#180078 #Secretariaat en organisatie

Familiaal ondernemen NIEUW

Omschrijving

  • Unieke opleiding in Vlaanderen!

 

  • Snel inschrijven, slechts 10 deelnemers per reeks

 

  • Meer dan 1.500 euro korting dankzij subsidie van Syntra Vlaanderen

 

  • Topsprekers

 

  • Resultaatgerichte formule met gedifferentieerd leertempo, individuele coaching en competentie-ontwikkeling

 

  • Te Kortrijk/Zwijnaarde

 

Dit programma wil huidige en toekomstige zaakvoerders van een familiebedrijf een stevig en praktisch leertraject bezorgen. Dit om de strategie, het beleid en de resultaten van de familiale onderneming te verbeteren.

 

Waarom deze opleiding?

 

De leiding binnen en de opvolging van het familiebedrijf zijn een héél actueel thema en blijven ook de komende jaren hoog op de agenda staan. 20.000 Belgische bedrijven zullen de volgende jaren op zoek moeten gaan naar een CEO-opvolger. De familiale overdracht staat ook zeer hoog op de agenda van de Vlaamse overheid.

 

Opvolgerskwaliteiten binnen de familiale KMO die ontwikkeld worden via vorming dragen rechtstreeks bij tot een succesvolle overdracht en succesvol familiebedrijf. Business-schools, universiteiten en opleidingsinstituten in het buitenland bieden al jaren een succesvolle 'next generation opleiding' aan. In België is dit niet het geval, tot nu!

 

Voorkennis

Voor deelname aan de opleiding is geen specifieke voorkennis vereist.

Methodologie

1. Gedifferentieerd leertempo

De opleiding voorziet in een flexibel tempo, waardoor de duurtijd van de opleiding per deelnemer kan verschillen. De variatie in de doorlooptijd zal afhankelijk zijn van de eerder verworven competenties van de individuele deelnemer.

 

2. Werkplekleren

De opleiding bevat 30 uren werkplekleren in een productiebedrijf, retail- en/of dienstenbedrijf. Werkplekleren betekent dat u in praktijk gaat leren bij een werkgever. Wat u voor uw gekozen opleiding moet kennen en kunnen, gaat u dus ook leren van een praktijkopleider in een bedrijf. Natuurlijk gaan we u hierbij intensief begeleiden. En we doen dit al van bij het eerste contact met uw opleidingscoach. Eerst bespreken we wat de bedoeling is en wat de verwachtingen zijn. Daarna bekijken we samen welk type bedrijf het beste bij u en uw ambities past.

 

3. Competentiebegeleiding

De opleiding biedt iedere deelnemer in totaal vier uur individuele begeleiding tijdens het volgen van de modules "Financieel en operationeel beheer" en "Marketing en verkoop". Onze coaches zullen de deelnemers tijdens de ingeplande begeleidingssessies, oefeningen en projectcases steeds individueel ondersteunen in de resultaatgerichtheid van hun leerproces. Deelnemers kunnen in samenspraak met de begeleiders ook beslissen om het opleidingstraject trager of intensiever te doorlopen dan andere cursisten. De kwaliteit van de opleiding en het resultaat van uw eindproject blijven bij deze keuze steeds gegarandeerd door de geïntegreerde begeleidingsaanpak.

 

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Zaakvoerders van een familiale onderneming, hun managers en/of hun opvolgers
  • Eigenaars van een familiebedrijf
  • Bestuurders van een familiebedrijf
  • Externen zonder familiale band, die binnen een familiale onderneming leiding willen nemen

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

  • U krijgt inzicht in familiale en corporate governance
  • U leert hoe u als CEO van een familiebedrijf de rollen van 'peoplemanager' en de 'harde manager' verenigt
  • U krijgt inzichten in het zelfmanagement van de CEO als leider van een groep
  • U krijgt inzichten in wat verandering is, waarom veranderingen kunnen gebeuren of moeten gebeuren
  • Deelnemers worden geïnformeerd over de mogelijkheden en voordelen van een gezonde financieringsmix
  • U leert de jaarrekening correct interpreteren en u kunt financiële risico's beter inschatten
  • U krijgt inzicht in de notie "procesdenken", en leert de nodige technieken aan om de processen tot een hoger niveau te brengen.
  • U werft inzicht in de componenten van het familievermogen, professioneel en privé
  • U leert effectiënter werken naar een langetermijnvisie
  • U leert een professioneel marketingbeleid uitwerken en dit concretiseren in een werkbaar marketingplan.
  • U leert een adequaat communicatieplan uitwerken, aansluitend op het marketingbeleid en -plan
  • U krijgt de nodige inzichten om de digitale transformatie van marketing en communicatie te kunnen toepassen.
  • U krijgt een 360° S.C.A.N op ondernemen in het buitenland

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen toelatingsvoorwaarden verbonden aan deze opleiding.

Programma

1. Het familiebedrijf en verantwoordelijk eigenaarschap (2 sessies)

  • Het belang van familiebedrijven in het economisch landschap
  • Rationele benadering van het familiebedrijf
  • Volwaardige systeembenadering
  • Wat is verantwoordelijk eigenaarschap?
  • Wie is verantwoordelijk eigenaar?
  • Hoe komen tot verantwoordelijk eigenaarschap?
  • Waarom verantwoordelijk eigenaarschap?

 

2. Bestuur en strategie (4 sessies)

  • Familiecharter
  • Familieraad
  • Raad van advies en raad van bestuur: wat, waarom, met wie,...
  • Juridische aspecten van bestuur
  • Formulering van strategie: wat, waarom en hoe?
  • Uitvoering van strategie
  • Verandering van strategie

 

3. Veranderingsmanagement

  • Omgeving en context
  • Cultuur
  • Structuur
  • De menselijke factor
  • De bouwstenen van een veranderingsmanagement

 

4. De kwaliteiten van een leider van een familiebedrijf (5 sessies)

  • Inzichten naar uzelf en uw positie in uw onderneming
  • Kennis van de eigen drivers: hoe kan de CEO ten volle zijn/haar energie kwijt in zijn/haar organisatie
  • De competenties van een leider: modellen en werkinstrumenten
  • Hoe kunt u het competentiemodel inbrengen in uw onderneming?
  • Hoe kunnen competenties tot ontwikkeling gebracht worden? Welke competenties kunt u ontwikkelen?
  • Veranderen leiders doorheen de tijd: inzichten in modellen
  • Het creëren van competentie-complementariteit
  • Hoe kunt u bouwen aan een structuur?
  • Zijn er verschillen tussen een manager en een ondernemer?
  • Zijn er verschillende leiders in verschillende sectoren?
  • Generatiemanagement
  • U als leider in contact met de arbeidsmarkt.

 

5. Financieel en operationeel beheer (6 lessen)

  • Financiële cijfers interpreteren: de jaarrekening doorgronden met enkele kerngetallen
  • Financieringsmogelijkheden: een gezonde financieringsmix en risicobeheer
  • Beheer van het familievermogen
  • Processen beheren en naar een hoger niveau tillen

 

 

6. Marketing en verkoop (4 lessen)

  • Marketing
  • Marketing 3.0
  • De marketing-mix herbekeken
  • Het uitwerken van een marketingplan
  • Marketing van diensten
  • Marketing van B2B
  • Communicatie
  • Basisconcepten van marketingcommunicatie
  • Verkooppromotie
  • Uitschrijven van een communicatieplan
  • Digitale marketing
  • Zakendoen in het buitenland

 

 

7. Eindproef

Lesdata

Datum Startuur Einduur

Data en prijzen onder voorbehoud van onverwachte wijzigingen.

Locatie

  • Campus Gent
  • Tramstraat 63
  • 9052 Zwijnaarde
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur

Data en prijzen onder voorbehoud van onverwachte wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 220
  • 8500 Kortrijk
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

Johan Lambrecht: doctor in de Economische Wetenschappen.

Johan is directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap (SVO) en doceert als hoogleraar macro-economie, ondernemerschap en kmo-beleid, en de dynamiek van het familiebedrijf aan de KU Leuven (campus Brussel). Johan Lambrecht heeft meer dan driehonderd publicaties in binnen- en buitenland (boeken, artikels in wetenschappelijke en populaire tijdschriften, papers) en werd door de studenten verkozen tot beste prof. Hij combineert theorie met praktijk.

Leo Van Steenberge: Leo is licentiaat rechten (KUL) en licentiaat bedrijfsbeheer (Vlerick School voor Management, Gent)

Leo startte zijn carrière in de jaren '80 als bedrijfsrevisor bij Deloitte, waar hij later senior partner werd. Naast zijn activiteit als bedrijfsrevisor was hij ook verantwoordelijk voor de afdeling management solutions. Sinds 2011 is Leo actief als corporate finance expert, adviseur, bestuurder en voorzitter van familieraden, zowel in een nationale als internationale context. Leo draagt ook de titel van ere-bedrijfsrevisor.

Roel De Boeck: Managing Partner at Sodeva Consulting & Development

Bruno Put: met meer dan 25 jaar ervaring in financiële functies én als general manager of gedelegeerd-bestuurder in familiale ondernemingen, is Bruno sinds de voorbije 10 jaar als zelfstandige adviseur uitsluitend bezig met het begeleiden en coachen van ondernemingen en zaakvoerders in strategische veranderingstrajecten, groeiambities en/of generatiewissels. Bruno is tevens een erkend Strategisch Adviseur (VLAIO) en docent Financieel Beheer bij Syntra, lid van de Raad van Bestuur of lid van de Raad van Advies in diverse KMO's en instellingen en panellid bij Starterslabo Kortrijk en de Vlerick KMO-Challenge.

Dirk Roelens: burgerlijk ingenieur metaalkunde, industrieel beleid, master in Total Quality Management en Lean sensei.

Dirk werkte gedurende 9 jaar bij Sidal, waarvan het grootste gedeelte als productiedirecteur. Vervolgens was hij gedurende 6 jaar bij Coil actief als kwaliteitsdirecteur en executive vice president operations. Hij startte dan zijn eigen bedrijf op: Impala bvba, een trainings- en consultancykantoor gespecialiseerd in begeleiding van KMO's en grote ondernemingen op vlak van operational excellence en managementsystemen. Na 20 jaar als zaakvoerder werden de activiteiten van Impala begin 2016 geïntegreerd binnen Moore Stephens Strategy & Operations. Dirk is gastprofessor en docent aan universiteiten en hogescholen.

Nathalie Maes: CFO Moore Stephens

Nathalie heeft een opleiding genoten aan de Fiscale Hogeschool van Brussel en is erkend Accountant en Belastingconsulent. Nathalie is een accountant pur sang en heeft een ruime ervaring opgebouwd in het hele gamma van accountancy en fiscaliteit ter ondersteuning van kleine en middelgrote ondernemingen. Nathalie is een ervaren lesgeefster en geeft vaak seminaries bij erkende opleiders en voor diverse klantengroepen. Nathalie leidde het Accountancy departement in Gent en vervult de rol van CFO.

Véronique Luneaut: kredietbeheerder bij Bank J. Van Breda en C°

Chris Lockefeer: Key Accountmanager Ondernemers bij Bank J. Van Breda en C°

Johan Vanhaverbeke: wetenschappelijk adviseur van STIMA Education (nu B.A.M. - Belgian Association of Marketing)

Hij combineert een jarenlange ervaring als marketing expert voor (inter)nationale bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren, met een even rijke expertise als docent verbonden aan SBM, KUleuven/Campus Brussel, Odissee Campus Brussel en Aalst.

Ronald De Keersmaeker: zaakvoerder van Dixit International.

Ronald werkte meer dan 12 jaar als business unit manager en salesmanager in een zeer competitieve business-to-business omgeving. Daarbij startte hij ook enkele bedrijven en partnerships in China, Maleisië, India en Singapore.