#141028
#Opleiding #Beauty en wellness

Spelen om te leren! NIEUW

Introductie

Via een gerichte spelbegeleiding kunnen we het leereffect verhogen. Ook het kiezen van geschikt educatief spelmateriaal is essentieel. Ook methodieken om spelsituaties te begeleiden, komen aan bod. Om spelsituaties goed te kunnen begeleiden, moet men ook kennis hebben van "spel" in de ontwikkelingsfasen.

Omschrijving

In sessie 1 komt vooral de theoretische onderbouwing rond spel aan bod. Spel betekent plezier beleven maar is tevens is heel belangrijk voor de motorische, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Spel is één van de beste vormen van leren.

In sessie 2 gaan we vooral naar de praktijk. We zoeken variaties en aanpassingen voor bestaande spellen. We verkennen de mogelijkheden van bordspellen. Er wordt ook ingegaan over spelen met kosteloos materiaal.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Medewerkers kinderopvang, onderwijzend personeel, logopedisten, ergotherapeuten, pedagogen en mensen die professioneel met spelmateriaal omgaan.

Methodologie

theorie gekoppeld aan praktijk

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

Na het volgen van deze navorming heb je een beter zicht op spel in de verschillende ontwikkelingsfasen. Je kunt educatief speelgoed uitkiezen aan de hand van bepaalde criteria.

Je kunt variaties en aanpassingen maken van bestaand spelmateriaal.

Programma

Sessie 1

  • Wat is spelen?
  • Betekenis van spelen?
  • Hoe kunnen we spel begeleiden?
  • Spel in de verschillende ontwikkelingsperiodes
  • Educatieve meerwaarde van spelen/spelletjes: spelmateriaal beoordelen

Sessie 2

  • Variaties en aanpassingen aanbrengen aan bestaande spellen
  • Mogelijkheden verkennen van bordspellen
  • Spelen met kosteloos materiaal

Anne-Marie Denolf, werkt sinds 1999 als docente ergotherapie aan de Katholieke Hogeschool VIVES in Brugge. Zij was van 1983 tot 2005 tewerkgesteld in een MPI en een voorziening voor mensen met een hoge ondersteuningsnood.