#110636
#Opleiding #HRM

Goed onthaal van nieuwe medewerkers

Introductie

Het KB van 25 april 2007 maakt een onthaalprocedure in elk bedrijf verplicht.

Omschrijving

Nieuwe werknemers op een professionele manier onthalen en introduceren legt een belangrijke basis voor hun motivatie, tevredenheid en optimaal functioneren op lange termijn. Een goed onthaal is de basis voor een gestage groei naar een steeds betere (lees: professionelere) werknemer.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Personeelsverantwoordenlijken en  medewerkers die instaan voor het onthaal en de introductie van nieuwe collega's

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Methodologie

Procedures, werkgroepen, oefeningen

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Professionele aanpak in het opstarten van een onthaal- en introductieprocedure voor nieuwe medewerkers, de bestaande onthaal- en introductieprocedure kritisch toetsen.

Programma

DEEL 1 Waarom een onthaalbeleid

1Onthaal nieuwe werknemers en peterschap is verplicht

2Een psychologisch aspect

3Een professioneel aspect

4Vijf veel voorkomende misvattingen

4.1Hoe beter de selectie, hoe minder onthaal nodig.

4.2Hoe meer informatie in het begin, hoe sneller ingewerkt

4.3Zo veel mogelijk nieuwe gezichten voorstellen

4.4In het begin zo gemakkelijk mogelijke opdrachten geven

4.5Een mentor lost alles op

DEEL 2 De organisatie van een onthaal

1Organiseren op drie niveaus: de organisatie, de werkvloer en de job

2Organiseren in drie tijden: vóór de aankomst, tijdens en na de inwerkingperiode

3De rol van de Mentor, Peter, Meter

3.1Voorwaarden voor een efficiënt peter/meter programma

3.2Voordelen voor de nieuwe medewerker

3.3Voordelen voor de peter/meter

3.4Voordelen voor de organisatie

3.5Taken en vaardigheden van de peter/meter

3.6Valkuilen bij het peter/meterschap

4De welkomstbrochure

4.1Algemene bedenkingen

4.2Inhoud

4.3Vorm

5De onthaaldag

DEEL 3 Opstarten van een onthaalbeleid

1Doelen en doelgroepen

2Werk met een stappenplan

2.1Creëer een draagvlak

2.2Richt een projectgroep op

2.3Bepaal de doelen en doelgroepen

2.4Leg de elementen van je programma vast

2.5Stel een draaiboek op

2.6Uitvoering van het programma

2.7Evalueren

3Onthaalbeleid aansluiten aan het personeelbeleid

 

DEEL 4 Bijlagen

1Voorbeeld van een voorbereidende toetsingslijst

2Voorbeeld van een scenario

3Basis van een peter/meter checklist

4Voorbeeld van een peter/meter checklist (Sociaal Huis Oostende)

5Voorbeeld van een peter/meter evaluatieformulier

6Voorbeeld van een vraag-antwoord onthaalbrochure

Datum Startuur Einduur
maandag 08/10/2018 09:30 12:30
maandag 08/10/2018 13:30 16:30

Data en prijzen onder voorbehoud van onverwachte wijzigingen.

Locatie

  • Syntra West Kortrijk
  • Doorniksesteenweg 220
  • 8500 Kortrijk
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078/353 653
  • F: 050/403061
  • info@syntrawest.be

prijsinfo

KMO: met de KMO-portefeuille recupereert u tot 40% van het deelnametarief. Voor gratis advies en begeleiding hieromtrent kan u contact opnemen met Kevin Labens op 050 40 30 90 of kevin.labens@sbmopleidingen.be.

2011-636-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

André Raemdonck, gedreven peoplemanager, gepassioneerd door de meerwaarde van teamwork, appreciative inquiry en zelfsturing. Meer dan 30 jaar ervaring in beleidsfuncties met oa. onderhandelen, coaching van teams, deelnemen en leiden van vergaderingen, projectwerking, HR-topics zoals aanwerven, uitwerken functieprofielen, functioneringsgesprekken, ed. Het middenveld, organisaties, bedrijven, lokale besturen, Vlaamse overheid zijn de partners waarmee hij het meeste werkte . Terreinen waarop hij actief is, zijn arbeidsmarktbeleid, HR, management, .... Hij is ook gastdocent aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen en Odisee.