#111398
#Opleiding #Commercieel

Marketing en communicatie - Optie Eventmanagement

Omschrijving

De dag van vandaag weten ondernemingen maar al te goed dat evenementen een noodzakelijk onderdeel zijn van de marketing - en communicatiestrategie. Zij doen dan ook vaak beroep op een specialist die de nodige kennis en kunde heeft om evenementen zoals congressen, beurzen, academische zittingen, seminaries, modeshows en muziekhappenings voor te bereiden, te coördineren en te leiden.

Het spreekt voor zich dat een organisator van evenementen over een brede waaier aan praktische vaardigheden en theoretische kennis moet beschikken. Naast een stevige marketingachtergrond moet een organisator van evenementen de nodige communicatieve, organisatorische en commerciële competenties bezitten om evenementen van A tot Z tot een goed eind te brengen.

Deze voltijdse dagopleiding bestaat uit een combinatie van 2 opleidingen. Enerzijds een zeer brede basis van marketing, gaande van de marketingmix tot presentatietechnieken, van nieuwe marketingtechnologiëen tot salesmanagement en anderzijds leer je diverse soorten evenementen te managen. Met dit diploma op zak ben je een absolute meerwaarde voor een bedrijf, of misschien bedenk jij wel een eigen concept of een eigen bedrijf.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Voor wie (zelfstandig) organisator van evenementen en/of marketeer wenst te worden.
  • Personen die beroepsmatig evenementen organiseren (bv opendeurdagen) of verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de marketing communicatie.
  • Ceremoniemeesters.

Deze dagopleiding is gericht naar mensen die zich op één jaar tijd willen specialiseren tot marketing- en eventmanager.

Jongere cursisten krijgen het statuut van student, waardoor het recht op kinderbijslag blijft behouden. Geen studietoelage mogelijk.

Toelatingsvoorwaarden

Je bent minimum 18 jaar.

2011-1398-1-AfbeeldingTraject-groot.jpg

Programma

Deel marketing en sales assistent (256u)

Deel 1

  • Introductie tot het beroep
  • Marketingconcept
  • Marketingmix:
    • Prijszetting
    • Productbeleid
    • Promotie
    • Distributie
  • Marktonderzoek
  • Verkooptechnieken
  • Presentatietechnieken

Deel 2

  • Eindwerkbegeleiding
  • Marketingplanning en- strategie
  • Direct Marketing
  • Nieuwe marketingtechnologieën
  • Klantengedrag
  • Salesmanagement
  • Communicatie
  • Eindwerk

Deel eventmanager

Deel 1: basismodule evenementen (88u)

Tijdens deze module komen de basiselementen aan bod. Je hebt na deze module dan ook meer inzicht over projectmatig werken en de communicatiemiddelen die je hiervoor nodig hebt. Je krijgt ook meer inzicht in de toegepaste wetgeving.

* Introductie met het beroep van organisator van evenementen

* Referentiekader & projectmanagement

  • Commerciële vaardigheden
  • Structuur van een evenement
    • Doelstelling van een evenement
    • Creatief denken
    • Verschillende fasen
    • Draaiboek
    • Budgetteren en kostprijsberekening
  • Scoutingopdrachten

* Communicatievaardigheden

  • Sociale vaardigheden - vergadertechnieken
  • Presentatietechnieken
  • Crowdfundig en sponsoring
  • Verkoops- en onderhandelingsgesprekken

* Toegepaste wetgeving

  • Aansprakelijkheden en verzekeringen
  • Veiligheid op evenementen
  • Sabam en vergunningen
  • Contracten met opdrachtgevers, vrijwilligers,...

* Moduleproef

Deel 2: vervolgmodule Organisatie van evenementen (72u)

Tijdens deze module worden de evenementen verder toegelicht zodat je na deze module volledig in staat bent om een evenement te organiseren.

* Commerciële vaardigheden

  • Marketing en sales
    • marketingconcept - marktanalyse - marketingmix
  • Mediatraining en mediaplanning
    • publiciteit - persbericht - persmap - sociale media
  • Leiding geven en teammanagement
    • opbouw projectteam - rolverdeling - checklist

* Diverse evenementen

  • Het organiseren van een eigen evenement met de ganse klas
  • In functie van bepaalde lesinhouden kan geopteerd worden om gastsprekers uit te nodigen, vakbeurzen te bezoeken of een bedrijfsbezoek te organiseren.

* Moduleproef

* Eindwerk

Deel Ondernemersskills (132u)

  • Boekhouden
  • Commercieel beleid
  • Recht en wetgeving
  • Financieel beleid
  • Sociaal statuut en starters
  • Eindwerk

    Stage

    25 werkdagen

    In deze opleiding geven verschillende docenten les die dagdagelijks in de praktijk staan. Op deze manier wordt de nodige beroepskennis aangereikt.