Administratief mailen: zo vermijdt u misverstanden


3 online sessies (algemene schrijfvaardigheden) + 1 online expert-workshop. Op 19 april, 26 april, 3 mei en 12 mei (19u00-20u30)
#210716
#Webinar #Secretariaat en organisatie

Introductie

Uitdiepingsmodule van het traject 'Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs'.

Omschrijving

  • Verzeil je soms in een heen-en-weer-lus bij het mailen?
  • Vraag je je af hoe je complexe informatie structureert?
  • Wil je vlot mailen zonder in stroeve taal te vervallen?

Schrijf u dan eerst in voor de basistraining van 3 snackable webinars – 'Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs'. En vervolmaak je dan met deze expert-workshop. Je leert welke Schrijfdokter-tests voor je administratieve mails en klantenmails een kwestie van lezen of dood zijn. En welke specifieke richtlijnen, tips en trucs ervoor gelden.

Je ontdekt hoe u ervoor zorgt dat uw ontvanger:

  • jouw boodschap correct begrijpt, ook al is ze complex;
  • de beoogde actie of stap onderneemt;
  • geen ‘mailrally’ met je start.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Al wie de basistraining 'Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs' volgde. En die kennis specifiek wil toepassen op zijn administratieve e-mails.

Schijf je vooral wervende of informatieve mails? Kies dan eerder voor de uitdiepingsmodule 'E-mail schrijven: zo verkrijg je wat je vraagt'.

Methodologie

  • 1 online expert-workshop van 1,5 uur (aansluitend op de drie training-snacks) geeft jeu de wapens in handen om meteen aan de slag te gaan.
  • Wi je daarna nog individuele feedback op jouw administratieve mails? Koop dan het optionele feedbackpakket van 1,5 uur. Zet die tijd naar eigen goeddunken in om teksten naar jouw docent te mailen. Met zijn opbouwende kritiek en suggesties til je ze naar grote hoogte. Meer weten over het optionele individuele feedbackpakket? Bestellen? lieselotte.uijttenhove@sbm.be!

Programma

De expert-workshop is uitermate interactief.

Samen met uw docent duik je meteen in concrete voorbeelden. Goede en minder goede administratrieve e-mails passeren de revue.

Je ontdekt hoe je als lezer van iemand anders’ administratieve e-mail reageert. Zo stuur je jezelf als schrijver bij. En bedien je jouw lezer op zijn wenken. Iedereen blij!

Aan de expert-workshop gaan de drie online sessies van het traject 'Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs' vooraf:

De modale lezer haakt razendsnel af. Hij is egocentrisch, lui en snel verveeld. Maar gelukkig ook voorspelbaar. In deze reeks van 3 licht verteerbare live webinars leer je de beproefde technieken waarmee je zijn aandacht vasthoudt.

  • Egocentrisch? Oplossing: jouw lezer is niet uw lezer. Jij bent zijn schrijver.
  • Lui? Oplossing: bedien de lezer op zijn wenken en ruim elke leeshindernis op.
  • Verveeld? Oplossing: Grijp je lezer bij het nekvel met jouw manier van schrijven.

Steel tijd

Leaflet of e-mailing, webtekst of nieuwsbrief, bedrijfsmagazine of persbericht: waarom lezen klanten, journalisten of collega's ze niet echt? Omdat het tijd kost: tijd die jij van hen steelt. Tijd die ze niet willen besteden aan warrige inhoud in een doodgraversstijl. Vinden zij dat je te lui was om alles voor te kauwen? Dan haken ze af - en terecht.

Bespeel inhoud, vorm en stijl

Belandt jouw brochure in de papiermand? Wordt jouw persbericht genegeerd? Blijft jouw e-mail onbeantwoord? Dan treft jouw lezer geen schuld: jij ging als schrijver in de fout.

Ja, dat is een harde boodschap. Maar ook hét inzicht dat je op het goede pad zet: maak het jouw luie lezer gemakkelijk. Dan beloont hij jou en brengt jouw communicatie meer op dan ze kost.

Dan lezen jouw collega's jouw mails plots wel. Belandt jouw offerte niet in de papiermand. En blijven jouw Google-bezoekers wel op jouw webpagina hangen om te bestellen.

Grijp je vast aan 101 handvaten

Verwacht je ronkende theoretische modellen? Neem dan niét deel aan deze workshops.

Kijk je uit naar 101 concrete handvaten waarmee je meteen aan de slag gaat? Naar 10 testjes die je dodelijk precies vertellen of jij de luie lezer over de streep trekt? Schrijf jeu dan meteen in: je zult het je niet beklagen. Beloofd!

Stel elke tekstvraag

Geen tekstvraag zo gek of moeilijk, of jouw docent beantwoordt ze. Laat je dus maar gaan tijdens de live snackable webinars en de expert-workshops!

2021-716-3-OmschrijvingDocent-1.jpg

Wim Van Rompuy is volbloed marketeer en copywriter. Hij runt sinds 2001 Schrijf.be®, toonaangevend Vlaams tekstbureau. Daar gaan jaarlijks 5000 teksten door zijn handen als kwaliteitsbewaker. En helpt hij als Schrijfdokter® bedrijven en organisaties schrijven zoals hun contacten dat verwachten.