Personeelsmedewerker


Ambitie op personeelsmedewerker te worden?
#130360
#Opleiding #HRM

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • Na de 12 sessies ben je in staat om personeelszaken te positioneren binnen de bedrijfsvoering
  • Je hebt een overzicht van verschillende aspecten van personeelszaken
  • Je krijgt een gedegen basisopleiding, waarmee de kennis daarna verder in de diepte kan uitgebreid worden

Introductie

Werk je reeds in een personeelsdienst maar ontbreekt het je aan basis? Dan is deze training dé ideale training om te starten. Je krijgt een overzicht van de basissegmenten rond personeelsbeleid.

Wens je je daarna nog verder te specialiseren dan raden wij je de cursus Loon- en personeelsadministratie aan. In deze training wordt het volledig spectrum van personeelszaken belicht.

Ook voor bedrijven en organisaties die iemand willen opleiden om mee te werken op de personeelsdienst is de training Personeelsmedewerker zeer geschikt.

Omschrijving

Wie op een personeelsdienst werkt, heeft vandaag zonder enige twijfel een veelzijdige job. Een helder, effectief en goed werkende personeelsdienst, is de sleutel tot succes. Wie gelooft in de kracht van een goede personeelsdienst, waarbij respect voor medewerkers en bedrijfsstrategie samengaan, is de juiste persoon voor deze opleiding.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze basisopleiding richt zich naar mensen die binnen een personeelsdienst willen werken of er reeds in werken en een breed overzicht willen krijgen van personeelszaken.

Methodologie

De lessen zijn een mix van theoretische uiteenzettingen, praktische cases en oefeningen.

Programma

1. Het belang van personeelsbeleid (1 sessie)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Situering van het personeelsbeleid  tov het globaal managment
  • HRM en (sociale) conflicten
  • Duurzaam personeelsbeleid: belang van het besef van de waarde van het personeel
  • Belang van personeelsbeleid: bedrijfsstructuur, ISO/kwaliteitszorg, personeelsbeleid in het licht van sociale wetgeving
  • Duiding van de verschillende aspecten van  personeelsbeleid die in de opleiding aan bod komen:
    • werving & selectie, competitiemanagement
    • loopbaanmanagement
    • belonen en beoordelen
    • communicatiebeleid & sociaal overleg
    • arbeidsverhoudingen

2. Werving, selectie en competentiemanagement (3 sessies)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Competentiemanagement
    • Wat zijn competenties (generieke, specifieke, gedragsgebonden en kennis, gedragsindicatoren)
    • Toepasbaarheid (verticale en horizontale integratie)
  • Werving
    • Functie- en profielanalyse
    • Knelpuntberoepen
    • Vacature opmaak
    • Wervingskanalen (uitzendbureaus, selectiekantoren, freelancers,...)
    • Jobmarketing
    • Oefeningen: opmaak functiebeschrijving personeelsmedewerker, vacature personeelsmedewerker en actieplan wervingskanalen voor die functie.
  • Selectie
    • Eerste screening
    • Assessment en testen
    • Diepte-interview (STAR)
    • Ethiek en discretie
    • Oefening: sollicitatiegesprek afnemen bij elkaar

3. Loopbaanmanagement (2 sessies)

Docent: Carrette Freddy

  • Opleidingsplanning
    • opmaak van een bedrijfsopleidingsplan
    • opstellen van een opleidingsbudget
    • e-learning en andere mogelijkheden
    • sectorfondsen inzake opleiding
  • Loopbaanmanagement
    • start van de loopbaan en onthaal nieuwe medewerkers
    • deeltijds werken/andere vormen van werken
    • interimmanagement
    • functiewijzigingen (Wat met functiewijzigingen tijdens bv. ouderschapsverlof?)
    • kennisborging
    • einde loopbaan: brugpensioen, pensioen, ontslag, generatiepact

4. Beloningsbeleid (2 sessies)

Docent: Yanel Allaert

  • Loonbeleid
  • Functieclassificatie
  • Alternatieve verloningsystemen

5. Performance management (2 sessies)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Opmaak van een evaluatiebeleid
  • Parameters voor beoordeling
  • Kengetallen, boordtabellen
  • Toepassing via functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken
  • Moeilijke gesprekken voeren

6. Welzijn op het werk (1 sessie)

Docent: Yanel Allaert

  • Begrippen betreffende welzijn op het werk.
  • Wat zijn de oorzaken en gevolgen van welzijn op het werk?
  • Wat is het wettelijk kader hieromtrent?
  • Wat kan een werkgever/HR doen aan welzijnsacties op het werk?

7. Communicatiebeleid (1 sessie)

Docent: Isabelle Cordewiner

  • Wat is een intern communicatiebeleid?
  • Doel van interne communicatie
  • Hoe opzetten?
  • Evaluatie van de interne communicatie
  • Casussen: communicatie omtrent de implementatie van een sanctioneringsbeleid en een werkoverleg

Deze opleiding wordt georganiseerd door onze partner SBM, cvba Skilliant.

Lesdata

Datum Startuur Einduur
maandag 25/10/2021 18:30 21:30
maandag 08/11/2021 18:30 21:30
maandag 15/11/2021 18:30 21:30
maandag 22/11/2021 18:30 21:30
maandag 29/11/2021 18:30 21:30
maandag 06/12/2021 18:30 21:30
maandag 13/12/2021 18:30 21:30
maandag 20/12/2021 18:30 21:30
maandag 10/01/2022 18:30 21:30
maandag 17/01/2022 18:30 21:30
maandag 24/01/2022 18:30 21:30
maandag 31/01/2022 18:30 21:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Brugge
  • Spoorwegstraat 14
  • 8200 Brugge
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • Sofie@syntrawest.be
2013-360-2-OmschrijvingDocent-1.jpg

Maarten Van Houcke

Bieke Van Renterghem

2013-360-2-OmschrijvingDocent-2.jpg

Yanel Allaert studeerde af als master Handelswetenschappen met specialisatie personeels- en organisatiemanagement. Sindsdien is ze aan de slag bij Auxilios als HR Consultant binnen verschillende HR vakdomeinen (Werving en selectie, interimmanagement, training) en blijft ze haar kennis uitbouwen.