2-1-2_2018-479.jpg

Programma

Aan de hand van een 10-tal items bekijken we hoe Bruegel een autochtone renaissance geïntroduceerd heeft in Vlaanderen.

1. De renaissance in Vlaanderen. Het cultuurcentrum verplaatst zich van Brugge naar Antwerpen (Metsys en zijn generatie), maar ook Mechelen, onder impuls van Margareta van Oostenrijk kende een indrukwekkende culturele bijdrage tijdens de 1e helft van de 16e eeuw. De italianisanten (Jan Gossaert, Lucas van Leyden, ...). De specialisatie (portret, landschap, genreschilderkunst, ...).

2. Bruegel en Italië. Invloed op zijn 'wereldlandschappen'. Een panoramisch overzicht van een momentopname volgens de seizoenen van het jaar. Het enige wat we van zijn Italiëreis zien zijn de rotspartijen op zijn schilderijen.

3. Realiteit en symboliek. Achter de waarneembare wereld schuilt vaak een symbool (moraliserend). De toren van Babel.

4. Een eigen renaissance-visie. Zijn onderwerpen zijn een afspiegeling van de gewone mens in menselijke omstandigheden. De kleine mens in de grote macrokosmos. Carnaval en Vasten.

5. Tragiek van het menselijke leven. Bruegel leefde in woelige tijden: politiek (Spaanse overheersing), economisch (hongersnood), religieus (tweestrijd katholieken-protestanten). Als een echte humanist heeft hij religieuze thema's naar zijn omgeving en tijd verplaatst. De kruisdraging, De kindermoord. De bekering van Paulus. De parabel van de blinden.

6. De uitgeknepen, feestvierende boeren. De boeren waren verplicht herendiensten te vervullen en hoge belastingen te betalen. Maar in zijn feesten vond de boer enige afleiding voor zijn grauw en troosteloos bestaan. De maanden, de boerendans, boerenkermis.

7. De dwaasheid zit in de mens. Belangrijk is het pakket 'didactisch' materiaal om de menselijke zwakheid aan de kaak te stellen. Bruegel zag de mens als een zwakkeling die de ene blunder na de andere maakte. De spreekwoorden, Luilekkerland, de misantroop.

8. Dood, duivel en hel. Zijn pessimistische visie drukte Bruegel uit in zijn schilderijen met de dood als triomfator en de noodzakelijk bestraffing in de hel. Triomf van de dood, Dulle Griet.

9. Bosch en Bruegel. In een aantal werken zien we de invloed van de fantastische beeldvormen van Bosch. De samenwerking tussen de prentuitgever Cock en Bruegel. Zijn allegorische prenten. De Deugden en Ondeugden.

10. De schilderende zonen. Pieter Brueghel (de helse) werd rijk door het kopiëren van het werk van zijn vader. Jan (de fluwelen) specialiseerde zich in het schilderen van landschappen en bloemstillevens. Werkte vaak in het atelier van Rubens.

Freddy Vandecappelle, kunsthistoricus, docent Reisleider en Gidsenopleiding bij SYNTRA West en freelance gastdocent bij talloze andere organisaties